Concesionarii rezervelor de gaze de la Marea Neagra nu au intrat inca in vacanta. Unii vand deja productia, altii renunta la rezervarile de capacitate
Dupa aprobarea legii offshore in Parlament, principalii concesionari ai rezervelor de gaze de la Marea Neagra au anuntat ca decizia de a trece la faza de exploatare se amana pana la inceputul anului viitor. Este necesara o perioada de timp pentru a analiza impactul noilor reglementari si, in acelasi timp, trebuie asteptata si pozitia presedintelui atunci cand legea va ajunge la promulgare. Credeam ca cel putin pana prin luna februarie a anului viitor, din acest punct de vedere, vom asista la un “calm” generalizat. Se pare ca ne-am inselat. Cu siguranta, ipotezele conform carora concesionarii ar putea renunta la exploatarea gazelor din Marea Neagra par sa fi fost mai curand un fel de sperietoare la adresa autoritatilor, care nu si-au facut insa efectul.
Saptamana trecuta, Transgaz si Black Sea Oil&Gas semnau un contract de transport al gazelor naturale pentru productia provenita din Proiectul Dezvoltare Gaze Naturale Midia („Proiectul MGD”) in Sistemul National de Transport („SNT”). Proiectul MGD consta in saparea a cinci sonde de productie, un ansamblu submarin de productie pe zacamântul Doina care va fi conectat printr-o conducta de 18 km la platforma de productie monitorizata si operata de la tarm amplasata pe zacamântul Ana. O conducta submarina de 121 km va asigura transportul gazelor de la platforma Ana la tarm, unde urmeaza 4,1 km de conducta subterana pâna la noua statie de tratare a gazelor (STG). Gazele tratate vor fi livrate prin statia de masurare a gazelor localizata in perimetrul STG catre Sistemul National de Transport operat de Transgaz.
La numai cateva zile de la semnarea acestui contract, Black Sea Oil&Gas mai face un pas inainte si anunta ca a semnat deja un contract de vanzare a gazelor din proiectul Midia catre Engie, unul dintre cei doi mari distribuitori de gaze din Romania. La numai cateva ore de la acest anunt vine un altul, de data asta din partea operatorului de transport al gazelor, Transgaz. Astfel, toti potentialii cumparatori ai gazelor naturale care ar urma sa fie extrase din perimetrul offshore Neptun Deep din Marea Neagra, concesionat de consortiul ExxonMobil-OMV Petrom, au incetat unilateral contractele de rezervare de capacitate de transport pe care le semnasera cu Transgaz, ceea ce pune sub semnul intrebarii proiectul operatorului de construire a conductei Tuzla-Podișor, menita sa preia de la tarm gazele din perimetrul respectiv și sa le introduca in sistemul national de transport (SNT). “Drept urmare, Transgaz constata faptul ca procesul de capacitate incrementala in punctul preconizat de intrare in SNT PM Tuzla s-a finalizat fara succes”, a transmis compania.
Ce sa mai intelegem de aici. In primul rand ca Black Sea Oil&Gas, care are in concesionare zacaminte estimate undeva la 40 de miliarde de metri cubi, se misca mult mai rapid decat cei de la OMV si Exxon, care au pus mana pe cea mai consistenta rezerva de gaze de la Marea Neagra. Sa intelegem de aici ca fiecare joaca dupa cum ii dicteaza interesele si ca legea offshore nu este in ultima instanta chiar o prapastie de netrecut? Probabil. Comunicatul celor de la Black Sea Oil suna foarte optimist:
“Black Sea Oil & Gas SRL (“BSOG”) impreuna cu partenerii sai de concesiune, Petro Ventures Resources SRL si Gas Plus International B.V. au anuntat ieri semnarea acordului de vanzare a gazelor naturale cu ENGIE, prin intermediul filialei sale ENGIE Energy Management România S.R.L.,pentru livrarea de gaze naturale din Proiectul Dezvoltare Gaze Naturale Midia (“proiectul MGD”).
Potrivit acestui acord, care va fi aplicabil doar in cazul obtinerii deciziei finale de a investi in proiectul MGD, ENGIE va achizitiona gaze naturale din zacamintele Ana și Doina pe o perioada de minim 10 ani, in conformitate cu legislatia româneasca. Volumele contractuale preconizate la finalizarea proiectului reprezinta 0,5 miliarde de metri cubi de gaze pe an. Gazele vor fi livrate la punctul de intrare Vadu in Sistemul National de Transport al gazelor naturale din România.
Proiectul MGD consta in saparea a cinci sonde de producţie (o sonda submarina la Doina si patru sonde de producţie la Ana), un ansamblu submarin de producţie pe zacamântul Doina care va fi conectat printr-o conducta de 18 km la platforma de producţie monitorizata si operata de la ţarm,amplasata pe zacamântul Ana. O conducta submarina de 126 km va asigura transportul gazelor de la platforma Ana la ţarm, pâna la noua staţie de tratare a gazelor (STG).
“Suntem incântati ca am incheiat acest acord important pentru vânzarea gazelor noastre. BSOG lucreaza in mod constant pentru realizarea tuturor etapelor ramase din proiect pentru a ajunge in punctul in care partenerii si acţionarii vor putea lua decizia de a investi. Rezultatul evaluarii impactului Legii Offshore asupra proiectului ramâne un factor cheie in stabilirea luarii unei decizii favorabile de a investi”, a declarat domnul Mark Beacom, CEO-ul BSOG.
Edouard Neviaski, CEO-ul diviziei ENGIE Global Energy Management, a declarat: “ENGIE este mândra sa sustina partenerii proiectului MGD și așteptam cu nerabdare sa gestionam prima productie de gaze naturale din Marea Neagra, o sursa noua si foarte interesanta in România. Gazele din proiectul MGD pot reprezenta o sursa stabila de aprovizionare pe termen lung care sa asigure dezvoltarea pozitiei ENGIE in România și in regiune și credem ca acest lucru va imbunatati siguranţa aprovizionarii cu gaze pentru România inanii urmatori.”
Asteptam noi reactii, caci nu excludem si un fel de abordare diferentiata a concesionarilor a legii offshore. Timpul le rezolva pe toate, nu-i asa?