Haosul legislativ din sistemul energetic poate arunca in aer siguranta energetica a Romaniei
Lipsa de viziune, deciziile luate in pripa, avantajarea unor consumatori in detrimentul altora, diferentiarea producatorilor, exportul necontrolat de energie, reglementarile uneori absurde ale Autoritatii din domeniu fac ca sistemul energetic romanesc sa devina din vedeta a economiei posibila bomba cu implozie. Energia electrica produsa pe baza de carbune este in colaps, producatorii din surse regenerabile acuza pierderi de peste 150 de milioane de euro intr-un singur an numai din imposibilitatea de a-si valorifica certificatele verzi, Hidroelectrica are probleme cu lucrarile de mentenanta ale agregatelor, producatorii pe gaze functioneaza sporadic si au restante imense la furnizori, interconexiunile cu tarile vecine sunt in asteptare, distribuitorii de energie nu-si indeplinesc obligatiile de investitii si se judeca cu statul roman, reacatoarele 3 si 4 de la Cernavoda si centrala de pompaj de la Tarnita-Lapustesti sunt idealuri din ce in ce mai indepartate…si am putea continua la nesfarsit cu neajunsurile. In realitate, toate au un numitor comun: statul, care mai are un cuvant de spus in acest domeniu, este total absent din ecuatie.
Afacerile cu energie electrica nu mai merg bine de ceva vreme in Romania. Piata, care la un moment dat parea ca s-a asezat (vezi pretul relativ constant al energiei pe parcursul unui an) risca sa se inflameze din cauza unor decizii luate pe picior de catre autoritati. S-a recurs la stoparea avantului investitiilor in energia regenerabila, cu toate ca tendinta europeana este contrarie, si, in acelasi timp, s-a aprobat exceptarea de la plata certificatelor verzi a unor mari consumatori industriali fara a se face o corelatie intre o decizie si alta. Constienti de gravitatea situatiei, responsabilii cu dezordinea si-au luat angajamentul ca in urmatoarele luni vor rezolva situatia. Proiectele de modificare ale legislatiei primare in domeniul energiei vor intra in dezbatere la Comisia de specialitate din Camera Deputatilor incercand sa rezolve in trei luni, cat a mai ramas din actuala legislatura, ceea ce nu au rezolvat in cinci ani. Cu siguranta se va trece de la un haos la un alt haos.
Am publicat ieri un punct de vedere al producatorilor de energie electrica din surse regenerabile, care a fost ignorat total de autoritati si va fi ignorat in continuare. Publicam azi, fara alte comentarii, un alt punct de vedere, al Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER), ambele avand acelasi mesaj: ignoranta ucide afaceri. Si daca vom ajunge sa distrugem si ultima reduta care asigura siguranta nationala a acestei tari, atunci sa nu plangem peste ceva vreme ca iar ne-au fraierit altii.
AFEER solicita Ministerului Economiei sa clarifice de urgenta situatia exceptarilor de la plata certificatelor verzi. Furnizorii de energie – afectati de lipsa de decizie a autoritatilor.
Furnizorii de energie electrica din Romania se confrunta cu dificultati din cauza lipsei de decizie a autoritatilor, care, mai mult, recurg la interpretari diferite ale reglementarilor legislative.
Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania – AFEER s-a adresat Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri cu solicitarea de a comunica de urgenta interpretarea oficiala a prevederilor art. 3 alin. (1) din HG nr. 495/2014, referitoare la momentul aplicarii acordurilor de exceptare la plata a certificatelor verzi (CV) pentru marii consumatori de energie electrica, emise pe parcursul anului 2015. Daca, pana cel tarziu la mijlocul lunii februarie, nu se vine cu o precizare clara privind momentul aplicarii acordurilor, furnizorii clientilor, care beneficiaza de exceptare, se vor afla în cateva situatii extrem de nefavorabile acestora:
– fie achizitioneaza un numar mai mare de CV-uri, luand în considerare exceptarea conform comunicatului ANRE (exceptare valabila de la data emiterii acordului), iar clientul cu acord de exceptare refuza plata surplusului de CV-uri, considerand valabila comunicarea Ministerului Economiei, care a precizat, într-o informare catre presa, ca se acorda aceasta exceptare pentru întreg anul 2015;
– fie achizitioneaza CV-uri conform informarii clientului exceptat, dar este sanctionat de catre ANRE pentru neîndeplinirea cotei obligatorii privind achizitia de CV-uri.
“De aceea este absolut necesara pozitia Ministerului Economiei cu privire la momentul aplicarii acordurilor de exceptare emise pe parcursul anului 2015, astfel încat furnizorii sa poata evita riscurile de reglementare. Avem nevoie de o interpretare clara a legislatiei, sa stim exact de cand si cum se aplica acordurile de exceptare”, afirma Dl Ion Lungu, Presedinte AFEER.
Plecand de la aceasta situatie, AFEER solicita ca, pe viitor, sa se asigure ca reglementarile secundare vor reflecta cat mai clar legislatia primara si ca o vor transpune în practica fara a lasa loc de interpretari. “Sunt o serie de lucruri insuficient de clar definite în legislatia primara, iar actorii din piata se asteapta ca reglementarile secundare sa fie clare, sa nu mai lase loc la interpretari”, precizeaza Dl Lungu.
Totodata, AFEER atrage atentia autoritatilor asupra riscului legislativ, ca urmare a numeroaselor modificari operate în domeniul energiei electrice. “Au aparut numeroase schimbari în legislatie, primara si secundara, unul dintre argumentele des invocate de autoritati fiind legat de eliminarea coruptiei. Vom asista la alte modificari legislative importante la Legea energiei. Consideram ca se pot gasi solutii mult mai bune si corecte, care sa nu distorsioneze piata”, mai spune presedintele AFEER.
Apreciind demersul sustinut al Comisiei pentru Industrii şi Servicii a Camerei Deputatilor, care a reactionat la solicitarile pietei şi a demarat dezbaterile cu privire la modificarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, AFEER a transmis observatii/propuneri, reiterand necesitatea reluarii contractelor bilaterale directe, în acest context al modificarii legislatiei primare. Astfel, AFEER solicita modificarea articolelor 23 si 28 din Legea energiei, în sensul reintroducerii posibilitatii încheierii contractelor bilaterale negociate direct pe piata angro de energie electrica. Totodata, Asociatia vine cu observatii asupra articolelor supuse dezbaterii spre modificare, bazate pe urmatoarele principii: respectarea prevederilor directivelor Uniunii Europene, astfel încat Romania sa nu se afle în situatia de a fi sanctionata ca urmare a nepreluarii/preluarii incorecte sau incomplete a acestora, respectiv reguli echitabile aplicate tuturor participantilor la piata de energie electrica, în conformitate cu practicile UE în domeniu.
Alte propuneri transmise de Asociatie vizeaza modificarea unor articole referitoare la drepturile si obligatiile furnizorilor si ale clientilor finali de energie electrica.
AFEER doreste o viziune si o abordare realista în cadrul Strategiei Energetice a Romaniei.
AFEER saluta initiativa Ministerului Energiei de realizare a Strategiei Energetice a Romaniei cu aplicabilitate în perioada 2016-2030 si în perspectiva anului 2050, prin organizarea unei dezbateri publice, respectiv a unui amplu proces de consultare în acest sens. „Asociatia noastra a pledat, în permanenta, în favoarea unei strategii energetice, pe care o consideram o necesitate pentru viitorul economic al Romaniei. Nutrim speranta si încrederea ca noua strategie va reflecta principalele directii de dezvoltare a sectorului energetic pentru intervalul mentionat si, totodata, sa întruneasca consensul politic, astfel încat, pe viitor, sa nu mai asistam la schimbari în strategie dupa alegeri în plan politic”, a declarat Dl Ion Lungu, insistand asupra necesitatii securizarii Strategiei Energetice printr-un act normativ.
Mesajul AFEER pentru autoritati este “sa se defineasca o viziune realista în cadrul Strategiei Energetice”, sa se stie ce se doreste de la sistemul energetic, care sunt directiile, clare, pe care statul roman le sustine. În paralel, sa se lucreze la stabilitatea si predictibilitatea legislativa, astfel încat investitorii sa aiba încredere în sistemul legislativ, în mediul de afaceri romanesc.
AFEER, prin reprezentantii si specialistii sai, îsi ofera sprijinul în realizarea Strategiei Energetice, cu speranta ca, printr-un efort comun al autoritatilor si participantilor la piata de energie, aceasta va fi un succes.
AFEER este o organizatie interprofesionala non profit, independenta şi neguvernamentala, înfiintata la sfarşitul anului 2006 şi care cuprinde, în prezent, un numar de 47 de membri, furnizori licentiati şi activi pe piata de energie electrica din Romania, furnizori al caror portofoliu de clienti acopera peste 90% din consumul de energie al tarii. Anul trecut, AFEER a demarat o ampla Campanie pentru o corecta şi eficienta informare a consumatorilor de energie electrica, cu deviza “Un consumator informat este un consumator protejat!”. Campania si-a atins scopul principal, acela de a pregati un consumator sa-si schimbe furnizorul de energie în deplina cunostinta de cauza, sa nu fie pacalit de eventuale capcane din oferte. AFEER va continua aceasta campanie si invita si alte asociatii/organizatii patronale din sectorul energetic şi al protectiei consumatorilor sa se alature acestui demers.