De cate ori poate fi reincalzita ciorba oferita chinezilor pentru investitia in unitatile trei si patru de la Cernavoda?
Inainte de a fi debarcat de la Ministerul Energiei, Andrei Gerea anunta cu mare satisfactie semnarea Memorandumului de Intelegere pentru constructia reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda, cu China General Nuclear Power Corporation (“CGN”), dupa lungi siruri de negocieri facute de predecesorii lui. Cum am mai spus-o si in cazul altor proiecte majore de investitii pe care Romania intentiona sa le realizeze in parteneriat cu alte state sau companii private, un simplu memorandum nu inseamna aproape nimic. Am semnat asemenea intelegeri si pentru gazoductul Nabucco si pentru AGRI si pentru un grup energetic la Rovinari etc. Nici nu mai are rost sa le amintim pe toate, caci moarte sunt si in ziua de azi. Important este ca mare parte din proiectele investitionale majore in domeniul energiei ar fi trebuit facute cu investitori chinezi. Ani de zile i-am curtat, mai putin ei pe noi, si, in final, nu ne-am ales cu nimic.
Dintre toate proiectele de investitii ambitioase ale Romaniei, cel mai important ramane, totusi, proiectul constructiei unitatilor 3 si 4 de la Cernavoda. Este, de altfel, si cel mai “valoros”. Si, pentru ce de la plecarea domnului Gerea de la Ministerul Energiei nu s-a intamplat nimic in negocierile cu partea chineza, dupa cum spun gurile rele, tot domnului Gerea i-ar reveni misiunea de a revigora aceasta investitie, in cazul in care va fi numit din nou in fruntea Minsterului Energiei. Ciudata coincidenta.
Ar fi bine sa ne amintim ca investitia in unitatile 3 si 4 de la Cernavoda a luat un avant deosebit atunci cand in parteneriat cu statul roman au intrat mari companii energetice din Europa, care au constituit un fel de consortiu ce urma sa detina capitalul majoritar la compania de proiect. A venit insa domnul Varujan Vosganian, fost ministru al Economei, si a schimbat structura companiei de proiect, in sensul in care statul roman sa fie actionar majoritar. Rand pe rand, marile companii i-au spus apoi, la revedere. Coincidenta este ca domnul Varujan Vosganian este coleg de partid cu domnul Andrei Gerea. Doar coincidenta, desigur.
Victor Grigorescu, inca actualul ministru al Energiei, nu prea putea face mare lucru in acest proiect, cu exceptia faptului ca l-a inclus in strategia energetica a Romaniei si l-a declarat (cu ajutorul CSAT) obiectiv de interes national. De aici incolo raspunderea este pasata mai departe, asa cum se tot paseaza de cativa ani incoace, fara ca partea chineza sa dea semne de plictiseala. Nu e interesant?
Asadar , Ministerul Energiei ne anunta: ca urmare a Memorandumului aprobat de Guvern si a Hotararii Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor numarul 8 din data de 17.10.2016 a SN Nuclearelectrica SA (“SNN”), reprezentantii institutiilor statului roman si ai companiilor implicate au continuat in cadrul Comisiei negocierile asupra Documentelor Investitiei aferente ultimei etape a Procedurii de Selectie (Acordul Investitorilor si Actul Constitutiv ale noii companii de proiect) in aceleasi conditii din Memorandumul de Intelegere privind dezvoltarea, construirea, operarea si dezafectarea Unitatilor 3 si 4 de la CNE Cernavoda („MoU”), pana la data de 20 decembrie 2016, in conformitate atat cu prevederile Memorandumului de Intelegere, cat si cu decizia actionarilor.
In prezent, in cadrul Comisiei reprezentand interesele partii romane, negocierile aferente ultimei etape a Procedurii de Selectie care vizau Acordul Investitorilor si Actul Constitutiv ale noii companii de proiect au condus la stabilirea unor aspecte clare in ceea ce priveste atributiile si responsabilitatile companiilor implicate, SNN si China General Nuclear Power Corporation (“CGN”). Avand in vedere complexitatea proiectului si angajamentul statului roman pe termen lung, aspectele stabilite ca urmare a derularii negocierilor, trebuie concretizate prin decizii asumate la nivelul institutiilor statului roman. Implicarea si asumarea institutiilor statului roman trebuie realizata la nivel contractual, inclusiv prin semnarea unui acord intre cele doua state implicate in derularea proiectului si prin mandatarea companiilor implicate in derularea etapelor urmatoare.
Consideram ca abordarea cea mai corecta este sa permitem noului guvern o analiza privind deciziile in ceea ce priveste rezultatul negocierilor si pasii de urmat. Reamintim ca in luna mai a anului 2016, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a stabilit ca Proiectul Unitatilor 3 si 4 de la Centrala Cernavoda reprezinta un proiect prioritar de investitii pentru Romania. Aspectele negociate intre parti reprezinta informatie comerciala a carei publicare ar afecta procesul decizional ulterior si competitivitatea in piata.
Dezvoltarea si finalizarea Proiectului Unitatilor 3 si 4 va conduce la asigurarea unei parti importante a mixului energetic la nivelul anilor 2025-2030, in concordanta cu politicile europene de decarbonizare, securitate energetica si stabilitate a sistemului pe fondul inlocuirii unor capacitati vechi de productie.
Punct si de la capat. Oare pentru a cata oara? In context am aminti ca programul nuclear al Romaniei, in speta punerea in functiune a primei unitati de la Cernavoda, a durat mai mult decat in orice alta tara din lume care utilizeaza energie nucleara in productia de energie electrica. Intr-un final am facut, totusi, o treaba buna. Sacrificiile reale nu le-a cuantificat inca nimeni. Oare vom repeta povestea si pentru unitatile 3 si 4, sau doar ne pierdem vremea cu memorandumuri?