0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Comisia Europeană propune reducerea cu 15% a folosirii gazelor în Europa până în primăvara viitoare
ANRE: Situatia cerereilor de decontare in perioada noiembrie 2021-martie 2022
Rusia pune la grea incercare economia europeana
Speranta moare ultima: Romania poate supravietui la iarna fara gaze din import ?
Suma totală verificată de ANRE și transmisă Ministerului Energiei spre decontare a depășit 1 miliard de lei
FPPG: Taxonomia nu trebuie sa divizeze tarile europene
Ucraina si Moldova vor realiza primele schimburi comerciale de energie cu reteaua europeana
Noi prevederi cu privire la furnizarea de ultimă instanță a energiei electrice
Pretul gazelor sufoca productia de amoniac de la Azomures
OPCOM a lansat  prima licitatie pentru contractarea energiei electrice de catre clientii finali mari

De ce nu se aplică OUG 64, desi este in vigoare de peste 6 luni?

Posted On 6 noiembrie 2017
By : Dumitru Chisalita
Comment: 1
Tag: Concurenta, furnizare gaze, norme metodologice, Ordonanta 64/2016, piata de gaze, transparenta

Ordonanta de Urgenta a Guvernului 64/2016, de modificare si completare a Legii 123/2012, a intrat in vigoare la 1 aprilie 2017, determinand transformarea principiilor de  transparenta, concurenta, nediscriminare de pe piata de gaze in concepte care sa poata fi aplicate, masurate si verificate cu ajutorul unor proceduri, instructiuni si metodologii specifice.

Astfel, astazi, Legea Gazelor Naturale  123/2012, stabileste obligatia furnizorilor care achizitioneaza gaze pentru populatie:

  • sa faca dovada achizitionarii gazelor naturale in conditii de minimizare a costului resurselor alocate (apreciez ca in ultimii ani nu intotdeauna s-au minimizat costurile pentru achizitia gazelor pentru populatie, acesta fiind unul din elementele care a dus la escaladarea pretului la populatie),
  • sa faca dovada achizitionarii gazelor naturale prin proceduri care sa asigure posibilitatea oricarui furnizor de a participa la procesul de selectie pentru a se obtine pretul corect (limitarea participarii unor furnizorii in procesul de achizitie a gazelor a facut ca pretul gazelor achizitionate-vandute sa nu fie intotdeauna cel corect);Legea Gazelor Naturale 123/2012, stabileste in prezent obligatia furnizorilor care achizitioneaza gaze pentru scoli, spitale, gradinite etc:
  • Avem prevederile legale prin care am fi putut avea cel mai mic pret de achizitie al gazelor pentru populatie in ultimele 6 luni, dar nu putem aplica legea deoarece nu avem stabilite ”Normele de aplicare a legii” (legislatiei secundare), care desi ar fi trebuit sa fie realizate pana la 30 noiembrie 2016, nu exista.
  • sa faca dovada ca sunt asigurate conditiile de concurenta pe piata (gazele achizitionate in ultimii ani s-au bazat adesea, pe existenta unei singure relatii comerciale, fara a exista intentia consultarii altor oferte si cu atat mai putin a exista fapte privind achizitia gazelor pe baza unor proceduri de cerere si oferta concurentiale);
  • sa faca dovada achizitionarii gazelor naturale prin proceduri care sa asigure transparenta (activitatea de furnizare gaze este lipsita de orice proceduri – bune practici – care sa arate intentia de a asigura vanzarea – cumpararea transparenta a gazelor si care sa permita ulterior verificarea daca faptele au coincis cu intentiile);
  • sa faca dovada ca sunt asigurate conditii de acces transparent la piata (activitatea de furnizare gaze se realizeaza cu precadere in baza unor contracte bilaterale sau simularea unr vanzari pe bursa, fara a prezenta publicului larg conditiile de acces la ofertele de vanzare, modul in care furnizorul se asigura ca intreprinde toate masurile pentru a obtine un pret corect, ca nu foloseste preturi de dumping, ca exista o conexiune intre clauzele contractului si pret sau discouturile acordate etc.);
  • sa faca dovada ca sunt asigurate conditii de acces nediscriminatoriu la piata (activitatea de furnizare gaze din Romania nu a permis tuturor actorilor sa aiba posibilitatea de a avea acces la ofertele de gaze, existand numeroase bariere selective si care restrangeau masiv in fapt concurenta si dezvoltarea pietii).Proiectul de aprobare a OUG 64 a creat o intreaga discutie asupra necesitatii uneia sau a doua burse, dar nu analizeaza deloc faptul ca nerealizarea ”Normelor de aplicare a Legii 123”, va determina, chiar si la primavara, introducerea de catre unii furnizori a maini in buzunarul consumatorilor casnici, cei care in lipsa acestor norme vor asigura profitul companiilor de furnizare.
  • Asemeni situatiei achizitionarii gazelor pentru populatie, nici aceste metode care sa permita achizitionarea gazelor pentru alte categorii din piata in mod transparent, concurential si nediscriminator, nu au putut fi aplicate deoarece nu avem stabilite ”Normele de aplicare a legii” (legislatiei secundare), care desi ar fi trebui sa fie realizate pana la 30 noiembrie 2016, nu exista.

Articole pe aceeasi tema

  • Cum vede Agentia europeana de reglementare in energie modificarile aduse legii energiei electrice si gazelor naturale din RomaniaCum vede Agentia europeana de reglementare in energie modificarile aduse legii energiei electrice si gazelor naturale din Romania
  • Modificarea legislatiei pe piata de gaze a luat avant, primul pas a fost cu stangul, al doilea tot cu stangul…Modificarea legislatiei pe piata de gaze a luat avant, primul pas a fost cu stangul, al doilea tot cu stangul…
  • Am deschis Cutia Pandorei: liberalizarea pietei de gaze si preturile finale la consumatori, marea provocare a acestui anAm deschis Cutia Pandorei: liberalizarea pietei de gaze si preturile finale la consumatori, marea provocare a acestui an
  • BRM si grupul ATHEX au semnat un acord pentru furnizare de servicii post-tranzactionare pe piata futures de gaze naturale  din Romania.BRM si grupul ATHEX au semnat un acord pentru furnizare de servicii post-tranzactionare pe piata futures de gaze naturale  din Romania.
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Cui folosesc falsele ipoteze despre pretul energiei electrice si unde trebuie cautate problemele sistemului energetic?

Next Story

Ministrii energiei din 16 tari si europene si China se intalnesc la Bucuresti

Articole pe aceeasi tema

BRM si grupul ATHEX au semnat un acord pentru furnizare de servicii post-tranzactionare pe piata futures de gaze naturale  din Romania.

Posted On 11 februarie 2022
, By Redactia

Restart Energy renunta la furnizarea de gaze. Cine urmeaza?

Posted On 12 noiembrie 2021
, By Redactia
0

Dumitru Chisalita, AEI: 1,5 milioane de consumatori de gaze vor plati pret mai mare la gaze, desi au un contract cu pret fix

Posted On 30 august 2021
, By Redactia

One Comment

  1. TUDOR POPESCU 7 noiembrie 2017 at 04:23 Reply

    Toata constructia OG 64 ESTE FACUTA GRESIT !! De fapt se mascheaza o grea lovitura data populatiei Romaniei. Principalul atac este dat prin constitutie : art 136 nu prevede explicit ca : GAZELE ROMANIEI SUNT PROPRIETATEA REZIDENTILOR ROMANI. Proprietatea este atribuita discretionr STATULUI care de cele mai multe ori actioneaza din incompetenta sau din alte motive IMPOTRIVA POPULATIEI . ca in cazul de fata . : Restrictiile de trsnsparentizare a activitatii producatorilor dealerilor si furnizorilor de gaze implica O POLITIE A TRASEULUI GAZERLOR sau in dulcea traditie romaneasca O SARABANDA A CORUPTIEI MENITA SA MUSAMALIZEZE INCALCARI DE TOT FELUL. Plus “dezbracarea la pielea goala “a comertului cu gaze romanesti in fata GAZP[ROM stim ca acesta va gasi metodele necesare legat de promovarea intereselor sale comerciale. REGLEMENTARILE SE FAC DE SPECIALISTI IN GAZE SI NU DE DILETANTI POLITICI.

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

  O nouă lumină pentru stânele din Munții Căpățânii

Posted On 8 august 2022

Prețul gaor naturale a atins nivelul record de 200 euro/MWh, mult mai repede decât arătau prognozele la începutul verii

Posted On 2 august 2022

Putin joaca sah cu Europa din pozitia nebunului

Posted On 21 iulie 2022

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Si redactia si presa in general au prea...

Posted On 21 iulie 2022

Buna ziua, pentru blocurile care au...

Posted On 20 iulie 2022

Da stimabililor este timpul sa trecem a...

Posted On 9 iulie 2022

Publicitate









PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Programul Casa Verde Fotovoltaice a incremenit inca de la lansare

Programul Casa Verde blocat de incompetenta: 45.000 de dosare depuse, probabil 2.000 aprobate

ANRE simplifica procesul de racordare la retelele electrice de interes public

Reciclarea uleiului alimentar uzat. Care sunt pașii de urmat

Cum functioneaza si care sunt beneficiile turbinelor eoliene casnice

Video

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Gala Premiilor Energy-Center.ro, editia a III-a

Ce solutii avem pentru eliminarea efectelor OUG 114?

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.