Dezbina si stapaneste: cum a reusit statul sa puna in situatii divergente producatorii de energie din surse regenerabile
La numai doua zile dupa ce Asociatia Patronala a Producatorilor de Energie din Surse Regerabile – Patres a trimis o scrisoare premierului Sorin Grindeanu, prin care solicita sa nu aprobe ordonanta de urgenta care modifica Legea 220/2008, pe motivul ca aceasta sacrifica investitorii mici si mijlocii din sectorul regenerabilelor, avantajand in mod evident producatorii integrati, iata ca, la randul lor, producatorii integrati vin cu o alta opinie: “Asociatia Romana pentru Energie Eoliana (RWEA) considera ca ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii 220/2008 trebuie sa fie aprobata cu maxima urgenta in forma actuala, care este departe de a fi perfecta dar cel putin va putea aduce o anumita normalizare a activitatii sectorului eolian.” Astfel, ruptura in randul producatorilor de energie eoliana este cat se poate de evidenta, ceea ce lasa loc legiuitorului de a opera modificari la Legea 220 fara a avea o opozitie ferma din partea celor afectati.
Nici ca visa guvernul Grindeanu, sau Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, la o asemenea situatie de dezbinare in randul producatorilor de energie regenerabila. Desigur, exista si o alta varianta, in sensul in care lobby-ul exercitat de cei mari sa fi fost mult mai eficace decat pozitia producatorilor mici si mijlocii. De altfel, in comunicatul Patres se mentioneaza clar ca “pana la finalul anului 2016, conform datelor publice ale OPCOM au fost incheiate deja contracte de vanzare – cumparare certificate verzi pe piata contractelor bilaterale – PCCBCV (majoritatea cu cantitati variabile) pentru perioada 2016 – 2031, totalizand o cantitate maxima de 236.329.013 certificate verzi (CV), din care 209.392.729 CV au fost contractate doar in lunile noiembrie si decembrie 2016. Exact perioada de consultare publica a draftului de OUG! Intrucat, pentru acoperirea in totalitate a cotei pe urmatorii 15 ani sunt necesare 223.652.100 CV, este mai mult decat evident ca piata anonima nu va functiona niciodata fara masuri de constrangere pentru furnizori, intrucat deja s-au contractat bilateral mai multe certificate fata de necesar.” Carevasazica ceva a fost premeditat, caci ” PATRES conisdera ca prin pastrarea acestor contracte, fara masuri de constrangere asupra furnizorilor cu privire la participarea pe piata anonima, se va stimula si va amplifica distorsiunea din piata. In conditiile date, PATRES propune introducerea urmatorului amendament in OUG: Operatorii economici vor achizitiona anual cat si trimestrial minim o cota procentuala, stabilita prin hotarare a Guvernului din cantitatea necesara de certificate verzi pentru indeplinirea cotei obligatorii doar prin intermediul pietei anonime spot de certificate verzi. Pentru anii 2017 si 2018 cota minima se stabileste la un nivel de 50%. Pentru anii ulteriori cota se stabileste prin hotarare a Guvernului si nu poate fi mai mica fata de cea stabilita pentru 2017 si 2018.”
Asociatia Romana pentru Energie Eoliana (RWEA) nu intra in astfel de amanunte dar mentioneaza totusi ca legislatia prezenta referitoare la sustinerea energiei regenerabile a devenit sursa de nemultumire dupa schimbarile retroactive din perioada 2013-2014. Industria energiei eoliene, care a investit peste 5 miliarde de euro in Romania, a acumulat pierderi semnificative in ultimii doi ani, evidentiate de surse si studii independente, ceea ce reclama o interventie de urgenta a Guvernului Romaniei. In opinia celor de la RWEA interventia nu inseamna nimic altceva dacat aprobarea ordonantei de urgenta gandita de fostul Minister al Economiei cat mai repede si in forma in care a fost supusa dezbaterii publice. Ce se va alege de aici nu stie nimeni cu precizie, cert este insa ca producatorii mici si mijlocii par a fi direct condamnati.
Mai mult, proiectul ordonantei a fost aprobat de catre Comisia Uniunii Europene, care si-a dat acordul in 19 decembrie 2016 pe aceasta forma de proiect, trimisa in prezent spre avizare catre ministerele si agentiile guvernamentale de linie.In plus, apropierea termenului de 1 aprilie 2017, cand o parte din tehnologii vor incepe recuperarea certificatelor amanate, impune un proces decizional accelerat. Este foarte posibil ca ordonanta cu pricina sa intre in sedinta de guvern cat se poate de repede si sa fie aprobata asa cum vor marii producatori de energie din surse regenerabile. Ceea ce, din punctul nostru de vedere, ar fi o greseala nepermisa, cu atat mai mult cu cat in randul producatorilor mici si mijlocii, majoritatea sunt cu capital autohton. Sigur, acesta nu este un argument suficient, dar nici nu poate fi ignorat, mai ales ca multi dintre acesti investitori au si alte afaceri paralele cu energia eoliana, afaceri care vor fi clar afectate de viitoarea ordonanta de urgenta asa cum este ea in momentul de fata. Oare intereseaza pe cineva?