0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Hidroelectrica demontează un fake news recent: Barajul de la Surduc-Siriu nu se demolează
Dispecerul Energetic Național aniversează 70 de ani
Hidroelectrica anunță că nu limitează accesul sonsumatorilor la serviciile de furniizare
Romgaz schimbă foaia și renunță la cererea de dizolvare a Fundației Greenpeace România
FEL Energy Summit 2025: Tinerii lideri din energie, între tranziție și siguranță energetică
ENGIE la 20 de ani pe piața energetică din România
Aplicație mobilă pentru încărcarea vehiculelor electrice în magazinele Selgros
LED-urile, soluția care poate reduce cererea globală de energie
Un pas înainte, unul înapoi: Hidrocentrala de la Răstolnița blocată din nou de instanță
ENERGY EXPO® și-a consolidat poziția de lider în rândul evenimentelor de energie din Europa de Sud-Est

Analiza EPG: Adoptarea Regulamentului privind industria net-zero – Implicații pentru România, provocare si sansa

Posted On 12 iunie 2024
By : Redactia
Comment: 0
Tag: depozitele depletate de hidrocarburi, EPG, industria net-zero, producatori de titei si gaze, stocarea carbonului

Regulamentul privind industria net-zero (NZIA), adoptat la sfârșitul lunii mai, marchează o nouă abordare a politicii industriale în Uniunea Europeană. Noul regulament vine ca răspuns la o îngrijorare crescândă că industria Uniunii își va pierde competitivitatea într-o lume cu emisii reduse de dioxid de carbon (CO2). Fiind încă dependentă de industria grea, dar având și un mare potențial de a dezvolta noi industrii născute din nevoia de decarbonizare, România ar trebui să privească NZIA ca pe o șansă de a deveni un jucător în industria cu emisii reduse de dioxid de carbon, precum și de a depăși barierele instituționale care împiedică de prea mult timp această dezvoltare. Potențialul românesc acoperă un număr de industrii-cheie, cum ar fi energia regenerabilă, producția de hidrogen verde și captarea și stocarea carbonului (CCS), unde dispozițiile NZIA privind accelerarea proceselor de autorizare pot stimula semnificativ investițiile.

Captarea și stocarea carbonului – prevederile NZIA

Deși se referă la o gamă largă de tehnologii „net-zero” necesare decarbonizării Uniunii, prevederile NZIA legate de CCS sunt printre cele mai discutate, deoarece atribuie pentru prima oară o responsabilitate pentru componenta de stocare a CO2 din lanțul valoric al CCS. Concret, Regulamentul stabilește o țintă la nivelul UE de 50 de milioane de tone capacitate anuală de injecție a CO2 în subteran până în 2030. Capacitatea de injecție a CO2 se referă la volumul care poate fi injectat anual într-un sit de stocare geologică operațional, autorizat sub Directiva CCS (transpusă în România prin OUG 64/2011).

Obligația de a atinge această țintă de capacitate de injecție le revine producătorilor de țiței și gaze naturale, care vor trebui să contribuie într-un mod proporțional cu cota lor de producție în UE din ultimii trei ani. Astfel, producătorii din România au obligația de a operaționaliza până în 2030 o capacitate de stocare a CO2 care să permită injecția în subteran a aproximativ 9 milioane de tone anual. Această capacitate trebuie să fie autorizată și pregătită pentru primele volume de CO2 captat din 2030 și nu poate fi folosită decât în scopul reducerii emisiilor, excluzând astfel activitățile de recuperare a hidrocarburilor (Enhanced Hydrocarbon Recovery) prin injectarea de CO2 în depozite depletate. În caz de neîndeplinire a contribuțiilor, se aplică sancțiuni determinate de fiecare Stat Membru.

Motivele pentru care obligația de stocare a CO2 este alocată producătorilor de țiței și gaze sunt simple: cele mai cunoscute situri potențiale de stocare a CO2 sunt depozitele depletate de hidrocarburi, iar producătorii de țiței și gaze dețin cele mai relevante cunoștințe și competențe privind explorarea și gestionarea mediului subteran. Cartografierea acestor potențiale situri de stocare (atât depozitele depletate pentru pregătire imediată, cât și alte formațiuni geologice pentru caracterizare, explorare și eventual pregătire pentru stocare) reprezintă un prim pas esențial, iar NZIA obligă Statele Membre să publice datele disponibile despre această cartografiere până la finalul anului 2024. Doar ulterior se vor putea estima necesarul de finanțare, infrastructură, și implicare socială aferentă atingerii țintei de stocare.

Implicațiile pentru România

Obiectivul României de stocare a CO2 în cadrul NZIA reprezentă atât o provocare cât și o șansă de a deveni un pionier în industria în plină dezvoltare a CCS. Cele aproximativ 9 milioane de tone de capacitate de stocare pe care România trebuie să le dezvolte până în 2030 înseamnă cu 9 milioane de tone anual mai puțin CO2 emis în atmosferă în UE. Înseamnă un viitor pentru industria energo-intensivă din România, în special pentru producția de ciment și var, care, în afară de captarea carbonului, are opțiuni foarte limitate pentru a continua să funcționeze într-o lume cu emisii reduse de carbon, fără o creștere substanțială a prețurilor produselor. Înseamnă posibilitatea de a urma exemplul Norvegiei și de a deveni una dintre primele țări europeane care oferă stocarea ca serviciu pentru emițătorii de carbon din regiune. Înseamnă să fim printre primii care lansează o nouă industrie, una care va crește în Europa și în întreaga lume, indiferent dacă România participă sau nu.

Nu în ultimul rând, obiectivul de stocare a CO2 înseamnă oportunități de afaceri diversificate pentru producătorii de țiței și gaze din România, care trebuie să se reinventeze într-o lume cu emisii reduse de carbon. Această șansă de diversificare ar trebui să fie atractivă, având în vedere semnalele deloc neglijabile de îndepărtare a consumatorilor de combustibilii fosili (a se vedea boom-ul prosumatorilor în ultimii doi ani), posibil și mai mult în viitor (a se vedea prevederile privind sistemul ETS2). Desigur, mașinile cu motoare convenționale vor fi mai greu de înlocuit, dar și acest fenomen a devenit evident, în favoarea vehiculelor electrice.

Oportunitățile de afaceri aferente tehnologiei CCS sunt relativ evidente și generoase, în contextul în care contribuția României la obiectivul de stocare se bazează pe producția națională de țiței și gaze, care a adus mari profituri companiilor din sector și statului român. Obligația nu doar că este echitabilă, dar oferă și o continuitate acestei industrii extractive. Costul de investiție pentru stocarea CO2 va fi susținut în cele din urmă de către emițători, prin tarifele pe care le vor plăti pentru stocarea emisiilor captate. Obligația de stocare a CO2 reprezintă, în fapt, o nouă sursă de venit. Mai mult, prevederile NZIA lasă o flexibilitate ridicată producătorilor de țiței și gaze naturale de a-și îndeplini contribuțiile la ținta de stocare:

companiile își pot dezvolta siturile singure sau în cooperare cu alte părți, pot negocia cu alți producători sau pot semna acorduri cu părți terțe. De asemenea, este posibilă o exceptare a producătorilor de la obligațiile de contribuție dacă până la finalul anului 2027 este luată o decizie finală de investiție privind dezvoltarea capacității de stocare ce îi revine României (9 milioane de tone) de către orice entitate care obține un permis de stocare conform Directivei CCS.

Trebuie subliniat că termenul de realizare a obiectivelor NZIA este, într-adevăr, foarte scurt, iar pentru România poate fi imposibil de întrunit, având în vedere lipsa aproape totală de planificare a infrastructurii de transport și stocare a CO2 din ultimul deceniu, care ar fi continuat probabil fără adoptarea NZIA. O derogare de la termenul limită de 2030 ar fi un bun compromis, oferind mai mult timp pentru a pregăti o bună guvernanță a viitoarei infrastructuri, care trebuie să fie echitabilă, eficientă și accesibilă acelor emițători care au cea mai mare nevoie de CCS. O astfel de derogare temporală este permisă prin NZIA, dacă România poate dovedi existența unui dezechilibru substanțial între cererea pentru stocare (din partea emițătorilor), ținta națională de stocare și infrastructura de transport necesară sau planificată.

Regulamentul acordă atenție situațiilor în care lipsa unor verigi-cheie din lanțul CCS ar putea împiedica îndeplinirea obligațiilor de stocare într-un timp relativ scurt. De asemenea, lasă la latitudinea Statelor Membre stabilirea de sancțiuni pentru producătorii care nu-și aduc contribuția – sancțiuni care, deși trebuie să fie eficiente, proporționale și disuasive, pot ține cont de progresul parțial al operatorilor și de obstacolele cu care se confruntă aceștia.

Cum ar trebui să acționeze România?

Având în vedere oportunitățile oferite de obligația de stocare CO2, prevederile NZIA care înlesnesc dezvoltarea industriei CCS (și a altora), precum accelerarea proceselor de autorizare și flexibilitatea oferită entităților care contribuie la obligație, transpunerea și implementarea acestui act legislativ va trebui abordată într-un mod echilibrat și cu o gândire pe termen lung. Pentru a asigura sustenabilitatea dezvoltării CCS, România va trebui, în primul rând, să cartografieze potențialul național de stocare și captare a carbonului, precum și infrastructura necesară pentru a le conecta (inclusiv pentru conectarea cu statele învecinate, dacă este cazul). Acest prim pas trebuie făcut înainte de orice altă discuție privind costurile impuse prin NZIA, care variază semnificativ în funcție de specificul siturilor de stocare și rețelelor de transport. Această cartografiere va oferi și vizibilitate asupra posibilităților României de a obține o derogare de la termenul de 2030, pe care Comisia Europeană este puțin probabil să o acorde fără o justificare substanțială a nevoii de flexibilitate.

Ulterior, atât producătorii de țiței și gaze naturale, cât și statul român trebuie să demareze în mod coordonat pregătirea siturilor de stocare și a infrastructurii de transport. Autoritățile naționale sunt și ele vizate de NZIA și vor juca un rol esențial în atingerea țintei României. Vor fi implicați și unul sau mai mulți operatori de transport de CO2, emițătorii de carbon care își vor capta emisiile și organismele de standardizare, monitorizare, și verificare. Foarte probabil, vor fi atrase fonduri europene și private pentru construcția infrastructurii de transport și stocare. Toate acestea trebuie să aibă loc în mod sustenabil și echilibrat, cu beneficii pentru economia națională și pentru țintele climatice, fără a perpetua felul mai degrabă ineficient în care România încearcă să țină pasul cu tranziția Europei către un nou model economic.

O reacție panicată și acuzatoare față de dispozițiile NZIA, în locul unei evaluări echilibrate a costurilor și beneficiilor, nu este doar neconstructivă, ci și contrară ideii de a deveni un actor în tranziția către o nouă paradigmă economică în UE și în lume. NZIA poate fi privită altfel decât ca nou exemplu de “Bruxelles și țintele sale rupte de realitate” (ținte cu care, de altfel, și România a fost de acord). Poate fi privită ca o șansă de a ne proteja industriile existente și de a le dezvolta pe cele noi dintr-o poziție de front-runner.

Oare câte discursuri electorale vor folosi exact aceste cuvinte pentru a cuceri alegătorii?

 

Articole pe aceeasi tema

  • Renovările subperformante ale clădirilor din Europa Centrală și de Est. De ce are loc fenomenul și ce soluții există?Renovările subperformante ale clădirilor din Europa Centrală și de Est. De ce are loc fenomenul și ce soluții există?
  • Care este costul tranziției verzi pentru industriile grele din România? Un prim pas care trebuie luat: achizițiile publice ecologice.Care este costul tranziției verzi pentru industriile grele din România? Un prim pas care trebuie luat: achizițiile publice ecologice.
  • Tranziţia către neutralitate climatică a Uniunii Europene ar putea ridica obstacole în acceptarea socială, fără o lipsă a informării publicului despre efecteTranziţia către neutralitate climatică a Uniunii Europene ar putea ridica obstacole în acceptarea socială, fără o lipsă a informării publicului despre efecte
  • Scenarii de Adopție a Pompelor de Căldură în România Până în 2030Scenarii de Adopție a Pompelor de Căldură în România Până în 2030
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Parcul de mașini electrice în România se apropie de 50.000 de unități

Next Story

Delgaz Grid apelează la Fondul de Modernizare pentru proiecte de investiții în valoare de 2,6 miliarde lei

Articole pe aceeasi tema

0

Renovările subperformante ale clădirilor din Europa Centrală și de Est. De ce are loc fenomenul și ce soluții există?

Posted On 30 septembrie 2024
, By Redactia
0

Care este costul tranziției verzi pentru industriile grele din România? Un prim pas care trebuie luat: achizițiile publice ecologice.

Posted On 18 septembrie 2024
, By Redactia
0

Tranziţia către neutralitate climatică a Uniunii Europene ar putea ridica obstacole în acceptarea socială, fără o lipsă a informării publicului despre efecte

Posted On 11 septembrie 2024
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cautare

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Hidroelectrica demontează un fake news recent: Barajul de la Surduc-Siriu nu se demolează

Posted On 12 iunie 2025

Ministrul Sebastian Burduja a găsit explicația pentru prețul mare al curentului din România: sârmele europenilor !

Posted On 12 iunie 2025

Robotul zidar, în acțiune la nZEB Expo 2025. Peste 170 de expozanți,la târgul dedicat construcțiilor eficiente energetic

Posted On 11 iunie 2025

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Exista un film bazat pe date reale,...

Posted On 1 mai 2025

Dear Sir/Madam, I recently came...

Posted On 24 februarie 2025

Cea mai proasta si nerentabila solutie....

Posted On 7 ianuarie 2025

Publicitate

banner

PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Cum învățăm rapid să consumăm energie mai eficient?

Peste 100.000 de baterii, de 200 milioane euro, pot fi instalate în 2025 în sectorul rezidențial

Termenul de depunere a dosarelor pentru voucherele destinate reabilitării locuințelor și instalării panourilor solare a fost prelungit

Panourile fotovoltaice pot fi reciclate prin reutilizarea a 85% din materiale

Programul Casa Verde Fotovoltaice 2023 prelungit cu șase luni

Video

Speech Viorel Tudose - Getica 95

Gala Energy-Center.ro, 2025: Pariem pe valoarea tinerilor energeticieni!

Gala aniversara "13 ani de Energy Center" - Decernarea premiilor

Viitorii energeticieni premiati la Gala Energy-Center

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.