Europenii ar trebui sa devina americani la taxe, nu la protectionism
Prabusirea cotatiilor mondiale la titei, de vara trecuta incoace, a ieftinit carburantii auto in toata lumea. Totusi, diferenta de pret dintre Europa si SUA s-a mentinut, daca nu cumva s-a adancit. Ma uitam de curand pe statisticile oficiale. In UE, pretul mediu la pompa al benzinei este de circa 1,5 euro/litru. Peste Ocean, vorbim despre vreo 2,9 dolari/galon. Adica despre echivalentul a 0,83 eurocenti/litru. Mai mult decat frustrant!
Explicatiile sunt mai multe. In primul rand, avem de a face cu nivelul mult mai redus de taxare al carburantilor din Statele Unite ale Americii, comparativ cu cel aplicat in statele Uniunii Europene. Dar asta stim demult si nu este rezonabil sa speram ca vom vedea vreo relaxare a fiscalitatii in Europa in aceasta privinta. Asta in primul rand pentru ca guvernele au nevoie de resurse financiare si nu lasa sa le scape de la buget niste bani incasati usor, prin impozitarea unor produse cu cerere inelastica. Sa ne amintim doar de majorarea accizei la carburanti din Romania de anul trecut.
In al doilea rand, ideologia ecologista, dominanta in UE, cere majorarea continua a taxelor pe combustibili fosili.
Dimpotriva, in America, politicienii nu indraznesc sa majoreze taxa federala pe carburanti nici macar acum, dupa ieftinirea masiva a petrolului si a produselor rafinate. Aceasta a ramas neschimbata din anii ’90, la 18,3 centi galonul de benzina si 24,4 centi galonul de motorina, in pofida apelurilor la majorare din partea autoritatilor locale din numeroase state ale SUA. Apeluri datorate faptului ca banii din aceasta taxa federala merg in asa-numitul Highway Trust Fund, care reprezinta subventii federale catre state pentru finantarea lucrarilor de infrastructura rutiera si a proiectelor locale de dezvoltare a transportului in comun.
Exista insa si reversul medaliei. Rafinariile americane au parte tot timpul de materie prima ieftina si, deci, isi pernit sa tina pretul jos la produse petroliere pentru ca sunt protejate de stat. Cum asta? Prin faptul ca exporturile de titei brut din productia interna sunt interzise in SUA din 1975 incoace. Masura a fost luata atunci pentru a contracara efectele embargoului instituit de statele membre OPEC asupra livrarilor de petrol catre SUA si Europa Occidentala, care, alaturi de plafoanele de pret impuse de administratia de la Washington, au creat o penurie dramatica de petrol si produse petroliere in Statele Unite.
Ca orice masura interventionista luata intr-o situatie exceptionala, aceasta interdictie a fost mentinuta si dupa ce respectiva situatie exceptionala a disparut, ca urmare a lobby-ului industriei petrochimice, sustinut mediatic si politic de obsesia americana pentru „independenta energetica”. Rezultatul este ca de boom-ul american al petrolului extras din sisturi bituminoase prin tehnologia fracturarii hidraulice au profitat aproape exclusiv rafinariile americane, in dauna companiilor petroliere.
Iar americanii nu se jeneaza deloc sa fie protectionisti pe plan intern si sa profite, in acelasi timp, de liberalismul economic si comercial al altora. In ultimele luni, benzina in UE a cunoscut o serie de scumpiri, care nu pot fi explicate doar prin aprecierea dolarului fata de moneda unica europeana. Potrivit unei analize Bloomberg, o alta explicatie este aceea ca exporturile de benzina din Europa catre America s-au dublat anul acesta, ceea ce a pus si mai multa presiune pe preturile la pompa din UE.
Statele Unite au importat 783.000 de barili de benzina pe zi in iulie, cea mai mare cantitate din mai 2014 incoace. Inchirierea unui tanc petrolier pentru transport de produse rafinate din Europa pe coasta de Est a SUA a ajuns sa coste 23.391 dolari/zi, cea mai mare valoare pentru aceasta parte a anului din 2008 incoace. Iar referinta Baltic Clean Tanker Index, compusa din 6 rute mondiale majore de transport produse petroliere pe mare, a atins recent cea mai mare valoare din decembrie 2011 incoace. Companiile americane, printre care ExxonMobil si Valero Energy, au inchiriat in primele 3 saptamani din iulie 27 de tancuri petroliere pentru a transporta benzina fara plumb produsa in Europa pe coasta de Est a SUA, fata de doar 7 in perioada similara a anului trecut, scrie Bloomberg.
Din aceasta situatie, europenii ar trebui sa invete mai multe lucruri. In esenta, trebuie sa adopte ideile bune ale americanilor si sa le respinga pe cele paguboase. Productia interna de titei trebuie incurajata, inclusiv prin masuri fiscale. Taxele pe carburanti ar trebui reduse sau macar ar trebui evitata majorarea lor in continuare. Iar Comisia Europeana, pentru a-si justifica ambitiile de creare a unei politici externe comune in UE, ar trebui sa faca presiuni in negocierile cu partenerii americani asupra prevederilor Tratatului Transatlantic pentru Comert si Investitii (TTIP) pentru eliminarea de catre Washington a interdictiei de export de titei pentru producatorii americani de petrol.