Consiliul Concurentei a descoperit minunea: incalzirea pe gaze este mai rentabila decat incalzirea cu lemne
Consiliul Concurentei recomanda extinderea retelei de distributie a gazelor naturale, astfel incat sa se renunte treptat la incalzirea cu lemne, ceea ce va conduce la diminuarea poluarii, la economisirea acestei materii prime şi, implicit, la reducerea taierilor ilegale, potrivit unui comunicat al institutiei, remis, luni, AGERPRES.
Recomandarea vine dupa ce o analiza a autoritatii de concurenta pe piata lemnului de foc a relevat, printre altele, faptul ca incalzirea cu gaze este mult mai ieftina.
“Astfel, randamentul de transformare al lemnului de foc in energie termica pentru sobe uzuale este, in general, foarte scazut, respectiv intre 20- 40%, in timp ce randamentul de transformare al energiei electrice şi a gazului metan in energie termica ajunge la 99%. Costul pentru obtinerea unei gigacalorii folosind lemnul de foc variaza intre 200 şi 349 lei, in timp ce costul pentru gaz metan este intre 169,3 – 178,7 lei, in situatia unor instalatii pentru obtinerea energiei termice utilizate, in general, de catre populatie”, potrivit comunicatului.
Astfel, lemnul de foc este o materie prima scumpa, utilizata preponderent in sobe ineficiente, poluante, incalzirea locuintei fiind de obicei partiala, iar confortul termic redus. Inlocuirea dispozitivelor de incalzire cu unele mai eficiente ar putea constitui o prima etapa a procesului de diminuare a cantitatii de lemn de foc utilizata pentru incalzire.
Aceasta in conditiile in care lemnul de foc este principala sursa de incalzire in Romania, numarul gospodariilor care se utilizeaza lemnul de foc ca mijloc de incalzire fiind de 3,415 milioane, respectiv 45,71% din totalul gospodariilor inregistrate la nivel national, conform datelor Institutului National pentru Statistica.
In ceea ce priveşte mediul rural, numarul locuintelor care utilizeaza lemnul de foc drept mijloc de incalzire este de 2,773 milioane, ceea ce reprezinta 85% din totalul locuintelor inregistrate in mediul rural.
Consumul de lemn de foc este influentat de dimensiunile locuintei, conditiile meteorologice, cu randamentul instalatiei de incalzire, precum şi cu gradul de izolatie termica al gospodariei.
In plus, in ultimii ani, pretul lemnului de foc a crescut semnificativ, ca urmare a disfunctionalitatilor din piata.
Astfel, cererea de masa lemnoasa cu destinatia lemn de foc a fost mai mare decat oferta, in perioada august 2016 – august 2018, ceea ce a condus la creşteri semnificative ale preturilor şi la disfunctionalitati in aprovizionarea populatiei cu lemn de foc, a constatat Consiliul Concurentei, dupa ce a analizat piata lemnului de foc din judetele Braşov, Braila, Ialomita şi Hunedoara.
Astfel, deşi cantitatea de lemn de foc comercializata la nivelul celor patru judete a crescut de la 163.583 mc la 235.977 mc, respectiv cu 44,25%, aceasta nu a acoperit necesarul şi, ca urmare, pretul lemnului de foc a inregistrat o creştere de peste 50%.
Disfunctionalitatile in aprovizionarea cu lemn de foc au determinat populatia sa achizitioneze lemn de lucru, mai scump, direct sau prin intermediari, schimbandu-i destinatia in lemn de foc, privand astfel industria specifica de resursa necesara.
Cu privire la masa lemnoasa recoltata ilegal, exista dificultati ca aceasta sa fie integrata in industrie avand in vedere obligatiile in vigoare privind trasabilitatea, fiind mult mai uşor ca aceasta sa fie utilizata ca lemn de foc.
Pretul lemnului de foc este influentat de operatiunile de taiere, de prelucrare, de transport, de depozitare, precum şi de alte de alte elemente precum specia, gradul de uscare etc.
La nivelul lunii august 2018, pentru cele patru judete analizate, preturile medii pentru lemnul de foc erau de 220 lei/tona la producatorii de masa lemnoasa, de 300-450 lei/tona in depozitele comerciantilor şi 600-650 lei/tona in retelele de bricolaj.
Dintre cele patru judete, cel mai mic pret mediu de comercializare a lemnului de foc se inregistreaza in judetul Braila, judet care detine mici suprafete impadurite, dar cei doi producatori locali işi comercializeaza produsele, cu precadere, direct la locul recoltarii lemnului (fasonat la cioata).
In acelaşi timp, cel mai mare pret mediu se inregistreaza in judetul Ialomita, un judet care, de asemenea, detine suprafete impadurite mici, iar unicul producator de masa lemnoasa pentru foc (Directia Silvica Ialomita) işi comercializeaza produsele, cu precadere, din depozit.
In judetele Hunedoara şi Braşov, avand suprafate impadurite mari şi medii, işi desfaşoara activitatea mai multi producatori care comercializeaza lemnul de foc atat la locul recoltarii, cat şi la drum auto şi din depozite, iar pretul variaza in functie de modul in care lemnul este pus in vanzare.
Consiliul Concurentei a sanctionat, in acest an, trei companii (Forestar, Nico Paul şi Saniral) cu amenzi totale de 2.315.077 lei (aproximativ 497.866 euro) pentru trucarea unei licitatii derulate de Romsilva prin Directia Silvica Neamt, stabilind preturile ofertelor cu care au participat la licitatia in plic inchis pentru 94 de loturi de lemn fasonat.
De asemenea, Autoritatea de Concurenta are in derulare o investigatie privind posibile intelegeri intre companii active pe piata prelucrarii lemnului in vederea impartirii pietei, surselor de aprovizionare, precum şi adjudecarii partizilor (volum de lemn destinat comercializarii) la un pret minimal in cadrul licitatiilor organizate de Directiile Silvice Alba şi Hunedoara.
In cadrul acestei investigatii, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate la sediile companiilor Holzindustrie Schweighofer SRL, Egger Romania SRL, Kronospan Romania SRL, Kronospan Sebeş SA, Silva Logistic Services SRL, Alredia SRL şi Lacul Codrilor SRL.
De asemenea, Consiliul Concurentei a finalizat, in 2017, o ancheta sectoriala pe piata primara a lemului şi a elaborat o serie de propuneri şi recomandari pentru imbunatatirea concurentei in acest domeniu, care au şi fost preluate in reglementarile din domeniu.
Astfel, autoritatea de concurenta a recomandat Regiei Nationale a Padurilor – Romsilva sa elimine posibilitatea acoperirii, din alte activitati, a unor costuri legate de prelucrarea masei lemnoase in instalatiile proprii. De asemenea, cu privire la modalitatea de selectare de catre Regia Nationala a Padurilor – Romsilva, a partizilor care vor fi recoltate tot de catre aceasta, Consiliul Concurentei recomanda ca aceasta ar trebui sa se realizeze intr-un mod nediscretionar, in baza unei reglementari interne distincte.