De ce Romania are nevoie de retele electrice ca de autostrazi?
Retelele de transport ale energiei electrice sunt ca autostrazile. Ele atrag investitii majore dau robustete sistemului energetic si asigura o poarta de iesire pentru energia excedentara produsa la un moment dat in Romania. Din nefericire, la fel ca in cazul autostrazilor, Romania nu a reusit in ultimii 25 de ani sa construiasca nici o retea noua de transport. Toate planurile marete au ramas in faza de declaratii de bune intentii, iar interconexiunile cu tarile vecine sunt absolut deficitare. Planificarea dezvoltarii capacitatilor ramane pe hartie, ca si pana acum, daca nu include si scenarii plauzibile de finantare a proiectelor identificate.
Finantarea publica ar trebui sa se limiteze la infrastructura sectorului, adica la retele, interconexiuni si facilitati de echilibrare productie si consum. Siguranta operationala a sistemului depinde crucial de robustetea retelei si, in plus, o retea puternica atrage investitorii in asa-numitele zone concurentiale al sectorului. Este cat se poate de neproductiv ca dupa atatia ani sa mai vorbim inca de imposibilitatea retelei de transport de a face fata exploziei eolienelor sau parcurilor eoliene. Dar la noi orice este posibil.
Redam mai jos o sinteza a acestei problematici, realizata in urma cu cativa ani de catre unul dintre cei mai reputati specialisti ai sistemului energetic din Romania, domnul Jean Constantinescu, care, din nefericire, astazi nu se mai afla printre noi.
“Transelectrica ar trebui criticata (si ajutata) pentru ca in ultimii ani nu a mai construit nimic serios in retea si mai putin pentru ca a acordat in exces permise de racordare. Pentru ca reteaua sa se dezvolte la nivelul nevoilor beneficiarilor, este necesara o strategie aprobata pana la nivelul Parlamentului.Romania poate deveni un nod regional al energiei electrice, pentru tranzite majore intre Rusia si Ucraina, pe de o parte, si tari precum Turcia, Germania si Italia, pe de alta parte. Trebuie sa profitam de programul UE al magistralelor trans-europene, ce vizeaza eliminarea congestiilor si transmiterea energiei verzi de la Nord la Sud, si sa reglementam conceptul de retea inteligenta (smart grid).
Congresul SUA urmareste direct programul federal si al tuturor agentiilor federale din energie- mediu si face recomandari noi privind cresterea sprijinului pentru flexibilizarea si cresterea rezilientei retelei, accesul in teren, introducerea tehnologiei noi, inclusiv a sistemelor de masurare, reglementarea bazata pe motivatie.
Analizele cost- beneficiu, studiile de interconectare si bazele de date de interes pentru antreprenori si consumatori sunt deja o responsabilitate uitata de autoritatile noastre.In efortul de integrare a SAE variabile, flexibilizarea sistemului prin consolidarea facilitatilor de echilibrare a energiei capata o importanta cruciala. In Marea Britanie, statul sprijina constructia de turbine de gaz si adaptarea acestora pentru a deveni mai flexibile. Scenariile trebuie comparate intre ele sub aspectele profitabilitatii si riscului. Intr-o industrie capital-intensiva, potentialilor investitori trebuie sa le fie clar cum intentioneaza statul roman sa atraga investitia privata, si ca aceste prioritati sunt cu adevarat de termen lung. Antreprenorii privati mai trebuie convinsi ca planul energiei configureaza un sistem sigur in functionare, economic sustenabil si rezilient la schimbari de aprovizionare cu combustibili.
Daca in trecut, putini erau antreprenorii dornici sa se angajeze in proiecte de energie, vestea buna e ca tehnologia de azi s-a eliberat de dificultatile vechii tehnologii.Investitia privata masiva nu poate fi atrasa cand legislatia este instabila iar un piata avem distorsiune tarifara severa. Trebuie sa cuplam piata interna la pietele servite de bursele de energie vecine (market coupling), si sa reformam din temelii guvernanta corporatista de stat pentru a insanatosi integritatea pietei. Nevoia de a imbunatati guvernanta in afaceri este inscrisa pe agenda actuala in intreaga lume, datorita recesiunii globale si politicilor care au inrautatit-o. Trebuie sa ne inscriem determinati in procesul Piata functionala a energiei si producatorii sustenabili nu pot exista daca conditiile de plata nu sunt suportabile de consumatori.
Pentru a nu avea efecte dramatice asupra grupurilor sociale cu venituri mici, liberalizarea pietei trebuie acompaniata de un sistem nou de Ajutoare Sociale pentru Accesul la Energie (ASAE). In piata cu amanuntul, trebuie generalizat accesul pentru energie electrica, caldura si gaze si avem nevoie de criterii mult mai simple de eligibilitate pentru ASAE. Cand ASAE acopera costuri fixe ale serviciului energiei, costurile variabile sunt foarte mici la consum redus, si pot fi platite chiar si de catre consumatorii saraci. Este legitim ca si programul de reabilitare termica a blocurilor de locuinte, componenta a ASAE, sa fie co-finantat de la fondurile structurale UE. Programul se inscrie in cerinta subventionarii costurilor fixe, iar beneficiile sale sunt de maxima importanta in ceea ce priveste securitatea, protectia mediului si coeziunea sociala.”