Companiile de explorare si productie petroliera nemultumite de cresterea tarifelor de transport
Cresterea tarifului incasat de Conpet pentru transportul titeiului extras din zacamintele interne va afecta puternic producatorii autohtoni, in contexul in care pretul petrolului se afla la cote extrem de joase, si va facilita majorarea importurilor de titei si de produse petroliere, potrivit unui comunicat al Asociatiei Române a Companiilor de Explorare si Productie Petroliera (ROPEPCA).
“Am aflat din presa ca in Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al titeiului intern. Suntem surprinsi ca procesul de dezbatere si consultare publica, asa cum a fost initiat in luna ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus si agreat de toate partile implicate in dialog. In mod evident, decizia ANRM vine in contradictie cu una dintre primele prioritati asumate de Ministerul Energiei, si anume aceea de a sustine productia interna’, afirma Artur Stratan, presedintele in exercitiu al ROPEPCA.
Din perspectiva ROPEPCA, sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat de cresterea tarifului de transport intr-un context defavorabil de pret la titei si supraimpozitare a operatiunilor. Presiunea suplimentara adusa de marirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei pe tona de titei transportata prin conducte poate ameninta
supravietuirea unui intreg sector economic si poate crea un precedent periculos pentru actiuni similare viitoare.
“Scumpirea cu peste 1,4% a serviciului de transport intern al titeiului si produselor asociate si scumpirea serviciului de transport al titeiului din import vor conduce la cresterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor platite de producatorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, desi productia este in
scadere, pretul de tranzactionare continua sa fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se mentine la cote superioare mediei europene”, se mai arata in comunicat.
Majorarea este de natura sa erodeze suplimentar competitivitatea titeiului de productie autohtona, in conditiile in care doar scaderea pretului la titei a provocat cresterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril in 2014 la peste 7,5% la preturile actuale. O asemenea masura poate stimula importurile de titei, in conditiile in care deficitul balantei comerciale a crescut cu 38% in 2015 fata de 2014, au avertizat reprezentantii companiilor petroliere.
Ei au aratat ca, de la an la an, cantitatea de titei din productia autohtona transportata de Conpet scade, o tendinta accentuata de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afecteaza si România. In opinia companiilor membre ale ROPEPCA, sistemul de transport al titeiului si produselor asociate prin conductele Conpet poate reprezenta o alternativa viabila comercial si eficace la transportul rutier sau feroviar, atât timp cât nivelul de tarifare, extinderea teritoriala a conductelor si calitatea serviciilor oferite tin cont de climatul economic general si de conditiile specifice din piata de profil.
ROPEPCA cuprinde 19 membri: ADX Energy, Amromco, Aurelian Petroleum, Bankers Petroleum, East West Petroleum, Expert Petroleum, Fora Oil &Gas, Hunt Oil, Moesia Oil & Gas, NIS Petrol, Oilfield Exploration Business Solutions, OMV Petrom, Panfora Oil and Gas (MOL Group), Raffles Energy, Repsol, Sand Hill, Stratum Energy, Winstar Satu Mare/Serinius Energy si Zeta Petroleum.