Enel Romania premiaza elevii de scoala gimnaziala si liceu, in cadrul programului educational Play Energy
Enel Romania a premiat castigatorii celei de-a 10-a editii a programului educational Play Energy, dedicat elevilor de scoala generala si de liceu care realizeaza proiecte pentru descoperirea universului stiintei si energiei. Play Energy este programul educational international dezvoltat de Enel in 10 tari in care grupul activeaza (Brazilia, Chile, Costa Rica, Guatemala, Italia, Panama, Romania, Rusia, Uruguay si Spania), dedicat scolilor gimnaziale si liceelor. Proiectul a fost lansat in 2003 cu scopul de a raspandi o cultura a consumului responsabil de energie in randul tinerei generatii. Prin vocatia internationala si abordarea educationala jucausa, PlayEnergy este un proiect unic in Romania, unde a fost introdus pentru prima data in anul 2006.
Pentru editia 2016, Enel a distribuit1.000 de kit-uri educationale catre profesori, care i-au indrumat pe elevi sa exploreze diverse subiecte actuale ale sistemului energetic, sa invete despre aspectele tehnologice, stiintifice si istorice ale sectorului energetic, precum si sa descopere inovatiile si realizarile Enel. Sub coordonarea profesorilor, elevii au avut sarcina de a elabora si implementa un proiect care sa se inscrie in tema acestei editii“Foloseşte-ţi energia!”,utilizandu-si imaginatia si creativitatea.
Peste 1.700 de elevi au format echipe de cate maximum 5 membri si au inscris in concurs 345 de proiecte. Pentru prima data, in acest an, concursul este deschis si pentru Cluj Napoca, pe langa zonele traditionale de distributie ale Enel in Romania -Muntenia Sud, Dobrogea si Banat.
Infiecare an, elevii si profesorii coordonatori ai echipelor castigatoare (primele trei clasate la fiecare categorie) primesc gadget-uri si echipamente electronice care ii ajuta la studio. In acest an, in functie de pozitia din clasament, echipele au primit proiectoare planetare pentru studiul astronomiei, laptopuri, kit-uri pentru constructia de masini electrice, kituri pentru constructia de roboti alimentati cu energie solara si drone echipate cu camere HD. In plus, scolile in care invata elevii de la echipele castigatoare vor primi finantari in valoare de pana la 6.000 de lei pentru dotari de laborator, astfel incat elevii sa poata crea proiecte si mai complexe in viitor. Membrii echipei ocupante a primului loc la categoria rezervata liceelor, insotiti de profesorul coordonator,vor calatori in Italia la ceremonia de acordare a premiilor la nivel international, unde vor putea intalni echipele castigatoare din toate tarile participante.
In editia din acest an, primul loc in competitia pentru licee a fost castigat de o echipa formata din cinci elevi de clasa X, XI si XII de la Liceul “TraianVuia” din Faget, Timis, pentru proiectul “Smart House”, sub coordonarea domnului profesor Victor Birau. Proiectul, bazat pe conceptul casei interactive, a fost demonstrat cu ajutorul unei machete de locuinta care utilizeaza energie eoliana si/sau solara pentru a-si asigura consumul de curent, avand insa si capacitatea de a stoca energie pentru utilizare ulterioara. Panourile solare pot fi orientate astfel incat sa beneficieze de expunere maxima la soare, cu ajutorul unor procesoare Arduino. Echipamentele imobilului pot fi controlate de la distanta, prin telefon, si pot lua decizii autonome privind functionarea, dupa analiza comportamentelor utilizatorilor, daca acestia le vor acorda permisiunea.
A doua pozitie la categoria liceelor a fost ocupata de un elev de clasaXI de la Colegiul Tehnic “Dinicu Golescu” din Bucuresti, care a realizat sub coordonarea doamnei profesoare Maria Capalau proiectul Stepo NRG. Acest dispozitiv poate fi atasat oricarui tip de pantof sport sau de alergat si produce suficienta energie pentru a incarca un smartphone. Prototipul a fost schitat in 3D si poate fi printat imediat pentru a fi pus in functiune. Dupa ce prototipul va fi perfectionat, elevul si-a propus sa inscrie proiectul pe o platforma de crowd funding pentru a putea incepe productia de serie.
O echipa de 5 elevi de la Colegiul National de Arte ”Regina Maria” din Constanta, coordonata de doamna profesoaraAlexandra Barbu, a castigat locul al treilea al categoriei. Ei au proiectat un autobuz– Trans Verde – care nu ramane niciodata fara carburant, pentru ca este alimentat cu electricitate produsa cu ajutorul soarelui si vantului. Autobuzul este echipat cu trei mari panouri solare pe acoperis, precum si cu doua turbine eoliene care utilizeaza curentii de aer generati in timpul deplasarii. Totodata, autobuzul are are acces la o statie de alimentare de la capatul traseului, un acumulator de mare capacitate alimentat de un parc fotovoltaic. La interior, scaunele au placi de presiune care, activate prin asezarea unei persoane, genereaza energia necesara aprinderii becului la care sunt conectate. La o insula de patru scaune este nevoie de cel putin o persoana pentru a se aprinde becul, astfel ca zona nu va fi iluminata inutil.
La categoria gimnaziu, primul loc a fost castigat de o echipa de elevi de clasa a V-a, coordonata de doamna profesoara Luminita Popescu de la Scoala Gimnaziala Nr. 6 din Timisoara. Proiectul lor, denumit ”Solar powered rainbow car”, este o masinuta inteligenta care nu are nevoie de baterii inlocuibile, pentru ca utilizeaza un sistem cu acumulator incarcabil si panouri solare, care poate fi utilizat si pentru alimentarea altor aparate electrice. Masinuta este controlata de utilizator prin Bluetooth dar este echipata si cu senzori ultrasonici care ii pot comanda oprirea in cazul in care detecteaza un obstacol. Numele vine de la led-urile de diferite culori care se aprind in functie de culorile pe care senzorii de culoare le detecteaza.
Pozitia a doua a fost castigata de echipa ”MiciiFizicieni”, formata din 4 elevi ai Scolii Gimnaziale Ion Visoiu din Chitila, coordonati de doamna profesoara Mariana Leafa, pentru proiectul lor ”Liftul Solar”. Prototipul prezentat utilizeaza panouri solare pentru a alimenta sistemul de iluminare a liftului si pentru a incarca acumulatorul de 12V care alimenteaza motorul. Utilizarea acumulatorului are si avantajul de a preveni problemele cauzate de penele de curent.
Pe locul al treilea s-a clasat o echipa de doi elevi de clasa VII-a ai Scolii Gimnaziale Nr. 39 “NicolaeTonitza” din Constanta, coordonati de doamna profesoara Madalina Jiji. Ei au prezentat un proiect de ferma autonoma, denumit “Litoral”, care isi propune sa utilizeze terenurile aride din vecinatatea MariiNegre. Ferma utilizeaza atat energia valurilor, cat si sursele solare si eoliene pentru a pune in functiune ferma si a produce legume. Proiectul prevede ca o talazopompa sa aduca apa in unitatea de desalinizare, care va produce apa pentru irigarea pamantului. Ledosera, alimentata cu energie eoliana, foloseste arcade cu LED-uri pentru a compensa lumina redusa din perioadele innorate.
Pentru prima data in istoria competitiei, juriul a acordat o mentiune nationala, unui elev al Scolii Gimnaziale “Sf. Silvestru” din Bucuresti, coordonat de catre doamna profesoara Monica Voicu. Proiectul “Energie din… nimic” se bazeaza pe conceptul fizicianului Nikola Tesla pentru a produce electricitate utilizand potentialul electric dintre ionosfera si pamant. Elevul a demonstrat cum poate incarca un telefon mobil utilizand o antena amplasata pe peretele interior al unui imobil, cu ajutorul careia a generat curent electric cu tensiune de pana la 6V, aparent din nimic.
Castigatorii au fost felicitati de catre membri ai conducerii Enel Romania precum si de reprezentanti aiMinisterului Educatiei.