AEI: Cum putem stimula ecomobilitatea?
Întreaga Europă luptă să rezolve problema stringentă a poluării. Emisiile toxice provenite de la țevile de eșapament ale mașinilor diesel și pe benzină au cauzat probleme serioase de poluare a aerului în orașele europene și provoacă zeci de mii de decese premature inutile în fiecare an.
Mașinile electrice fac parte din soluție, iar România trebuie să ajungă la un sistem de transport nepoluant până în 2050, conform Pactului ecologic european, având acum la dispoziție fonduri pentru a dezvolta un sistem de transport durabil unde stațiile de încărcare a mașinilor electrice sunt parte din soluție, conform discuțiilor purtate la evenimentul „Transport Ecologic Urban și Interurban”, derulat de Asociația Energia Inteligentă. „Electromobilitatea este o alternativă evidentă atunci când vorbim despre autoturisme. Vedem o creștere evidentă de la an la an a numărului de mașini electrice și hibride care sunt vândute, atât în Europa, cât și în România:, a declarat, în cadrul conferinței susținută online, Alina Stoenescu, Advisor Future Mobility East, Business Support and Development, OMV Petrom. „Trebuie să fim conștienți că baza de pornire este destul de mică, iar, în acest moment, chiar dacă numărul de mașini electrice se dublează de la an la an, avem în parcul auto al României aproximativ 10.000 de mașini electrice, într-un parc auto de 7,5 milioane. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că România are cel mai mare stimulent din Europa, care se acordă achiziției de mașini electrice, de aproximativ 10.000 de euro pentru fiecare mașină electrică achiziționată,”a adăugat aceasta.
România poate fi parcursă din orice punct în orice punct cu o mașină electrică cu autonomie de cel puțin 150 km. Iar modele de mașini electrice disponibile pe piață în 2021 au o autonomie între 200 km și 500 km, arată un studiu al Greenpeace. Sunt 300 de amplasamente unde poate fi încărcată o mașină electrică, iar media este de 3 puncte de încărcare într-un loc/amplasament. Stațiile dedicate se găsesc de obicei la magazine, la benzinării, la birou sau acasă, în unele cazuri.
“Sunt mai multe motive pentru care electromobilitatea nu este încă la nivelul la care multă lume s-ar fi așteptat să fie deja. Aceasta are mai multe obstacole pe care trebuie să le depășească. Unul dintre ele este prețul de achiziție al mașinilor. Al doilea ar fi distanța pe care o poate parcurge o mașină electrică între două alimentări. Desigur, de la an la an, apar modele noi, care cresc această distanță și care va ajuta la dezvoltarea acestui segment, însă, în afară de distanță, mai este necesară dezvoltarea infrastructurii necesare, de care s-a tot vorbit, și care este foarte important să fie, pe de o parte, răspândită, dar pe de cealaltă parte, nu este nevoie să ai doar o priză. Este nevoie și de reîncărcarea, pe mai departe a mașinilor electrice. Aceasta mă duce cu gândul la un impediment de creștere și de adoptare a mașinilor electrice, și anume durata de care ai nevoie să încarci o mașină electrică, versus acele câteva minute cu care sunt oamenii obișnuiți astăzi să-și alimenteze mașinile care funcționează pe carburanți clasici. Așadar, infrastructura de încărcare a mașinilor electrice este foarte importantă, însă este și foarte costisitoare. Este un proces costisitor și este un proces greoi astăzi, din păcate. Iar numărul mic de mașini electrice care sunt astăzi în piață nu pot genera un business neapărat profitabil pentru companiile care doresc să investească în infrastructura electrică », a subliniat Alina Stoenescu.
Toate aceste lucururi sunt îngreunate și de faptul că este imperios necesară dezvoltarea capacității rețelei electrice, a mai explicat reprezentantul OMV Petrom.
« Aceste stații de încărcare trebuie conectate la o rețea electrică. Iar tot acest proces este, din păcate, foarte greoi. Vă pot da un exemplu din partea noastră (n.r. OMV Petrom) : avem 10 stații de încărcare electrică, pe care le avem instalate déjà de câteva luni și unele pe care așteptăm să reușim să le conectăm la rețeaua electrică, »a spus Alina Stoenescu.
Autorităţile din România promit să facă mai mult în domeniu. În luna iulie a acestui an, ministrul investițiilor și proiectelor europene, Cristian Ghinea anunţa că ţara noastră a prevăzut în Planul Național pentru Redresare și Reziliență construcția a 13.000 de noi stații de încărcare pentru mașini electrice, dar că numărul acestora va crește probabil la 20.000 în condițiile în care UE ar dori… 30.000.
Care este soluția OMV Petrom?
“Sunt foarte importante parteneriatele. Credem foarte mult în puterea parteneriatelor, atât cele publice, cât și cele private pentru că acestea pot fi baza dezvoltării infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice,”a concluzionat reprezentantul OMV Petrom.