Cum creste pretul gazelor: prin manipulare sau prin incompetenta? (2)
Analiza Energy-Center privind functionarea pietei de gaze din Romania si impactul masurilor luate de autoritati asupra pretului gazelor la consumatorii finali continua cu un nou episod.De data aceasta vom surprinde jocul dintre Operatorul de piata (Transgaz) si reglementarile ANRE, care, in final are consecinte negative atat asupra pretului, dar mai ales asupra functionarii sistemului, indeosebi in lunile de mare consum.
Incepand cu anul 2001 pe piata de gaze din Romania s-a introdus principiul echitatii consumului intern – import de catre toti consumatorii de gaze.
Procedura presupune transmiterea catre Operatorul de Piata din cadrul TRANSGAZ, de catre consumatorii si operatorii de distributie/furnizorii pe piata reglementata, a previziunilor de consum pentru luna urmatoare, transmiterea de catre producatorii de gaze a disponibilului maxim de gaze care pot fi extrase din productia interna. Dupa aceea, Operatorul de Piata, prin diferenta, calculeaza care este necesarul de gaze din import pentru luna urmatoare,in asa fel incat la final se determina procentul de gaze din import obligatoriu a fi achizitionat de catre toti consumatorii pentru luna urmatoare. Acest procent calculat de Operatorul de Piata este supus avizarii ANRE si devine obligatoriu pentru toti consumatorii de gaze in luna urmatoare.
In tabelul de mai jos se prezinta procentele intern import stabilite de ANRE in ultimii 5 ani lunar
Sursa: www.anre.ro
Se poate observa ca intre procentul calculat de Operatorul de Piata si procentul de piata avizat de ANRE exista diferente, care nu sunt explicitate de catre Autoritate in rapoartele publicate, dar care determina avantaje economice pentru unele companii (marii consumatori de gaze industriali) si dezavantaje economice pentru alte companii (producatorii de gaze).
Urmare a diferentei intre calculatia Operatorului de Piata si cea avizata de ANRE se influenteaza pretul real. Orientativ, variatia pretului mediu pe piata prin avizarea data de ANRE a unui procent, altul decat cel calculat de Operatorul de Piata, au rezultat urmatoarele modificari in pretul mediu al pietei.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Ianuarie | -1% | 0% | -12% | -15% |
Februarie | -9% | -13% | -21% | -1% |
Martie | 0% | 0% | -29% | -8% |
Aprilie | -25% | -14% | -32% | 0% |
Mai | -29% | -25% | -30% | 0% |
Iunie | 0% | 0% | -27% | -8% |
Iulie | 0% | +42% | -49% | 31% |
August | 0% | +45% | -41% | -4% |
Septembrie | 0% | -35% | -25% | +4% |
Octombrie | -10% | -26% | -24% | +47% |
Noiembrie | 0% | 0% | 0% | +3% |
Decembrie | 0% | -36% | -19% | +14% |
Nota :
– poate insemna scaderea pretului mediu pe piata prin procentul avizat de catreANRE fata de cel calculat de Operatorul de Piata;
– poate insemna cresterea pretului mediu de piata prin procentul avizat de ANRE fata de cel calculat de Operatorul de Piata;
Modificarea procentului calculat de Operatorul de Piata de catre ANRE determina insa si urmatoarele consecinte:
– practica permite unor persoane sa manipuleze pretul mediu al gazelor in piata in functie de anumite interese;
– scaderea artificiala a necesarului de gaze de catre ANRE, pentru luna urmatoare, aspect care a pus in pericol, in fiecare iarna, functionarea sistemului national de transport si alimentarea cu gaze a consumatorilor;
– cresterea artificiala a cantitatilor de gaze importate in Romania, prin procente calculate peste necesarul real;
In graficul alaturat se prezinta procentele de intern – import lunare in ultimii 5 ani, dar si procentul “normal” de gaze din import necesar asigurarii gazelor la consumatorul final si functionarii sistemelor transport-distributie-inmagazinare in conditii normale.
Se poate observa ca in ultimii 5 ani procentul de import in aceeasi luna a variat mult fata de normal si de asemenea acesta a variat foarte mult chiar fata de calculatia lui in aceeasi luna din ani diferiti, aspect aparent dificil de inteles deoarece cererea si productia de gaze prezinta valori aproximativ constante la nivelul aceleiasi luni. Cu toate acestea procentul de import avizat de ANRE a prezentat variantii semnificative de la 100% la 300% in cadrul aceleiasi luni din ani diferiti.
Urmare a diferentei intre procentul de import avizat de ANRE si necesarul “normal” de gaze din import, pentru a asigura functionarea normala a sistemului de transport si asigurarea cu gaze a consumatorilor, se realizeaza o influentare a pretul mediu real din piata. Orientativ in tabelul de mai jos se poate vedea o astfel de influenta.
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
ianuarie | +15% | -81% | -81% | -59% | -25% |
Februarie | +23% | +16% | -58% | 0% | +15% |
martie | +19% | +21% | -57% | 0% | +23% |
aprilie | +2% | +20% | -27% | +7% | -133% |
mai | +23% | +28% | -13% | -24% | -29% |
iunie | +36% | +39% | -94% | -24% | +9% |
iulie | +49% | +54% | +31% | 0% | +51% |
August | +51% | +54% | +31% | -47% | +62% |
Septembrie | -12% | +36% | +9% | -32% | +49% |
Octombrie | -7% | +24% | -24% | -38% | +36% |
Noiembrie | -45% | -21% | -141% | -91% | +27% |
Decembrie | -9% | -30% | -97% | -72% | -16% |
Nota :
– inseamana scaderea pretului mediu pe piata prin procentul avizat de ANRE fata de un necesar “normal” de gaze din import pentru a asigura functionarea normala a sistemului de transport si asigurarea cu gaze a consumatorilor;
– inseamana cresterea pretului mediu de piata prin procentul avizat de ANRE fata de un necesar “normal” de gaze din import pentru a asigura functionarea normala a sistemului de transport si asigurarea cu gaze a consumatorilor;
Reglajul procentului intern – import se realizeaza administrativ prin “vopsirea” cu avizul ANRE, a gazelor extrase din depozitele de inmagazinare, considerandu-se gazele extrase din depozit ca fiind gaze din import sau gaze din intern, astfel incat sa rezulte procentul intern – import avizat.
ANRE nu a inteles teoria predata la primul curs de economie: “Nici cea mai crunta economie monopolista nu a reusit sa controleze si pretul si cantitatea”, adaugam noi, doar manipuland rezultatele.
Consecinta acestor abordari:
– practica care permite unor persoane sa manipuleze pretul mediu al gazelor in piata in functie de anumite interese;
– metoda de scadere/crestere artificiala a necesarului de gaze din import pe piata din Romania;
– cresterea costurilor cu gazele depozitate pentru unele companii (in general pentru cele cu capital de stat), care prin manipularea procentului de import, a determinat in perioada 2008-2010 imposibilitatea extragerii si vanzarii cantitatilor de gaze de import achizitionate si depozitate in depozitele de inmagazinare, gaze care au adunat costuri suplimentare print tarife de depozitare multianuale, conducand la reducerea profitului acestor companii;
– extragerea pernei de gaze din depozitele de inmagazinare, prin incalcarea flagranta a legilor din Romania si cresterea costurilor cu serviciile de inmagazinare pentru ani buni de acum inainte;
– punerea in pericol a activitatii de inmagazinare a gazelor din Romania, prin refuzul companiilor de a mai inmagazina gaze naturale, care ulterior sa nu poata fi folosite in functie de necesitatile proprii, urmare a interventiei, adesea brutale, a institutilor statului, prin manipularea procentului de import si a “colorarii” gazelor detinute de aceste companii in depozite dupa anumite interese;
– micsorarea pretului mediu al gazelor in piata, prin subventie (incarcarea cu costuri) in urma schimbului de gaze din import cu cele din depozit (considerate din productia interna) si astfel, determinand micsorarea procentului de import;
– afectarea securitatii livrarilor de gaze naturale din import urmare a impredictibilitatii, date de interventia administrativa a ANRE in stabilirea procentului intern-import si a refuzului firmelor romanesti de a mai incheia contracte pe termen mediu sau lung de achizitie a gazelor din import;
– cresterea pretului gazelor naturale din import urmare a impredictibilitatii legata de livrarea gazelor in Romania de catre furnizorii externi;
– incalcarea legilor chiar de catre cei care ar trebui sa vegheze la respectarea acestora – ANRE.
Echitatea consumului de gaze intern import de catre toti consumatorii este un principiu corect, care trebuie sa continue in Romania, dar prin mecanisme care sa asigure :
– imposibilitatea interventiei unor persone in manipularea pretului pietei;
– eliminarea subventilor incrucisate intre diversele categorii de consumatori, mascate prin procentul intern – import;
– eliminarea principiului sacrificarii companiilor de stat pentru a mentine preturi mici la anumite categorii de consumatori;
– asigurarea predictibilitatii procentului intern-import prin stabilirea unui procent intern-import pentru perioade mai lungi (minim un an) si permisiunea fiecarei companii sa isi pregateasca propria strategie pentru managerierea acestuia.
(va urma)
P.D.
Dumneavoastra vorbiti despre un pret real din piata. Eu va intreb, care piata? Cine ne da noua pretul corect cand tranzactiile se fac intre cativa operatori si pretul vine din intelegerile dintre ei. A, ca isi mai baga coada si ANRE, corect, dar cum s-ar putea proceda atata vreme cat piata gazelor lipseste cu desavarsire?
Pare valabil ceea ce spuneti, dar, inca odata repet, consumatorii industriali nu pot fi lasati la mana hazardului. Este o misiune grea pentru ANRE sa imparta si capra si varza, grav este atunci cand pe baza acestor modificari de procente se fura dintr-o parte de catre cineva si nu se urmareste protejarea unei categorii de consumatori. Daca demonstrati ca ANRE, sau altcineva care are sprijinul acesteia, a furat atunci jos palaria. Daca nu, ramanem in zona de demonstratii, dar concluziile pot fi diferite, in functie de ce parte a baricadei ne aflam. Sunt de acord cu faptul ca ANRE trebuie sa raporteze corect, dar de aici si pana la alte acuzatii este cale lunga. Carevasazica, demonstrati furtul.
AS FI CURIOS CUM COMENTATI ULTIMELE EVENIMENTE, RESPECTIV EXPORTUL DE GAZE SI IMPORTUL DE LA RUSI. CRED CA ACESTEA SUNT TEME DE MARE ACTUALITATE.
COMPLICAT, TOVARASI,MULT PREA COMPLICAT PENTRU MINTILE ASTEA LUMINATE CE NE CONDUC