Surpriza! Dupa energia electrica si gazele vor atinge un pret istoric in aceasta iarna
Never say never. Afirmam cu putin timp in urma ca in aceasta iarna pretul gazelor naturale la consumatorul final nu poate creste cu mai mult de 15% fata de pretul mediu al gazelor naturale din sezonul cald. Afirmatia era bazata pe pretul care s-a stabilit in tranzactiile incheiate pe bursa in lunile de vara cu livrare in lunile de iarna si care aratau o crestere de circa 7% a pretului gazelor naturale din productia interna, la care se aditionau costurile cu gazele inmagazinate si costul cu gazele din import pentru zilele cu varf de consum. Surpriza! La fel cum cu un an inainte pretul energiei electrice o lua razna, acum si pretul gazelor naturale da semne sa o ia pe urmele pretului energiei electrice din anul precedent.
Chiar daca Consiliul Concurentei are aceste informatii nu da semne sa ia in calcul sa analizeze si sa semnaleze o potentiala problema in piata. In lipsa acestui semnal imi permit sa fac o previziune, subiectiva si intuitiva: pretul gazelor naturale din productia interna da semne sa deschida luna ianuarie cu 100 lei/MWh.
Am constatat in ultimele zile din luna noiembrie, pe Piata la Disponibil a BRM o serie de tranzactii „interesante”, mult dincolo de pretul de tranzactionare care se invartea in jurul valorii de 76-78 lei/MWh. O prima tranzactie care iese din acest interval, aparent fara nici o explicatie (cel putin la nivelul evolutiilor informatiilor din spatiul public) a fost achizitia de gaze din productia interna efectuata in data de 14 noiembrie 2017, la un pret de 90,5 lei/MWh (gaze ce urmau sa fie livrate in luna decembrie 2017). Gazele probabil au fost achizitionate pentru piata reglementata, avand astfel avantajul conferit de modul in care este realizata legislatia in prezent care permite ca facturile de achizitie a gazelor sa fie acoperite prin recunoasterea si reflectarea costurilor in pretul reglementat. O astfel de pozitie in piata creioneaza prima tendinta de inflexiune a trendului de pret, sub adapostul acoperirii riscurilor in achizitionarea unor gaze, pe care nu le-ar mai putea vinde in piata libera datorita pretului mai mare decat pretul de vanzare (bineinteles cu cresterea pretului la consumatorul casnic).
In aceeasi zi apare o alta tranzactie de achizitie a gazelor naturale din productia interna, pentru luna decembrie 2017 si Q1-2018, la un pret de 102 lei/MWh efectuata de catre cel mai important operator de pe piata de gaze, fara activitate de furnizare gaze, cu capital majoritar de stat. Apreciez ca aceasta tranzactie este tranzactia care puncteaza irevocabil modificarea pantei curbei de trend a pretului gazelor pe piata din Romania in iarna 2017/2018. Apreciez ca si in acest caz erau acoperite riscurile in achizitionarea unor gaze care nu s-ar mai putea vinde in piata datorita pretului mai mare decat pretul de vanzare (la momentul achizitiei), urmare a activitatii reglementatea desfasurate de acest operator.
Dupa 10 zile de la aceasta crestere puternica a pretului apare pe bursa o noua achizitie de gaze din productia interna cu livrare in luna ianuarie 2018, de catre aceeasi companie care urca in urma cu 10 zile pretul gazelor cu 16% (la 90,5 lei/MWh) si care furnizeaza gaze preponderent catre populatie, gazele fiind achizitionate la un pret de 105 lei/MWh (pe surse se vehiculeaza, chiar ideea ca gazele au fost vandute intre doua societati care au la baza acelasi proprietar!).
Aparitia acestor pozitii pe piata, dublata de prezenta unei societati cu capital majoritar de stat, in aceasta ecuatie, a creat multa emotie pe piata de gaze si a determinat o reactie a tuturor jucatorilor de a se alinia (tranzactiona) la noile niveluri de pret impuse. Astfel se naste repede acceptarea ideii ca trendul de crestere a pretului este unul cert si determina credibilizarea aceste noi pozitii a pretului in piata. O situatie trasa la indigo, avand aproape aceiasi protagonisti, a existat si in urma cu 2 ani pe piata romaneasca.
Astfel se ajunge in situatia in care un operator cu capital majoritar de stat, care nu joaca pe piata de gaze naturale (prin operatii de vanzare / cumparare), care are acoperite riscurile de achizitie a gazelor la preturi peste pretul pietei de legislatia existenta, sa determine un nou trend crescator in piata si sa deschida calea gazelor de import a caror preturi erau altfel prohibite.
As asocia aceste achizitii peste pretul altor tranzactii de pe BRM, cu o tendinta de ridicare a pretului pe piata de gaze, desfasurata in ultimele doua luni, urmare a diferitelor actiuni persuasive de inducere la nivelul pietei a ideii de criza a gazelor in iarna 2017/2018 si de necesitate de crestere a pretului gazelor pe piata de gaze.
As aminti aici:
- Nenumaratele articole aparute in presa (mult peste media aparitiilor din alti ani) privind iminenta iarna grea care va veni in Romania;
- Declaratia Directorului General Engie, privind posibila intrerupere a livrarii gazelor in iarna 2017/2018
- Declaratia Directorului General Transgaz, privind faptul ca ne vom confrunta cu o iarna grea si posibil sa nu avem suficiente gaze;
- Declaratiile privind cresterea pretului gazelor prezentate de diverse institutii.
Aceasta stare alarmista nu a fost contracarata suficient de bine de pozitiile Ministerului Energiei, care desi au venit, aproape dupa fiecare pozitie alarmista din piata, nu au fost convingatoare, dovada fiind slaba preluare in presa a mesajelor Ministerului.
In acelasi timp situatia care a aparut pe bursa (BRM) privind preturi cu 36% mai mari decat restul tranzactiilor, in conditiile inexistentei unei crize a gazelor sau a unei diferente mari intre cerere si oferta, nu a determinat nici o luare de pozitie din partea responsabililor cu asigurarea concurentei. Asigurarea concurentei in piata si prevenirea oricaror elemente care sa aiba ca scop influentarea preturilor, impunea urmarirea continua a tranzactiilor efectuate si semnalizarea oricarei potentiale abateri de la trend, in lipsa unor presiuni pe cantitate, prin mesaje, care sa limiteze actiunile emotionale ale participantilor la piata, urmare a unor semnale persuasive. Un astfel de semnal ar fi atras atentia participantilor din piata ca nu trebuie sa intre in panica si sa vanda/cumpere urgent, respectiv sa determine conturarea unui nou trend de pret, ci sa aiba un comportament prudent deoarece exista semne de intrebare la nivelul autoritatii responsabile cu asigurarea concurentei privind noul trend de pret.
tranzactiile la preturi “ciudate” mentionate nu depasesc suma de 500.000 de MWh, deci nu pot fi considerate reprezentative, mai ales pe o “piata” in care daca se face o tranzactie/zi (excluzand cele catre consumatorii final care sunt extrem de mici) se declara sarbatoare BRM-ista.