Cu carul inaintea boilor: propunem Comisiei Europene un plan de liberalizare al pietei de energie si gaze, dar companiile din domeniu vor fi consultate ulterior
Constienta ca efectele Ordonantei de Urgenta 114/2018 nu pot fi eliminate peste noapte, Comisia Europeana a acordat inca 3 luni tarii noastre pentru a-si curata legislatia de unele prevederi toxice ale respectivei ordonate, care a creat haos in sectorul energetic national.
In consecinta, Ministerul Energiei si Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei au inaintat Comisiei Europene un plan de masuri ce vizeaza procesul de liberalizare al pietelor de energie si gaze, astfel incat impactul asupra sonsumatorilor din Romania sa fie unul cat se poate de redus. Practic, ne intoarcem in urma cu vreo 10-12 ani, la perioada in care puneam bazele liberalizarii acestor piete avand, ca acum, drept prioritate declarata impactul pretului asupra consumatorilor finali. Dupa aparitia OUG 114 nimic nu mai functioneaza cum trebuie in cele doua piete si dincolo de amenintarea cu infrigmentul din partea Comisiei Europene, efectele negative sunt cat se poate de vizibile atat pentru companiile implicate cat si pentru consumatorii finali.
Publicatia Energy-Center.ro organizeaza joi, 3 octombrie, o dezbatere in premiera pe marginea efectelor OUG 114, respectiv pe masurile ce trebuiesc luate ca pietele de energie si gaze sa revina la o normalitate. Cu siguranta ca planul de masuri trimis la Bruxelles de catre autoritatile din Romania va fi dezbatut pe toate fetele. Pana atunci insa va supunem dezbaterii cateva din elementele de baza ale acestui plan, cu mentiunea ca el ar urma sa intre in comisia de specialitate a Senatului Romaniei, ulterior in dezbaterea Senatului si in final la Camera Deputatilor, care ste for decizional. La haosul care exista in Parlamentul Romaniei, cumulate cu o posibila de motinue de cenzura asupra guvernului si cu formarea unui nou Executiv (care nu va avea cu prioritate in nici un caz OUG 114), greu de crezut ca pana in decembrie, cand expira termenul dat de Comisia Europeana, vom avea un raspuns coerent asupra viitorului pietelor de energie si gaze din Romania.
In consecinta putem garanta ca se va ajunge la o masura pompieristica menita a complica si mai mult functionarea acestor piete. Intre timp, ungurii si bulgarii isi vad de planurile lor de a dezvolta un hub energetic pe zona lor de influenta. Noi ne cramponam exclusiv la piata interna si la cum sa o afundam si mai mult in haos.
Claudiu Dumbraveanu, director in cadrul ANRE sustine ca institutia a initiat deja si modificarea Legii 160/2012, in sensul eliminarii, de la 1 ianuarie 2020, a taxei de 2% din cifra de afaceri pe care trebuie sa o plateasca societatile care produc, transporta, distribuie si furnizeaza energie, in Romania (in conformitate cu prevederile OUG 114). Iar Comisia Europeana ar fi agreat, de principiu si acest termen.
Claudiu Dumbraveanu a mai spus ca autoritatile romane au gandit un program de liberalizare a pietei (care presupune si eliminarea prevederilor OUG 114), in 3 etape, astfel:
– pana pe 31 martie 2020, lucrurile ar urma sa ramana neschimbate, intrucat s-au contractat gaze la pret plafonat pentru populatie, in conditiile prevazute de OUG 114. Iar daca ar schimba legea acum, unii dintre furnizori ar avea de pierdut. In plus, cel putin intr-o prima etapa, preturile penru populatie risca sa creasca;
– intre 1 aprilie 2020 si 31 martie 2021, consumatorii casnici ar urma sa primeasca 50% din gaze la pret reglementat, iar restul de 50% ar urma sa provina de piata concurentiala, la preturile stabilite liber, in functie de cerere si oferta;
– de la 1 aprilie 2021, intreaga piata ar urma sa fie complet liberalizata, atat pentru consumatorii casnici cat si pentru cei industriali.
Intre timp, statul ar trebui sa stabileasca si cine sunt consumatorii vulnerabili care nu isi permit gaze din piata libera, la pret dat de cerere si oferta si care au nevoie de ajutor pentru a-si plati factura.
Oare de cati ani discutam despre aceste probleme?