0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Canada doreste sa se implice in retehnologizarea Unitatii 1, dar si la constructia unitatilor 3 si 4 de la Cernavoda
ANRE amenedeaza cu peste 2 milioane lei  cei mai mari  furnizori de energie, pentru nerespectarea reglementarilor in activitatea de furnizare
Danemarca acorda un ajutor de stat de 870 milioane euro pentru un proiect eolian offshore
Al treilea mare producator de energie regenerabila din lume a facut un profit net de 556 milioane euro, in 2020
Transelectrica continua modernizarea statiilor electrice de transformare in zona Moldovei
Se clatina Nord Stream 2? 18 companii de servicii nu mai lucreaza la proiect
Razvan Nicolescu despre gazele din Marea Neagra: cine va cumpara acolo trebuie sa aiba cel putin 3 miliarde de euro in buzunar
Pace intre Consiliul Concurentei si Hidroelectrica
Nuclearelectrica continua sa creada in investitia la reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda
Restart Energy continua investitiile in energie regenerabila: 30 milioane dolari intr-un proiect solar de 45 MW in Salaj

Cati bani face Inspectoratul de Stat in Constructii dupa ce a pus monopol pe sistemul de avizare a retelelor de gaze, electricitate si apa fara sa aiba specialisti calificati, cu riscul producerii de evenimente grave?

Posted On 29 octombrie 2019
By : Redactia
Comment: 0
Tag: avize retele gaze, BRUA, canalizare, energie electrica, experti autorizati, Inspectoratul de Stat in Constructii, MDRAP, retele de gaze si electricitate, unitati administrativ teritoriale

Cotizatia, sau taxa de avizare, este principalul motiv pentru care Inspectoratul de Stat in Constructii a impus in mod ilegal monopol peste tot cea ce inseamna avizarea lucrarilor de instalatii (gaze, apa, curent, canalizare, termica) aflate in exteriorul limitei de proprietate a constructiilor, care nu se supun Legii 10/1995 privind calitate constructiilor. Consecinta: disparitia din piata de profil a firmelor mici si mijlocii precum si a specialistilor autorizati in domeniu, incarcarea suplimentara a costurilor pentru noile retele de gaze si electricitate, dar mai ales amenintarile legate de securitatea acestor retele, in conditiile in care ISC nu are specialisti in domeniu si in multe cazuri nici macar nu este prezent la receptia lucrarilor respective.

Aceasta situatie dateaza de cativa ani de zile sub directa obladuire a Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), care a trecut cu vederea ordinele emise de catre Inspectoratul de Stat in Constructii, dar nu a uitat sa oblige toate Unitatile Administrativ Teritoriale (UAT) sa se conformeze ordinelor ISC, care incaseaza sume uriase din avizarea lucrarilor amintite. Nu stim nivelul la care se ridica aceste sume, dar este suficient sa amintim ca lucrari de importanta strategica pentru Romania, cum este conducta BRUA, centrala pe gaze de la Iernut si orice alta investiti ale companiilor de producere si distributie de energie electrica si gaze naturale sunt taxate la sange de catre ISC.

In paralel cu instituirea acestui monopol si disparitia din piata a firmelor de profil, a expertilor autorizati de catre Ministerul Economiei, am asistat la un alt fenomen ingrijorator pe domeniul instalatiilor de electricitate si gaze, respectiv un adevarat genocid asupra firmelor de constructii montaj conducte si echipamente gaze/retele, in perioada 2014 – 2018. Pe lista falimentului sau insolventei apar, pe langa Condmag Brașov, recent intrata in faliment si TIM Cluj, IMI Baia Mare, Armax Gaz Medias, Gaz Proiect Brasov, Foraj Sonde Targu Mures, Dafora Medias.

La aceasta situatie si-a adus aportul si Autoritatea de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), care prin Ordinul 32/2017, privind racordarea la sistemul de distributie stabileste obligatia de a se incheia un contract intre operatorul de distributie si proiectant/executant/verificator proiecte. Selectia acestor servicii este inexistenta si determina operatorul sa realizeze abuzuri pe piata sub aspectul pretului impus si al platii cu foarte mare intarziere a operatorilor. De altfel si in cazul relatat de noi cu privire la monopolul ISC, Autoritatea de reglementare ar trebui sa intervina caci este vorba inclusiv de catre activitatea unor experti autorizati tocmai de catre ea si care au fost eliminati din procesul de avizare de catre ISC.

Desi problema mentionata s-a extins la nivel national, nici Ministerul Dezvoltarii Regionale, nici Secretariatul General al Guvernului si nici Unitatile Administrativ Teritoriale nu avertizeaza asupra riscurilor la care ne expunem. Incercam in randurile de mai jos sa explicam cum s-a ajuns aici, nu inainte insa de a preciza ca este vorba despre foarte multi bani pe care o institutie a statului roman ii incaseaza fara a avea nici un drept legitim. Mai mult, printr-o actiune concertata la nivel national ISC (sub umbrela MDRAP) a impus administratiilor publice ca participarea la orice licitatie ce organizeaza in principal lucrari de executie/extindere retele de gaze, electricitate, apa si/sau canalizare, sisteme de termoficare centralizata, iluminat public sa fie conditionata de existenta structurilor de personal ale participantilor responsabili tehnici cu executia si, dupa caz, verificatori de proiecte si experti tehnici autorizati/atestati de catre ISC –MDRAP. In aceste conditii, dupa ce obliga agentii economici sa-si suplimenteze numarul de personal, de ce mai incaseaza bani pentru autorizare ISC?

In esenta, degringolada s-a produs prin actualizarea normelor de autorizare a specialistilor din domeniul constructiilor. Daca vechile regulamente s-au limitat la constructii asa cum sunt ele denumite in Legea 10/1995-actualizata, noile regulamente au extrapolat legea si au extins domeniul constructiilor (exclusiv din punct de vedere financiar) in exteriorul legii, fiind supuse, prin abuz de incredere din partea initiatorului, aprobarii prin Ordine de ministru MDRAP. Astfel, daca domeniile constructiilor prevazute in regulamentele de atestare a specialistilor in constructii prevedeau distinct ca o instalatie aferenta unei constructii are o componenta interioara si una exterioara, ambele aflandu-se in interiorul limitei de proprietate, noile regulamente stabilesc ca instalatiile exterioare sunt retele/conducte exterioare proprietatilor. Sa retinem ca toate aceste instalatii tehnologice au norme si proceduri de exploatare, mentenanta de urmarire reglare si control a parametrilor specifici care au valori maxime si minime prestabilite a caror depasire/nerealizare poate duce la evenimente grave ca: explozii, incendii, contaminari etc.

Situatia la care s-a ajuns prin actiunile la nivel national ale ISC, cu neimplicarea MDRAP, are drept consecinte:

  • Restrangerea sau chiar anularea dreptului la munca a specialistilor atestati si autorizati pentru domeniul instalatiilor si dotarilor tehnologice;
  • Concurenta la achizitia de lucrari este restransa sau chiar eliminata, participarea la licitatii fiind conditionata de existenta in structura de personal a operatorului economic a cel putin a unui angajat autorizat de ISC, dar de care nu se mai poate folosi la executia propriu zisa a lucrarii (nefiind de specialitate). Numarul potentialilor executanti fiind mai mic pretul de achizitie si executie este mai mare;
  • Activitatea intreprinderilor mici si mijlocii este ingreunata sau chiar inabusita deoarece nu-si pot permite mai multi specialisti pentru aceeasi activitate. In cel mai fericit caz IMM-urile accepta lucrari prin subcontractare;
  • Lucrarile sunt incarcate cu costuri suplimentare legate de intocmirea si depunerea la ISC a unor documentatii suplimentare precum si cu sumele ce se platesc sip e care ISC le incaseaza necuvenit pentru lucrari tehnologice ca si cum acestea ar fi lucrari de constructii.

Situatia mentionata a fost sesizata de catre expertii autorizati Ministerului Dezvoltarii, care a recunoscut ca ISC nu este in postura de a aviza lucrarile in cazurile mentionate mai sus. Cu toate acestea, ministerul nu a luat nici o decizie pentru stoparea ilegalitatilor. Intrebarea este de ce? Pai, daca ne raportam la faptul ca ISC este in subordinea MDRAP si ca banii incasati se duc in ultima instanta inclusiv catre minister de ce s-ar stopa aceasta sursa de venituri. Altfel ilegala. Mai mult, cine urmareste cum sunt valorificati banii incasati de ISC in urma procesului de autorizare? Vom incerca sa aflam raspunsul la aceste intrebari.

 

 

 

Articole pe aceeasi tema

  • Care sunt costurile pentru consumatorii din Romania daca BRUA nu transporta gaze?Care sunt costurile pentru consumatorii din Romania daca BRUA nu transporta gaze?
  • Transgaz a inaugurat cea de-a treia statie de comprimare gaze din proiectul BRUATransgaz a inaugurat cea de-a treia statie de comprimare gaze din proiectul BRUA
  • Patronatul gazelor sustine interconectarea retelelor de transport ale RomanieiPatronatul gazelor sustine interconectarea retelelor de transport ale Romaniei
  • Bani aruncati pe apa Sambetei: Guvernul continua sa creada in sistemul centralizat de incalzire fara a avea vreo strategie de eficientizare a luiBani aruncati pe apa Sambetei: Guvernul continua sa creada in sistemul centralizat de incalzire fara a avea vreo strategie de eficientizare a lui
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Actionarii Transgaz iau la puricat stadiul investitiilor din 2019 

Next Story

Interesant, profitul Petrom a crescut in primele noua luni ale acestui an, cu 3% fata de 2018, in ciuda constrangerilor impuse de OUG 114

Articole pe aceeasi tema

Care sunt costurile pentru consumatorii din Romania daca BRUA nu transporta gaze?

Posted On 29 noiembrie 2020
, By Redactia
0

Spre stiinta Ministerului Economiei, care viseaza la cai verzi pe pereti: sa nu ai incredere in greci, dar in romani nici atat.

Posted On 4 noiembrie 2020
, By Redactia
0

Cum joaca bulgarii si cum joaca romanii cartea gazelor in Balcani

Posted On 24 august 2020
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Statul pune in carca Nuclearelectrica stocul de siguranta a concentratelor de uraniu. Pe cand urmeaza si apa grea?

Posted On 4 martie 2021

Canada doreste sa se implice in retehnologizarea Unitatii 1, dar si la constructia unitatilor 3 si 4 de la Cernavoda

Posted On 3 martie 2021

In afara de promisiuni si planuri nu facem nimic: Potentialul regenerabil al Romaniei risca sa ramana neexploatat

Posted On 3 martie 2021

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

Posted On 18 septembrie 2012

Transelectrica se întărește și SMART-UL...

Posted On 27 februarie 2021

"Constructia reactoarelor 3 si 4 de la...

Posted On 25 februarie 2021

Romelectro este lider de asociatie,...

Posted On 25 februarie 2021

Publicitate



Cariera in Romania

PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

O noua eticheta energetica pentru aparatele de uz casnic

Cum alegem intre un cuptor de coacere pe gaze si unul electric

Incep sa apara oportunitati pentru investitii in energie regerabila

Cum arata clasamentul ofertelor de furnizare energie electrica. Primele pozitii conform comparatorului ANRE

Programul Casa Verde Panouri Fotovoltaice se modifica din nou. Acces mai facil la finantare

Video

Viorel Tudose: Furnizorii de energie trebuie sa lase forta si aroganta la o parte. Consumatorul trebuie respectat

Viorel Tudose, Getica 95: Liberalizarea pietei de energie s-a facut la masa bogatilor, consumatorul nu a fost informat si educat

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: Degeaba vii in piata cu sume mari de bani daca nu ai capitalul uman

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: dupa liberalizarea pietei batalia pentru consumatorii casnici va fi foarte mare

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.