Liberalizarea totala a pietei de gaze nu este o aventura, ci o masura cu specific romanesc, cine raspunde primul?
Am fost prima publicatie din Romania, care a sesizat decalajul aparut intre pretul scazut al gazelor din pietele internationale si pretul reglementat pentru consumatorii casnici din Romania. La conferinta organizata de Energy-Center “Este posibila o finalizare timpurie a procesului de liberalizare a pietei de gaze din Romania: cine castiga, cine pierde?”, am cautat raspunsuri la aceasta intrebare si am relatat pe larg toate implicatiile ce decurg dintr-o liberalizare timpurie a pietei. Ulterior am mentionat pe larg pozitiile exprimate de principalii jucatori ai pietei de gaze din Romania, concluzia clara fiind ca liberalizarea declarata oficial nu are nici o legatura cu piata libera efectiva. Nimic nu functioneaza dupa principiile concurentei in aceasta piata care se vrea libera inca de la 1 iulie. Dupa ce Energy-Center a deschis “Cutia Pandorei”, autoritatile au inceput sa reactioneze. Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) a solicitat Ministerului Energiei abrogarea de la 1 iulie a Hotararii de Guvern prin care a fost instituit calendarul de liberalizare a pietei gazelor naturale pentru populatie.
Cu alte cuvinte, pretul gazelor naturale nu va mai creste de la 1 iulie, pentru consumatorii casnici, dar nici nu se stie cat vor plati acestia daca vor intra in piata libera. Practic, furnizorii de gaze vor trebui sa-si actualizeze ofertele pentru consumatori, astfel incat sa avem de-a face cu preturi concurentiale de piata. Dupa principiul “pasarea malai viseaza”, putem sa va garantam ca aceasta posibila decizie a guvernului de a declara deschisa piata de gaze nu va avea nici un efect pozitiv asupra consumatorilor casnici. Vor exista insa alte efecte. “Statul trebuie sa fie insa prudent. Ar fi o aventura sa se elimine preturile reglementate acum. Solutia corecta este amanarea cresterii de pret la gazul produs in Romania pentru un an si evaluarea din nou a situatiei in mai, anul viitor. Adica o revenire la ceea ce firesc am decis in 2014. Totodata, eforturile de crearea a unei PIETE de gaz natural ar trebui reluate urgent pentru ca suntem departe de a avea o piata functionala“, sustine fostul ministru al energiei, Razvan Niculescu. Actualul ministru, Victor Grigorescu, nu spune inca nimic. Vorbeste insa presedintele ANRE, cel care argumenteaza decizia de liberalizare timpurie a pietei de gaze.
“Am avut acum cateva zile o intalnire la Ministerul Energiei, unde am prezentat aceasta situatie. Am considerat ca este important ca initiatorul Hotararii de Guvern care a instituit acest calendar sa stie ca la ora actuala evolutia pietei gazelor naturale este una favorabila pentru liberalizare. Este momentul cel mai propice pentru finalizarea liberalizarii. Practic, am solicitat ca Hotararea de Guvern care impune cresterea preturilor la consumatorul casnic cu 10% de la 1 iulie sa fie abrogata si sa ramanem la pretul de 60 de lei pe MWh, cat este astazi, ca pret de referinta, urmand ca piata sa stabileasca adevaratul pret, dar sa nu plecam de la 66 de lei sau chiar 72 de lei asa cum este prevazut in calendarul de liberalizare”, a sustinut oficialul ANRE.
El a adaugat ca, potrivit calendarului de liberalizare, la 1 iulie se prevede o crestere a preturilor reglementate de 10%, de la 60 de lei pe MWh la 66 de lei pe MWh. Insa acest lucru ar insemna ca pretul reglementat sa devina mai mare decat cel de pe piata libera, care este de circa 63 de lei pe MWh.
“Ministerul Energiei solicita o analiza si un studiu de impact prin care sa aratam ca nu exista o posibilitate de revenire a unor preturi foarte mari, in sensul ca ar exista un pericol ca in perioada de iarna sa se reintoarca preturile. Existe posibilitatea ca statul sa reconsidere conceptul de consumator vulnerabil si, in cazul in care s-ar intoarce preturile in sensul cresterii, sa aiba grija de consumatorii vulnerabili, dar doar de acestia. Asa cum vedem evolutia petrolului, de care depinde pretul gazelor, piata petrolului ramane un nivel mic, iar, in urmatoarea perioada de noua luni nu vedem o modificare importanta, dar trebuie sa ne gandim ca urmatoarea perioada de noua luni este un an gazier. Deci in anul gazier 2016-2017 nu vedem o modificare a pretului”, a continuat Havrilet.
Intrebat daca ANRE are timp suficient sa realizeze acest studiu pana la 1 iulie, Havrilet a raspuns: “Nu prea avem timp. Avem o monitorizare in baza careia ANRE emite aceste consideratii si faptul ca nu putem impune prin reglementare un pret mai mare decat pretul international al gazelor. Dar consideram ca impreuna cu ministerul vom gasi o solutie pentru a aplica cea mai buna situatie pentru consumatorul casnic”.
Pe de alta parte, potrivit unor surse din sector, Guvernul se opune insa liberalizarii pietei gazelor de la 1 iulie intrucat acest lucru ar insemna inclusiv renuntarea la supraimpozitarea veniturilor suplimentare din liberalizare sub incidenta careia intra producatorii si furnizorii de gaze naturale, ceea ce s-ar traduce prin neincasarea unor venituri la bugetul de stat.
In prezent, potrivit legislatiei care instituie supraimpozitarea de 60% pe venitul suplimentar din liberalizare, producatorii de gaze platesc acest impozit pentru un nivel de pret de 72 de lei pe MWh chiar daca ei vand la un pret mai mic.
“Preturile pe piata sunt sub 72 de lei pe MWh, ajung astazi la 63 de lei. Petrom isi permite sa vanda la preturile de piata, fiind companie privata, insa Romgaz, fiind companie de stat, nu poate, intrucat ar putea da lamuriri mai tarziu in fata Curtii de Conturi de ce a vandut sub pretul de referinta. Astfel ca Romgaz nu mai are unde sa-si vanda gazele si a fost nevoita sa scada productia de gaze chiar si la jumatate fata de nivelul normal, cu consecinte dezastruoase asupra rezultatelor companiei”, au sustinut sursele citate.
In 2013, Guvernul a impus o taxa speciala asupra veniturilor suplimentare obtinute de producatorii si furnizorii de gaze in urma procesului de liberalizare a pietei.
Producatorul intern de gaze Romgaz a ajuns in prezent sa nu mai poata vinde intreaga productie, intrucat in Romania au fost aduse gaze din import care le concureaza la pret pe cele de productie interna, a declarat, joi, Vlad Pavlovschi, seful Directiei de Dezvoltare Afaceri din cadrul Romgaz. “Am ajuns in situatia in care producem mai mult decat vindem, intrucat suntem concurati de gazele de import, ce vin cu un pret care nu neaparat reflecta efortul producatorului extern. Aceasta este o problema pentru producatorii interni, intrucat exista un procent de 7-8% din consum care nu este acoperit de productia interna, ci vine din import”, a spus oficialul Romgaz.
Intrebat daca exista posibilitatea inchiderii unor sonde din aceasta cauza, Pavlovschi a raspuns: “Nu excludem acest lucru. Orice este posibil”.
El a subliniat si faptul ca existenta supraimpozitarii de 60% pe veniturile suplimentare din liberalizare creeaza un dezavantaj si mai mare in fata importatorilor de gaze.
Situatia este agravata si de scaderea consumului din piata. “Intrucat consumul de gaze al tarii nu este la nivelul anticipat, practic s-a ajuns sa fie inmagazinate gaze chiar si in sistemul de transport, ceea ce inseamna ca presiunea in sistemul de transport este foarte mare”, a adaugat oficialul Romgaz.
Pavlovschi a explicat ca, tehnic, acest lucru inseamna ca unele sonde sunt in imposibilitatea de a mai introduce gaze in sistemul de transport, din cauza diferentei de presiune.
Totodata, intrebat daca este piata pregatita pentru liberalizarea totala de la 1 iulie, asa cum doreste Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE), Pavlovschi a precizat ca in acest moment nu exista facilitatile si nici infrastructura necesara pentru ca producatorii interni sa-si vanda gazele.
“Liberalizarea totala a pietei ar trebui sa tina cont de tipul de piata in care functionam. Suntem in prezent intr-o piata inchisa pentru producatori. O competitie reala nu poate fi realizata pe aceasta piata. Nu exista facilitati si nici infrastructura necesara pentru ca producatorii din Romania sa-si vanda gazele”, a mai spus reprezentantul Romgaz.