Exclusiv: Contractele bilaterale au dus la aparitia unor abuzuri, declara presedintele ANRE Exclusive: Bilateral Contracts Generate Abuses, Says the President of the Energy Regulatory Authority
Problemele pietei de energie electrica si gaze naturale din Romania sunt departe de a fi rezolvate, chiar in contextul angajamentului pe care tara noastra l-a luat in fata Comisiei Europene si a Fondului Monetar International. Decizia CE de a trimite Romania in fata Curtii Europene de Justitie confirma din plin acest lucru. Cu toate acestea, piata noastra de energie electrica este una dintre pietele avansate, prin comparatie cu alte tari membre UE, iar Autoritatea de Reglementare incearca sa tina pasul cu directivele europene, atat cat ii permite gradul sau de independenta. Energy-Center va prezinta in continuare un interviu cu presedintele ANRE, Niculae Havrilet, pe marginea celor mai arzatoare probleme ridicate de catre actorii pietei de energie. In curand vom aborda si piata gazelor naturale. Pana atunci insa, va lasam pe dumneavoastra sa decideti daca raspunsurile la intrebarile noastre va sunt lamuritoare.
1. La scurt timp dupa aparitia Legii 123, ANRE a trimis o scrisoare catre traderii de energie electrica si catre producatori, prin intermediul careia informeaza ca toate tranzactiile trebuiesc desfasurate exclusiv pe platforma OPCOM. Considerati ca aceasta scrisoare (informare) a fost facuta in temeiul Legii? Punem aceasta intrebare intrucat am fost sesizati de mai multi actori ai pietei de energie, care afirma ca nu exista nici un Ordin-Directiva a ANRE care sa oblige la acest lucru.
Da, informarea a fost facuta in temeiul Legii nr. 123/2012 care prevede in Art. 23 modalitatile de functionarea pietei concurentiale si anume:
(1) Tranzactiile cu energie electrica se desfasoara pe piata concurentiala, in mod transparent, public, centralizat si nediscriminatoriu;
(2) Pe piata concurentiala, tranzactiile comerciale se fac angro sau cu amanuntul, conform reglementarilor ANRE, iar preturile se formeaza in baza cererii si ofertei, ca rezultat al unor mecanisme concurentiale;
(3) Pe piata concurentiala de energie electrica, operatorul de transport si de sistem poate achizitiona servicii tehnologice de sistem;
(4) Pe piata concurentiala cu amanuntul, furnizorii vand energie electrica clientilor finali prin contracte bilaterale, la preturi negociate sau stabilite prin oferte-tip;
(5) Datele relevante cum sunt durata, regulile privind livrarea si decontarea, cantitatea, termenele de executare, preturile tranzactiei, mijloacele de identificare a clientului angro, cu privire la toate tranzactiile din cadrul contractelor de furnizare de energie electrica si al instrumentelor derivate din domeniul energiei electrice incheiate cu clienti angro si cu operatori de transport si de sistem se pastreaza de furnizori cel putin 5 ani si se pun la dispozitia ANRE, a Comisiei Europene si a celorlalte autoritati nationale competente, la cererea acestora;
(6) Obligatia de pastrare a datelor privitoare la tranzactiile din cadrul instrumentelor financiare derivate se aplica in conformitate cu prevederile liniilor directoare publicate de catre Comisia Europeana.
Ordinele emise de ANRE nu pot excede cadrul legislativ si nici Directivele UE, iar in acesta privinta legea este clara.
2. Puteti sa apreciati cat de pozitiva a fost masura despre care am amintit mai sus, pentru piata de energie, si cat de utila a fost pentru producatori in speta, care au intampinat ulterior o serie de greutati in semnarea contractelor pe baza bilaterala?
Consideram masura utila deoarece pe piata centralizata energia electrica se tranzactioneaza in mod transparent, public si nediscriminatoriu.
Prevederea respectiva din Legea 123 a aparut tocmai ca urmare a faptului ca incheierea contractelor pe baza de negociere bilaterala a condus la aparitia unor abuzuri din partea anumitor participanti, cu rezultate dezastruoase din punct de vedere economic pentru anumite companii, exemplul cel mai concludent reprezentandu-l incheierea contractelor in cazul Hidroelectrica.
3. Dupa aparitia Ordinului 52 al ANRE, privind modificarile la Legea 220, participantii la piata au inca o serie de nedumeriri referitoare la aplicarea acestui Ordin. Semnalele primite la adresa redactiei Energy-Center denota faptul ca traderii nu cunosc inca daca Ordinul se aplica in toate prevederile sale, sau doar partial. Care este situatia reala in privinta acestui Ordin?
Ordinul nr. 52 din data de 19 07 2013 – pentru aprobarea Regulamentului privind cadrul organizat de tranzactionare pe piata centralizata de gaze naturale administrate de Operatorul Pietei de Energie Electrica si Gaze naturale OPCOM S.A, a fost emis in baza Legii 123/2012 a energiei electrice si a gazelor naturale, cu completarile si modificarile ulterioare, precum si celelalte reglementari primare si secundare aferente aplicabile in sectorul gazelor naturale.
Legat de modificarile aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea si completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, a fost necesara modificarea unor reglementari emise de ANRE pentru implementarea art. 6 alin. (9) referitor la tranzactionarea certificatelor verzi in mod transparent, centralizat si nediscriminatoriu pe pietele centralizate administrate de S.C. OPCOM S.A.
Astfel ANRE a emis Ord. 57/2013 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a pietei de certificate verzi care stabileste:
a) modul de organizare si functionare a pietei de certificate verzi;
b)partile implicate si responsabilitatile acestora in organizarea si functionarea pietei de certificate verzi;
c) modul de inregistrare si de gestionare a informatiilor referitoare la tranzactionarea certificatelor verzi;
d) informatiile necesare monitorizarii functionarii pietei de certificate verzi.
Regulament se aplica:
a) participantilor la piata de certificate verzi;
b) operatorului pietei de certificate verzi – OPCOM” – S.A., in calitate de organizator si administrator al pietei centralizate de certificate verzi, al cadrului de tranzactionare centralizata, in regim concurential, a certificatelor verzi prin contracte bilaterale, administrator al registrului de certificate verzi.
4. Recent, ANRE a decis eliminarea unor taxe care intrau in componenta pretului de export al energiei electrice. Avem in vedere inclusiv componenta de extragere la frontiera (in conditiile in care Romania este membra UCTE, fapt ce presupune practic eliminarea frontierelor). Concret, ce taxe sunt eliminate -reduse prin decizia ANRE?
Pentru corelarea dispozitiilor actelor normative nationale cu prevederile regulamentelor UE, care au caracter de legislatie direct aplicabila (Regulamentul (CE) nr. 714/2009 si Regulamentul (UE) nr. 838/2010) a fost necesara eliminarea obligatiei de plata a tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice si a tarifului pentru serviciul de sistem aprobate de ANRE pentru OTS (obligatii care erau stabilite prin Ordinul ANRE nr. 44/2006), dupa cum urmeaza:
tariful de transport, componenta de introducere a energiei in retea TG, pentru energia importata declarata de producatori si furnizori,
tariful de transport, componenta de extragere a energiei din retea TL si tariful pentru serviciul de sistem TS, pentru energia exportata declarata de producatori si furnizori.
5. Tot pe aceasta tema, din informatiile existente in piata de energie, rezulta ca in formarea pretului energiei electrice la export a fost eliminat tariful pentru serviciul de sistem. Intre timp a aparut un nou Ordin al ANRE care mareste aceste tarif de la 10,91 lei la 13,42 lei, concomitent cu o noua definitie “Tarif pentru serviciu tehnic de sistem”. Puteti sa ne precizati care este situatia reala?
In conformitate cu prevederile Metodologiei pentru stabilirea tarifului pentru serviciul de sistem, aprobata prin Ordinul ANRE nr. 20/2007, cu modificarile ulterioare, tariful pentru serviciul de sistem are doua componente: tariful pentru serviciile tehnologice de sistem si tariful pentru serviciile functionale de sistem.
In Ordinul ANRE nr. 58/2013, tariful pentru serviciul de sistem a fost precizat ca valoare totala, din care au fost defalcate valorile ambelor componente.
Prin urmare, tariful pentru serviciile tehnologice de sistem nu este un tarif nou, ci doar a fost explicitat distinct in cadrul Ordinului ANRE nr. 58/2013.
6. OPCOM s-a inregistrat, de curand, la Registrul Comertului cu titulatura de “Operator al pietei de energie electrica si gaze naturale”. Avand in vedere ca modificarea adusa nu a fost urmata de o norma a ANRE, intrebam: prevederile legislative mai vechi, care faceau referire la OPCOM ca fiind doar operatorul centralizat al pietei de energie electrica mai sunt valabile?
Prin cererea nr. 19277 din 10.07.2013, titularul Licentei nr. 407 pentru activitatea de operator al pietei de energie electrica Opcom a solicitat ANRE modificarea acesteia, in sensul actualizarii denumirii societatii in conformitate cu noua denumire stabilita conform Certificatului constatator nr. 255503/01.07.2013 emis de Oficiul National al Registrului Comertului, Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti, prin care denumirea Operatorul Pietei de Energie Electrica “OPCOM” S.A. a fost modificata in Operatorul Pietei de Energie Electrica si Gaze Naturale „OPCOM” S.A.
Pe langa actualizarea denumirii societatii in conformitate cu noua denumire, la redactarea noii revizii a Licentei nr. 407 au fost avute in vedere si urmatoarele elemente: modificarea introdusa de art. 10 alin. (2) lit. f) din Legea energiei electrice si gazelor naturale nr. 123/2012 cu privire la denumirea licentei, din “licenta pentru pentru activitatea de operator al pietei de energie electrica” in “licenta pentru administrarea pietelor centralizate de energie electrica”, necesitatea corelarii Conditiilor asociate Licentei nr. 407 in raport cu prevederile Legii energiei electrice si gazelor naturale nr. 123/2012, precum si necesitatea restructurarii Conditiilor asociate Licentei nr. 407 prin eliminarea conditiilor care nu mai corespund cadrului legal in vigoare la data elaborarii proiectului de decizie.
7. Care este pozitia ANRE fata de solicitarea producatorilor si furnizorilor de energie de a incheia contracte bilaterale directe pentru cantitati mari de energie pe termen lung ?
Astfel de solicitari pot fi adresate doar institutiilor care au competenta de a propune modificari la Legea energiei electrice si gazelor naturale nr. 123/2012. ANRE este o institutie care emite doar norme secundare in domeniu si care respecta intocmai legislatia in domeniu.
8. Considerati ca exista o legatura intre scaderea consumului de energie electrica si modul in care au fost percepute tarifele pentru marii consumatori?
Se stie ca exista o elasticitate a cererii in raport cu pretul, principiu care se aplica inclusiv la energia electrica. Cu cat ponderea costurilor cu energia electrica in costurile totale este mai mare, cu atat mai puternica este reactia consumatorilor la semnalele de pret. Apreciem insa ca scaderea consumului marilor consumatori nu a fost determinata in mod semnificativ de nivelul tarifelor determinate de ANRE. Alte cauze care au influentat scaderea consumului sunt scaderea productiei si masurile de eficienta energetica luate.
The problems of the energy and natural gas market of Romania are far from being solved, notwithstanding the pledges of this country in front of the European Commission and the International Monetary Fund. The EC decision to sue Romania at the European Court of Justice fully confirms this. However, the Romanian energy market is among the more advanced, compared to other EU countries, and the Romanian Energy Regulatory Authority tries to keep pace with the European directives, to the extent allowed by its degree of independence. Energy-Center offers you an interview with the President of the ANRE (Romanian Energy Regulatory Authority), Mr. Niculae Havrilet, discussing the most immediate issues raised by the actors of the energy market. We will also address the natural gas market in the near future. Until then, it is up to you to judge if the answers to our questions are elucidative.
1. Shortly after the issue of the Law 123, ANRE wrote a letter to the electricity traders and producers, informing them that all the transactions must be made exclusively through the trading platform of OPCOM (Romanian Gas and Electricity Market Operator). Do you think this letter (information) was abiding to the Law? We are asking you this because more than one actor of the energy market raised the issue, claiming that no directive of ANRE makes it mandatory.
Yes, the information was according to the Law 123/2012, which’s Article 23 stipulates the mode of operation of the competitive market, namely:
(1) The electrical energy transactions are made on the competitive market, in a transparent, public, centralized and non-discriminatory mode;
(2) On the competitive market, the transactions are wholesale or retail, as regulated by the ANRE, and the prices are based on supply and demand, resulting from competitive mechanisms;
(3) On the electrical energy competitive market, the transmission system operator can purchase system technology services;
(4) On the retail competitive market, the suppliers sell electrical energy to the end users through bilateral contracts, with prices negotiated or set by standard offers;
(5) The relevant data such as the term, the rules concerning the delivery and the settlement, the transaction prices, the means of identification of the wholesale client concerning all the transactions within the electrical energy supply contracts and the derivatives of the energy industry, signed with wholesale clients and with transmission system operators are archived by the suppliers for at least 5 years and submitted upon request to the ANRE, to the European Commission and to the other relevant national authorities;
(6) The obligation of recording the data concerning the transactions with derivative is applied following the guidelines published by the European Commission.
The orders issued by the ANRE cannot exceed the legal frame or the EU directives, and the law is precise on this matter.
2. Can you assess the usefulness of the aforementioned measure for the energy market, and especially for the producers, who later experienced difficulties of signing bilateral contracts?
We think the measure was useful, as the electricity is traded in a transparent, public, and non-discriminatory mode on the centralized market.
This provision of the Law 123 was made precisely because signing contracts based on bilateral negotiations had resulted in abuses by some actors, with harmful effects from the economic point of view for some companies; the most convincing example is the signing of contracts by Hidroelectrica.
3. After the issue of Order 52 of the ANRE, concerning the modifications of the Law 220, the market actors still have queries about the implementation of this Order. We at Energy-Center had signals that the traders are still uncertain about the full or partial application of the Order. What exactly is the status of this Order?
The Order 52 of 19.07.2013 for the approval of the Regulation concerning the regulated trading on the centralized natural gas market managed by the by the Romanian Gas and Electricity Market Operator OPCOM S.A. was issued according to the Law 123/2012 on the electrical energy and natural gas, as amended from time to time, and with the other primary and secondary regulations applicable in the natural gas industry.
Related to the modifications made by the Government Emergency Order 57/2013 amending and complementing the Law 220/2008 on the promotion of the power generation from renewable sources, we had to amend some regulations issued by the ANRE for the implementation of article 6(9) concerning the transparent, centralized and non-discriminatory trading of the green certificates on the centralized markets managed by OPCOM S.A.
Therefore, ANRE issued the Order 57/2013 for the approval of the Regulation for the organization and the operation of the green certificates markets, which stipulates the following:
a) the organization and the operation mode of the green certificates market;
b) the parties involved in the organization and the operation of the green certificates market, and their responsibilities;
c) the method of recording and managing the information on the trading of the green certificates;
d) the information required for the monitoring of the operation of the green certificates market.
The Regulation is applied:
a) to the actors of the green certificates market;
b) to the operator of the green certificates market, OPCOM S.A., as the organizer and manager of the green certificates market, of the centralized trading framework for the green certificates, in a competitive mode, through bilateral contracts, and as the registrar of the green certificates.
4. ANRE has decided recently the elimination of some taxes included in the export price of the electrical energy. We include here the frontier exit component (as Romania is a member of the UCTE, which actually involves eliminating the frontiers). Namely, which taxes are eliminated or reduced by the ANRE’s decision?
To correlate the provisions of the national laws and regulations with the EU regulations, which are directly applicable laws (EC Regulation 714/2009 and the EU Regulation 838/2010), we had to waive the the tariff for the electrical energy transmission service and of the tariff for the system service, approved by the ANRE for the transmission system operator (set by ANRE’s Order 44//2006), as follows:
the transmission tariff, network energy input component TG for the imported energy declared by the producers and the suppliers,
the transmission tariff, network energy output component TL,and the system service tariff TS, for the exported energy declared by the producers and the suppliers.
5. On the same topic, the information in the energy market show that the tariff for the system service has been eliminated from the structure of the export price of the electrical power. Meanwhile, a new ANRE Order has been issued, increasing this tariff from 10.91 RON to 13.42 RON, and also redefining it as “Tariff for the system technical service”. Can you detail the actual status?
According to the Methodology for calculating the tariff of the system service, approved by ANRE’s Order 20/2007, as amended from time to time, the tariff for the system service has two components: the tariff for the system technological services, and the tariff for the system functional services.
ANRE’s Order 58/2013 stipulates the tariff for the system service as a whole, and the amounts of both components are deducted from it.
Therefore, the tariff for the system technological services is not a new one, it is only specified separately in the ANRE’s Order 58/2013.
6. OPCOM has recently registered in the Trade Register as “operator of the electrical energy and natural gas market”. Since this modification was not followed by a new ANRE regulation, our question is: do the older legal provisions, referring to OPCOM only as the centralized operator of the electrical energy market, still stand?
By the Application 19277 of 10.07.2013, the holder of the License No. 407 for acting as operator of the electrical energy market, OPCOM has requested ANRE to modify this license, by updating the name of the company in accordance with the new name set in the Registration Certificate 255503/01.07.2013 issued by the National Trade Register Office, through the Trade Register Office of Bucharest, changing the name of Electrical Energy Market Operator OPCOM S.A. into Romanian Gas and Electricity Market Operator OPCOM S.A.
Besides the updating of the name of the company, in drafting the revision of the License No. 47, the following have been also taken into account: the amendment made by the Article 10(2)(f) of the Electricity and Natural Gas Law 123/2012 concerning the name of the license, replacing “license for acting as operator of the electrical energy market” by “license for the management of the centralized electrical energy markets”, the need for correlation of the Associated Conditions of the License No. 407 with the provisions of the Electricity and Natural Gas Law 123/2012, and the need for restructuring the Associated Conditions of the License No. 407 by eliminating the obsolete provisions under the legal framework in force when the decision was drafted.
7. How does ANRE see the request of the energy producers and suppliers of signing long-term direct bilateral contracts for massive amounts of energy?
Such requests can only be submitted to the authorities who can submit amendments to the Electricity and Natural Gas Law 123/2012. ANRE is an authority who only issues secondary norms in this field, and who abides to the relevant laws.
8. Do you see a link between the drop of the electrical energy consumption and the perception of the tariffs for the major consumers?
The demand is known to be elastic, depending on the price; this principle also applies to the electrical energy. The larger the weight of the electrical energy in the overall costs, the stronger is the consumers’ reaction to price signals. However, we think that the drop in the consumption of the major consumers was not significantly influenced by the tariffs set up by the ANRE. Other reasons for this consumption drop are the decrease of the production levels, and the energy efficiency steps taken.
Are dreptate domnul Havrilet. Dar, ANRE ce a pazit in toata perioada in care Hidroelectrica, caci despre ea este vorba, incheia contracte dezastruoasa? Singur, nu era domnia sa presedinte, dar institutia?
Intrebari clare, pertinente, la obiect. Raspunsuri dezamagitoare. Nici o pozitie clara, doar invocari ale unor articole din legislatie. Pacat.
„ANRE nu a simtit nevoia sa-si modifice reglementarile ce permit si contracte bilaterale, contrar Legii 123/2012, limitindu-se la o scrisoare de informare a noii interdictii legale. Intelegem ca avem reglementari secundare contrare legii.
Reglementatorul a vazut probabil ca celebrul Art. 23 din Lege se contrazice copios: alin. (1) interzice tranzactiile cu energie electrica care nu sint centralizate, in timp ce alin. (4) da voie contractelor bilaterale pe piata cu amanuntul.
Dupa presedintele ANRE, contractele bilaterale au fost cauza abuzurilor, desi aceste tranzactii sint majoritare in toate tarile membre UE.
Dar cauza principala a coruptiei in energie vine din alergia politicienilor la o posibila lege a vinzarilor publice, aplicabila firmelor controlate de stat, similara legii achizitiilor publice. Adica, in aceasta chestiune, e inadecvata reglementarea guvernantei corporatiste de stat (in toate domeniile) si nu aceea a pietei energiei. Presa a relatat cu bogatie de amanunte cum poate fi manipulata platforma centralizata Opcom cind se doreste un paravan pentru tranzactiile oculte „bilaterale centralizate”.
Sa mai observam ca: ANRE (i) isi declina din nou interesul pentru Legea energiei, trimitind petitionarii la alte institutii, si (ii) modifica in continuare reglementarile fara nici o remuscare, inclusiv ordinul 57/2013 privind certificatele verzi. In energie nu exista nici o reglementare serioasa nemodificata de cel putin 5 ori in ultimii ani.
In instabilitatea legislativa avem cauza principala lipsei de investitii.
1. Energia nu trebuie ferita de concurenta si, de altfel, piata de energie continua sa fie in expansiune in intreaga lume.2. CV, adica sprijin, se acorda tehnologiilor care nu generaeaza decit externalitati minore si nu e cazul energiei nucleare. 3. Da, e nevoie de reguli speciale pentru achizitiile si vinzarile publice, poate si pentru beneficiarii de CV, dar de ce le inventam noi romanii si pentru tranzactiile privatilor lipsiti de sprijin? 4. In interviul atasat mai apare si un tratament discutabil al serviciilor de sistem pentru energia schimbata cu alte piete, dar cred ca la noi nu putem avea o discutie aplicata
La 3: pt ca nu s-a putut altfel, in plus, pana acum avem numai regenerabili privati (Brazi nu se pune, ca au si ei partea lor de “reglementare speciala”, care le cam ofera un avantaj competitiv in fata oricarui investitor in centrale pe gaze care nu are si productie de gaze, deci tot la ajutor de stat se bifeaza. In plus, nu Petrom – Brazi au facut atata scandal, ci regenerabilii). Daca si privatii aia care isi smulg parul din cap acum si-ar fi dat ceva osteneala, s-ar fi putut rezolva prin OUG 109, doar pt companiile de stat. Cum n-au facut nimic, fiecare isi asterne cum doarme. Altminteri, privatii au fost foarte incantati sa le rezolve FMI-ul problemele in timp ce fiecare dintre ei statea la locul lui, sa nu care cumva sa supere Guvernul. Unde erau toti privatii cand FMI-ul + BM se zobeau singuri sa rezolve problemele din piata si sa termine contractele cu baietii destepti? De-aia avem bad governance in tara asta cat cuprinde, ca nimeni altcineva in afara de FMI si vreo 10 oameni nu misca vreun deget. Recunosc ca nu sunt suficient de inteleapta sa trec peste, si ma bucur sincer ca pe lumea asta lipsa de coloana se mai si plateste. Poate mai incolo ma fac mai inteleapta, deocamdata mai tin vreo doi ani de ranchiuna . A, si vestea buna e ca in programul FMI + BM de data asta nu mai e nimic care sa-i ajute pe privati sa-si recupereze, de pilda, datoriile de la CFR. Sa-si mai rezolve problemele si singuri.
Asta este logica-trademark Otilia Nutu, din ciclul “or fi violat-o, dar las ca si ea a fost curva.”
Cadva s-a pus problema contractelor bilaterale la gaze si titei. Am incercat sa aflu si eu daca are cineva o statistica clara la nivel mondial cat din titeiul/petrolul din lume este tranzactionat pe bursa si cat in contracte bilaterale !?!?!? Nu am gasit. Eu am certitudinea ca baza recuperarii investitiei si a afacerii este tot contrcatul blateral si pentru petrol. Asta vorbind de o marfa STOCABILA. Pentru energia electrica ABERATIA ESTE SI MAI MARE, si pana nu va cadea odata sistemul intro avarie majora, asa veo 50 – 60%, tot nu ne potolim. Bineinteles ca populatia nu are cum sa inteleaga complexitatea sistemului energetic, deci cu atat mai putin asa zisa piata de energie. Asa ca si bilateralele astea se pot exemplifica mai simplu. NU POTI VINDA O CASA DIRECT DE LA DE LA ACTUALUL PROPRIETAR LA VIITORUL PROPRIETAR DECAT PRINTRO AGENTIE IMOBILIARA !?!?!?! Pai asta este piata libera !?!?!?! Exact cum a fost pacalita populatia sa plateasca recuperarea investitiile din regenerabile intrun ritm foarte rapid, asa si acum tot populatia sau consumatorul final va plati si comisioanele la bursa. RAMAN LA PARAREA MEA PIATA DE ENERGIE A ESUAT, nu atat in Romania caci aici totul esueaza de 23 de ani, DAR EU ZIC CA MAI ALES LA NIVELUL UE.