Previous Story
De ce nu se aplică OUG 64, desi este in vigoare de peste 6 luni?
Posted On 6 noiembrie 2017
Ordonanta de Urgenta a Guvernului 64/2016, de modificare si completare a Legii 123/2012, a intrat in vigoare la 1 aprilie 2017, determinand transformarea principiilor de transparenta, concurenta, nediscriminare de pe piata de gaze in concepte care sa poata fi aplicate, masurate si verificate cu ajutorul unor proceduri, instructiuni si metodologii specifice.
Astfel, astazi, Legea Gazelor Naturale 123/2012, stabileste obligatia furnizorilor care achizitioneaza gaze pentru populatie:
- sa faca dovada achizitionarii gazelor naturale in conditii de minimizare a costului resurselor alocate (apreciez ca in ultimii ani nu intotdeauna s-au minimizat costurile pentru achizitia gazelor pentru populatie, acesta fiind unul din elementele care a dus la escaladarea pretului la populatie),
- sa faca dovada achizitionarii gazelor naturale prin proceduri care sa asigure posibilitatea oricarui furnizor de a participa la procesul de selectie pentru a se obtine pretul corect (limitarea participarii unor furnizorii in procesul de achizitie a gazelor a facut ca pretul gazelor achizitionate-vandute sa nu fie intotdeauna cel corect);Legea Gazelor Naturale 123/2012, stabileste in prezent obligatia furnizorilor care achizitioneaza gaze pentru scoli, spitale, gradinite etc:
- Avem prevederile legale prin care am fi putut avea cel mai mic pret de achizitie al gazelor pentru populatie in ultimele 6 luni, dar nu putem aplica legea deoarece nu avem stabilite ”Normele de aplicare a legii” (legislatiei secundare), care desi ar fi trebuit sa fie realizate pana la 30 noiembrie 2016, nu exista.
- sa faca dovada ca sunt asigurate conditiile de concurenta pe piata (gazele achizitionate in ultimii ani s-au bazat adesea, pe existenta unei singure relatii comerciale, fara a exista intentia consultarii altor oferte si cu atat mai putin a exista fapte privind achizitia gazelor pe baza unor proceduri de cerere si oferta concurentiale);
- sa faca dovada achizitionarii gazelor naturale prin proceduri care sa asigure transparenta (activitatea de furnizare gaze este lipsita de orice proceduri – bune practici – care sa arate intentia de a asigura vanzarea – cumpararea transparenta a gazelor si care sa permita ulterior verificarea daca faptele au coincis cu intentiile);
- sa faca dovada ca sunt asigurate conditii de acces transparent la piata (activitatea de furnizare gaze se realizeaza cu precadere in baza unor contracte bilaterale sau simularea unr vanzari pe bursa, fara a prezenta publicului larg conditiile de acces la ofertele de vanzare, modul in care furnizorul se asigura ca intreprinde toate masurile pentru a obtine un pret corect, ca nu foloseste preturi de dumping, ca exista o conexiune intre clauzele contractului si pret sau discouturile acordate etc.);
- sa faca dovada ca sunt asigurate conditii de acces nediscriminatoriu la piata (activitatea de furnizare gaze din Romania nu a permis tuturor actorilor sa aiba posibilitatea de a avea acces la ofertele de gaze, existand numeroase bariere selective si care restrangeau masiv in fapt concurenta si dezvoltarea pietii).Proiectul de aprobare a OUG 64 a creat o intreaga discutie asupra necesitatii uneia sau a doua burse, dar nu analizeaza deloc faptul ca nerealizarea ”Normelor de aplicare a Legii 123”, va determina, chiar si la primavara, introducerea de catre unii furnizori a maini in buzunarul consumatorilor casnici, cei care in lipsa acestor norme vor asigura profitul companiilor de furnizare.
- Asemeni situatiei achizitionarii gazelor pentru populatie, nici aceste metode care sa permita achizitionarea gazelor pentru alte categorii din piata in mod transparent, concurential si nediscriminator, nu au putut fi aplicate deoarece nu avem stabilite ”Normele de aplicare a legii” (legislatiei secundare), care desi ar fi trebui sa fie realizate pana la 30 noiembrie 2016, nu exista.
Toata constructia OG 64 ESTE FACUTA GRESIT !! De fapt se mascheaza o grea lovitura data populatiei Romaniei. Principalul atac este dat prin constitutie : art 136 nu prevede explicit ca : GAZELE ROMANIEI SUNT PROPRIETATEA REZIDENTILOR ROMANI. Proprietatea este atribuita discretionr STATULUI care de cele mai multe ori actioneaza din incompetenta sau din alte motive IMPOTRIVA POPULATIEI . ca in cazul de fata . : Restrictiile de trsnsparentizare a activitatii producatorilor dealerilor si furnizorilor de gaze implica O POLITIE A TRASEULUI GAZERLOR sau in dulcea traditie romaneasca O SARABANDA A CORUPTIEI MENITA SA MUSAMALIZEZE INCALCARI DE TOT FELUL. Plus “dezbracarea la pielea goala “a comertului cu gaze romanesti in fata GAZP[ROM stim ca acesta va gasi metodele necesare legat de promovarea intereselor sale comerciale. REGLEMENTARILE SE FAC DE SPECIALISTI IN GAZE SI NU DE DILETANTI POLITICI.