Comisia de Industrii se apropie de verdictul final in cazul persoanelor fizice care produc energie electrica din surse regenerabile
Foarte posibil ca maine, Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor sa dea unda verde ordonantei de urgenta care reglementeaza rolul energiei regenerabile in contextul mai larg al politicilor energetice pe care Romania incearca sa le adapteze cerintelor europene. Ordonanta cu pricina este asteptata deopotriva de marii producatori de energie din surse regenerabile, precum si de cei mai mici (prosumeri), care sunt blocati in momentul de fata de neintelegerile existente intre reglementarile ANRE, legea energiei si pozitia Ministerului de Finante. Am scris despre aceste lucruri in urma cu cateva saptamani. Maine s-ar putea sa avem un raspuns la problemele aparute de-a lungul timpului si indraznim sa anticipam ca acest raspuns nu va fi deloc multumitor pentru producatorii de energie din surse regenerabile. Prezentam mai jos un punct de vedere al Greenpeace Romania referitor la Ordonanta 24/2017 si modificarile pe care Comisia pentru Industrii Incearca sa le aduca:
Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor se pregateste sa trimita spre votul final din Camera proiectul de lege pentru aprobarea OUG 24/2017. Acest document stabileste, printre altele, cum vor putea persoanele fizice din Romania sa produca energie din surse regenerabile. Din pacate, desi avem o lege a regenerabilelor de un deceniu, lucrurile raman neclare. Autoritatile, fie ele locale, de reglementare sau centrale, sustinute din umbra de alti jucatori cu interese pe piata de electricitate, blocheaza accesul micilor producatori – persoane fizice – la retea.
Si toate acestea in pofida conditiilor climatice favorabile ale Romaniei si a suprafetei mari de acoperisuri pe care tara noastra ar putea sa o exploateze. In conditiile unei atmosfere de neincredere totala pe piata de capital in ceea ce priveste investitiile in regenerabile in Romania, o intrebare fireasca se naste: cum ne vom atinge noul target de energie regenerabila (probabil in jurul a 35% pentru 2030)?
Lecturand proiectul de lege pentru aprobarea OUG24/2017, cateva paragrafe demonstreaza ca deceniul de suferinta pentru micii producatori (sau pentru cei interesati sa aiba un sistem fotovoltaic pentru autoconsum) nu a fost suficient. Propunerea ANRE catre Comisia pentru Industrii a Camerei Deputatilor prelungeste agonia, neaducand nici in aceasta modificare a legii un sistem de promovare a producerii de energie din surse regenerabile pentru persoanele fizice. Desi, ironic, legea are in titlu termenul “promovare”.
Ce e nociv in proiectul de lege?
- plafonarea pretului pe kWh la pretul pentru consumul propriu tehnologic al distribuitorilor (reglementat de ANRE)- este o asociere nemaintalnita in Europa, o masura clara de blocare a dezvoltarii regenerabilelor la nivel mic in Romania. Pretul oferit e doar 1/3 din pretul de retail (0,21 lei fata de 0,6-0,7 lei la retail persoane fizice).
Defalcarea pretului la energie electrica aici: http://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife
- regularizarea financiara cu serviciile de distributie – in forma actuala (cu pretul stabilit prin nivelul consumului propriu tehnologic al distribuitorilor) este total dezavantajoasa economic. Practic, pentru 1 kWh, un producator ar primi 0,21 lei, care s-ar compensa cu tariful de distributie de 0,14 lei. La 7 bani / kWh produs, micii investitori nu isi pot amortiza investitia. Mai mult, atunci cand au nevoie de energie, micii producatori vor cumpara energie la pretul de retail, adica de 10 ori mai mare.
Pentru ca un astfel de sistem de compensare sa functioneze in directia stimularii producatorului e nevoie de o regularizare cantitativa.
- plafonarea la 100 MW la nivel national a capacitatii instalate – scazand autoconsumul (cam 30% din cantitatea produsa) si luand in calcul randamentul instalatiilor solare, cantitatea injectata in retea la o capacitate instalata de 100 MW este foarte mica. Cu alte cuvinte, nu pune in niciun fel in pericol reteaua si blocheaza fatis dezvoltarea micilor producatori. E o plafonare contrazisa in decembrie 2017 chiar de ANRE in cel mai recent proiect de ordin de implementare pentru persoane fizice a OUG 24 (ANRE propunea 100 MW / distribuitor, deci de 8 ori mai mult).
- cadrul legal pentru vanzarea si taxarea energiei – in continuare, reglementarea din punct de vedere fiscal pentru micii producatori ramane nerezolvata. Pot vinde energie persoanele fizice? Intr-un raspuns solicitat de Greenpeace Romania de la Ministerul Finantelor Publice, acesta spune – intr-un mod foarte alambicat- ca nu.
Nu vă este clar? De la micul producător care ajută și la funcționarea mai economică a rețelelor inclusiv de distribuție, cei mari, politicieni si distribuțiile, nu pot lua ”peșcheș”, în timp ce de la marile centrale eoline sau solare pot. Tot așa pot lua și de la marii consumatori (energofagi) care sunt scutiți astfel de taxa pentru energie regenerabilă.
Se fac deci legi după cum se poate incasa nelegal și nu după cum are nevoie țara.