Comisiile economice ale Parlamentului au stricat vacanta ANRE
Saptamana trecuta, pe un fond politic de incordare maxima in Parlamentul Romaniei, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) a prezentat Raportul de activitate pentru 2016. Cum actuala conducere a ANRE are mandat pana in toamna acestui an ne-am fi asteptat ca raportul cu pricina sa fie mult mai amplu, in sensul in care sa contina si referiri la ultimii cinci ani de reglementare, gestionati de actuala echipa a ANRE. Bine ca nu a fost asa, caci parlamentarii nu au avut rabdare sa asculte in intregime nici macar rezultatele pe anul trecut. In schimb, inca de la debutul audierilor s-a simtit nemultumirea parlamentarilor fata de activitatea ANRE, exprimat franc de catre Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor: “constat surprins ca exista o similitudine in redactare intre raportul din 2016 si cel din 2015, unele capitole parand a fi luate chiar cu copy-paste; sunt date inexacte contradictorii si apar informatii incorecte la capitole foarte importante“.
De aici si pana a se ajunge la preturile finale atat la energie electrica cat si la gaze naturale nu a mai fost decat un pas. Acuzatiile au curs, dinspre parlamentari, catre companiile de distributie (in speta cele privatizate) care nu ofera servicii de calitate, nu isi respecta programele de investitii, sunt incorecte in relatia cu clientii finali etc. De altfel nu am asistat neaparat la ceva nou in Parlamentul Romaniei, cunoscut fiind faptul ca un curent tot mai vehement si-a facut loc in dezbateri atunci cand vine vorba de privatizarea serviciilor de distributie energie electrica si gaze naturale. Tarifele de distributie sunt principala parghie prin care ANRE poate actiona in sensul cresterii calitatii serviciilor, precum si a reducerii facturii finale, lucru pe care Autoritatea nu l-a indeplinit asa cum se cuvine. Cand presedintele ANRE a incercat sa arate evolutia acestor tarife in ultimii ani si faptul ca ANRE nu are prea multe parghii la indemana in ceea ce priveste realizarea programelor de investitii, microfonul i-a fost taiat scurt.
Fara a intra in prea multe amanunte, de altfel nici nu prea au mai existat data fiind graba senatorilor de a pleca la o alta sedinta, presedintele Comisiei pentru Industrii, Iulian Iancu a tras concluzia: “acest raport care este o oglinda a activitatii si evolutiei sectorului energetic trebuie refacut, completat si corectat, dupa care vom face impreuna o analiza in detaliu. Dupa ce am parcurs cu totii raportul, am constatat o serie de date contradictorii si ca nu exista o informare corecta la capitole foarte importante, care prezinta un interes deosebit pentru consumatori si care le-ar permite consumatorilor sa aiba o oglinda privind evolutia tarifului intre, spre exemplu, cei opt operatori din zona de distributie”.
Este pentru prima data de cand Autoritatea de Reglementare se afla in subordinea Parlamentului, cand Raportul de activitate este considerat necorespunzator si se cere refacerea lui. In fond, in opinia noastra, realitatea este alta. Punctam scurt. Actuala echipa de conducere a ANRE a intrat in “dizgratia” politicienilor inca de anul trecut cand a cerut liberalizarea totala a pietei de gaze pentru consumatorii casnici in baza unor argumente cat se poate de clar fundamentate. Ulterior, ANRE a refuzat sa dea curs sugestiilor politicului de a manevra preturile la energie electrica si gaze naturale, astfel incat consumatorul roman sa nu resimta a crestere a acestora, indiferent de realitatile pietei. Grija politicienilor nu este in nici un caz consumatorul roman, ci miza politica pe care o reprezinta un control al preturilor la energie si gaze. Pe de alta parte, in dezbaterile din acest an referitoare la modificarea legii energiei si gazelor, ANRE a avut adesea o pozitie contrara parlamentarilor din cele doua comisii economice, inclusiv in ceea ce priveste existenta unei singure platforme de tranzactionare gaze, sau in ceea ce priveste copierea modelului din piata de energie electrica in piata de gaze naturale. Nu sunt singurele divergente, desigur.
Concluzia este ca pentru actuala conducere a ANRE se anunta o vara fierbinte, cu atat mai mult cu cat la toamna sunt alegeri pentru o noua echipa. Sforile se trag din vreme, desigur. Vom urmari subiectul cu interes. Pana atunci prezentam cele mai importante teme ale raportului pe 2016:
- incheierea procesului de liberalizare a pietelor de energie si gaze pentru clientii noncasnici;
- imbunatatirea nivelul de concurenta si nediscriminare pe piata contractelor de energie electrica pe termen mediu-lung;
- implementarea efectiva a pietei intrazilnice de energie electrica;
- revizuirea regulilor aferente functionarii pietei de echilibrare;
- analizarea si aprobarea regulilor armonizate de alocare pe termen mediu-lung a capacitatilor de interconexiune (HAR);
- elaborarea legislatiei secundare aplicabila in situatii de criza pe piata de energie electrica;
- implementarea unui mecanism de piata pe baza de sesiuni trimestriale de licitatii simultane cu pret descrescator;
- lansarea platformei over the counter ( OTC) – luna mai 2014;
- implementare REMIT;
- implementarea funcţionala a platformelor de tranzactionare a gazelor naturale;
- implementarea regimului de echilibrare zilnica pentru Sistemul Naţional de Transport al gazelor naturale;
- aprobarea modalitaţilor de alocare transfrontaliera a costurilor aferente proiectelor de interes comun;
- elaborarea unui cod al retelei privind mecanismele de alocare a capacitatii in sistemele de transport al gazelor (CAM NC) la toate punctele de interconectare (PI) ale Sistemului naţional de transport al gazelor naturale din România cu sistemele de transport din statele membre UE invecinate.