Cui ii face ANRE jocul in piata de gaze?
Halucinant ce se intampla pe piata gazelor. Dupa ce in ultimele saptamani declaratii manipulatorii ale presedintelui ANRE si a unor jucatori au incercat sa forteze anumite decizii in piata, fara a reusi, ANRE a plasat in dezbatere un set de documente cu scop de crestere a importurilor de gaze.
Pe site-ul ANRE a aparut la inceputul lunii iunie 2016 un Proiect de Ordin privind modificarea structurii amestecului de gaze naturale pentru clientii casnici. Un proiect ciudat, privind un subiect total neinteresant in plina vara, caracterizata de surplus de oferta de gaze. Asa cum am gandit eu au gandit probabil majoritatea celor care au vazut acest proiect de Ordin, gasindu-l probabil neinteresant pentru aceasta perioada din an.
La cateva zile apare un alt Proiect de Ordin privind modificarea metodologiei pentru stabilirea venitului unitar aferent activitatii de furnizare reglementata desfasurata intr-un an de reglementare si de aprobare a preturilor reglementate in sectorul gazelor natural incepand cu anul 2016.
Aparent un alt ordin neinteresant. Dar, totusi, mi-am pus intrebarea de ce au aparut acum respectivele ordine?
Recitind primul proiect de Ordin privind modificarea structurii amestecului de gaze naturale pentru clientii casnici, am identificat un articol interesant strecurat in cadrul Ordinului: in cazul in care furnizorul achizitioneaza gaze naturale din import la un pret mai mic decat cel al gazelor naturale din productie interna acesta poate furniza clientilor sai gaze naturale in structura de amestec cea mai avantajoasa economic pentru clientii casnici.
Mi-am zis, un element absolut normal de a da furnizorului posibilitatea de a achizitiona gazele cele mai avantajoase din punct de vedere al pretului pentru clientii sai. Interesant este ca acest articol vine in opozitie cu constructia intregului Ordin, acela de a stabili obligatia de a se consuma gaze din productia interna cu prioritate.
De ce s-ar strecura un articol de stimulare a importului de gaze intr-un Ordin prin care se stabileste livrarea cu prioritate a gazelor catre populatie?
Raspunsul l-am gasit in urmatorul proiect de Ordin, prin care se arata ca ANRE va recunoaste in costurile de achizitie realizate de catre furnizorii care asigura gazele la populatíe, pentru gazele naturale din import curent, preturile mai mici sau cel mult egale cu pretul de achizitie al gazelor naturale din productia interna extrase din inmagazinare subterana la care se adauga tarifele aferente prestarii serviciilor de inmagazinare subterana aprobate de ANRE.
Analizandu-le impreuna aceste doua acte apreciez ca ele in fapt : obliga la cresterea importurilor de gaze in Romania, (ordinele ANRE avand caracter obligatoriu pentru piata de gaze naturale reglementata – daca se indeplineste conditia) si permit decontarea importurilor la preturi mai mari decat au fost ele achizitionate. Toate acestea in raport cu mentinerea nejustificata a uni pret mare a gazelor la populatie.
In lipsa unor preturi de referinta pe piata romaneasca, privind pretul gazelor din productia interna si a celui din import, practica incheierii in principal a contractelor bilaterale secretizate, apreciez ca se pot prezenta preturi pentru gazele din import (aparent mai mici decat cele din productia interna) si ulterior la momentul decontarii, sa se solicite a fi recunoscute preturi mai mari conform Ordinului ANRE.
Romania se lauda cu independenta energetica pe piata de gaze naturale. Independenta care nu se datora nici unei institutii, fiind una conjuncturala, determinata in principal de inchiderea industrie chimice. Acum, vedem diferite jocuri facute pentru a redeveni dependenti de gazele din import. Este adevarat, conjunctura exporturilor de gaze catre Europa, de acum cativa ani s-a schimbat si piete neinteresante atunci au devenit extrem de interesante astazi.
Dependenta energetica fata de gazele de import, cantitatile de gaze mici care se vor gasi in depozite, va determina un adevarat test de stress, cu un impact important in iarna asupra securitatii energetice a Romaniei, in conditiile in care ANRE :
– Indeamna la achizitia de gaze din import, indicand ca acestea sunt extrem de ieftine;
– Sugereaza ca este mai avantajos sa nu se inmagazineze gaze, deoarece la iarna gazele din import vor fi mai ieftine;
– Nu se asigura de respectarea obligatiei pe care o au furnizorii pentru a garanta asigurarea continuitatii in furnizarea gazelor – conditie obligatorie in licenta eliberata de ANRE. Autoritatea emite Ordine care permit furnizoriilor inginerii financiare de achizitionare a gazelor din import in detrimentul gazelor din intern, cu recunoasterea ulterioara a acestora in pretul gazelor la populatie la preturi mult mai mari.
Caruselul greselilor incepe candva cu o decizie a unor diletanti instalti in posturi care le reclama o competenta pe care nu o au. Prima gresala semnificativa a facut-o Taricenau unind cele doua agentii de reglementare , cea de gaze cu cea de energie electrica . Gestul a fost impus de UDMR ca sa echilibreze “algoritmul” Asa s-a reusit instalarea diletantului Ghergheli OLOSZ — ACTUALMENTE PUSCARIAS. Agentiile nu au functionat real nici pana azi neavand domeniu comun de reglementare. A urmat eroarea lui Boc cu depozitarea gazelor care din REZERVA NATIONALA STRATEGIA au ajuns o bascvalie . Tot Tariceanu a “smecherit “LEGEA SERVICIILOR PUBLICE care in varianta 2001 avea gazele ca SERVICU PUBLIC DE INTERES GENERAL in LEGEA 51 a disparut . De aici erorile s-au tinut lant incercand sa astupe gauri legislative aiuritoare prin carpiri de circumstanta