Ce se ascunde in spatele vanzarii actiunilor Elcen de catre Ministerul Energiei catre Primaria Capitalei ?
In urma unei sedinte a Consiliului General al Municipiului Bucuresti s-a stabilit ca Primaria Capitalei sa preia controlul producatorului de energie electrica si agent termic-Elcen, nu printr-un transfer gratuit al actiunilor de la Ministerul Energiei la Primaria, ci printr-un act de vanzare-cumparare, care ar costa Primaria Capitalei vreo 155 milioane euro. Iata cum printr-o intelegere intre cele doua entitati, Primaria Bucuresti si Ministerul Energiei, s-a rezolvat o problema care treneaza de cel putin zece ani si caruia nici un guvern nu i-a gasit rezolvarea. Intrebarea noastra este: care sunt substraturile acestei intelegeri si cum se face ca Primaria Bucuresti este singura din tara care plateste pentru actiuniile unui producator de energie, in conditiile in care peste tot in tara CET-urile au fost transferate cu titlul gratuit autoritatilor locale? Raspunsul este cu atat mai dificil de dat cu cat Elcen nu poate fi comparata cu nici o alta termocentrala din Romania, fiind un element de echilibru al sistemului energetic national si nu un simplu producator de energie electrica si termica. Mai mult, Elcen se afla in insolventa si are de recuperat de la furnizorul de energie termica (Radet) aproape un miliard de euro, ca sa nu mai luam in considerare datoriile Elcen catre furnizorul de gaze. Ceea ce pare a fi o solutie foarte simpla este de fapt o problema extrem de complicata.
Trecand peste tainele transferului amintit merita sa mai atragem atentia ca aproape toate primariile care au preluat centralele termice cu titlu gratuit le-au dus pe acestea in faliment. Din acest punct de vedere este cat se poate de evident ca Primaria Capitalei s-a inhamat la o gestiune care o depaseste din toate punctele de vedere, motiv pentru care anticipam ca problemele complicate ale incalzirii Capitalei de abia de acum inainte vor aparea. Si mai avem o nedumerire. Daca Ministerul Energiei a considerat ca poate vinde actiunile Elcen catre Primaria Capitalei, ne intrebam de ce nu a organizat o privatizare normala la care sa poata participa si alti investitori, poate mult mai calificati decat PMB? Pe de alta parte, cine a stabilit si pe ce baza valoarea actiunilor detinute la Elcen de Ministerul Energiei? Daca facem o scurta recapitulare a povestii privitoare la fuziunea Elcen-Radet, ne amintim ca nu cu mult timp in urma doamna primar, Gabriele Firea, dadea de inteles ca exista anumite companii (desigur, straine) care intentioneaza sa puna mana pe bunatatea de Elcen in detrimentul consumatorilor de energie si agent termic din Bucuresti. Iata ca problema s-a rezolvat si capitalistii hrapareti au fost indepartati, iar bucurestenii vor fi proprietarii celui mai mare producator de energie termica din Romania. Contra cost, desigur.
Potrivit primarului general, in urmatoarea sedinta de Guvern va fi adoptata hotararea privind trecerea actiunilor ELCEN de la minister la municipalitate, acest lucru neputand fi posibil fara votul de principiu al consilierilor.”Avem un proiect asteptat de ani de zile pentru bucuresteni si care va asigura continuitatea serviciului de termoficare in Capitala in scoli, institutii publice si apartamente. Este vorba despre primul pas catre fuziunea dintre ELCEN si RADET. Noul Guvern sa emita o hotarare prin care Primaria Bucuresti sa achizitioneze pachetul integral de actiuni de la ELCEN. Este vorba, ca si valoare financiara, de circa 155 de milioane de euro, dar suma nu va fi platita pe loc, ci in cinci ani. Este un pret bun, suportabil pentru municipalitate. Prin aceasta fuziune si prin preluarea pachetului se va crea o entitate noua, puternica, care va pune capat unui serviciu de proasta calitate”, declara Gabriela Firea la inceputul sedintei. Pana sa vedem cum se vor desfasura lucrurile reproducem un punct de vedere al domnului Gabriel Dumitrascu, fost administrator al Radet, dar mai ales fost sef al Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie. Dincolo de intrebarile puse de noi mai sus, domnul Dumitrascu are niste solutii:
“Sunt disperat de lipsa de profesionalism a autoritatilor, in urma careia sufera oamenii ce-si pun sperantele in alesii lor pentru gasirea solutiilor optime si pentru rezolvarea unor interese publice generale. Ca sa nu mai bajbaie cu transferul ELCEN sub controlul PMB, am sa dau o mana de ajutor, oferindu-le solutia legala. Aceasta rezolvare am propus-o si PG Oprescu, fiind refuzata pentru ca dl. Oprescu, in baza unor promisiuni populiste, dar fara temei legal, spera ca Bucurestiul sa primeasca ELCEN gratis.
Solutia se afla in OG 14/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor, care spune urmatoarele:
“Art. 24^1 (1) Societatile la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar(situatia ELCEN) si filialele acestora pot transfera prin negociere directa active aflate in proprietatea lor persoanelor juridice la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar(societatea de termoficare controlata de PMB) sau filialelor acestora, cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii: a) sa aiba ca scop reducerea nivelului arieratelor, restructurarea sau esalonarea la plata a acestora; b) efectuarea unei analize tehnico-economice care sa cuprinda justificari, masuri si/sau propuneri referitoare la eficientizarea, imbunatatirea cadrului economic si/sau social la nivel local sau national. Analiza tehnico-economica se concretizeaza printr-un raport intocmit de proprietarul activelor, in urma solicitarii transmise de potentialul cumparator; c) transferul sa fie efectuat cu titlu oneros, pretul fiind determinat in baza unui raport de evaluare intocmit in conditiile legii de un evaluator autorizat. In toate cazurile pretul de transfer nu va fi mai mic decat valoarea recomandata de evaluator prin raport; d) transferul sa fie efectuat cu respectarea normelor nationale si comunitare in materie de concurenta si ajutor de stat; e) sa fie exprimat acordul expres al creditorilor, in cazul in care activele transferate sunt grevate de sarcini. (2) Transferul activelor se aproba de catre adunarea generala a actionarilor sau consiliul de administratie, dupa caz.”
In acest fel, PMB obtine ceea ce-si doreste, cu urmatoarele avantaje: Preia sigur, prin negociere directa, fara licitatie DOAR activele necesare functionalitatii SACET. Pretul platit pentru active(CET-uri) este unul corect. Scapa de ceilalti actionari din ELCEN, ceea ce-i permite sa incredinteze in mod direct, fara licitatie, serviciul public catre noua entitate economica pe care o controleaza 100%. Pretul platit acopera datoria ELCEN catre creditori, fluidizand blocajul financiar si contribuind semnificativ la reducerea arieratelor in economie. Se scurteaza la jumatate timpul de transfer, putand intra in toamna cu transferul efectuat. Se elimina spaima achizitiei ELCEN de catre “agenturile intereselor straine”.
Sper ca am oferit suficiente argumente, pe langa temeiul legal, care sa permita PMB si Min. Energiei sa finalizeze transferul, daca exista vointa reala, in urmatoarele trei luni. Pentru orice detalii va stau la dispozitie, fara nicio pretentie sau conditie, singura dorinta fiind rezolvarea optima a problemei termoficarii in Bucuresti”.
Are dreptete Dumitrascu , numai ca axact OG14 pe care ni-l propune introduce la art 24 un punct b) in care se pretinde Ministerului Energiei sa intocmeasca o analiza trehnicoeconomica prin care sa demonstreze eficienta actiunii … CEEA CE ESTE TEHNIC IMPOSIBIL .
ATENTIE !! O HOTARARE A CONSILIULUI GENERAL POATE FI PUSA IN OPERARE SI DUPA ZECE ANI !!! deci : sa nu ne aventuram in analize ca .. se transfera doar BAR ( baza activelor reglementate ) in timp ce energioa din cogenerare se produce pe aceleasi utilaje cu cealata energie .. de echilibrare .. asa ca CINE DECONTEAZA REPERATIILE ??? si cate si mai cate …