Exclusiv: Miza ascunsa a numirii Comitetului de Reglementare al ANRE
Stirea potrivit careia senatorii si deputatii au decis amanarea numirii membrilor Comitetului de reglementare al ANRE (Agentia Nationala de Reglementare in domeniul Energiei) a trecut neobservata. Cu toate acestea, in spatele respectivei decizii se ascund interese politice enorme. Energy-Center.ro va prezinta in exclusivitate care este miza noii imparteli si, mai ales, ce rol crucial va avea noul Comitet de reglementare pentru viitorul pietei de energie din Romania.
Iata de ce este atat de important sa fi membru in Comitetul de reglementare al ANRE:
- Comitetul este organul de conducere al ANRE, directiile si deciziile fiind stabilite de acesta. Sa nu uitam ca multe din “manariile” de pe piata de energie s-au facut sub acoperirea legislatiei primare sau secundare elaborate/ avizate/ inaintate de ANRE. Sa amintim doar cateva: hotararea de modificare a legii energie si a gazelor, tocmai aprobata, pentru acordarea facilitatilor pentru PETROM in sensul consumarii exclusive a gazelor din productia interna pentru CET Brazi; introducerea tendentioasa a notiunii de intreruptibilitate, in urma cu cativa ani, astfel incat, doar cativa consumatori sa beneficieze de discounturi mari la gazelle din productia interna (cazul Interagro); amanarea in ultimii 3 ani a aplicarii tarifelor de dezechilibrare cu consecinte dezastroase in anotimpul rece (doar pentru a proteja anumite companii cu capital strain); sub titlul “totul pentru populatie” “manipularea” procentului intern-import in functie de interesul unor companii (consumatori finali), astfel incat sa se asigure pretul dorit de acestia; favorizarea baietiilor destepti in actiunile lor; impunerea tranzactionarii obligatorii prin OPCOM a intregii cantitati de energie electrica, pentru a asigura subventionarea energie termice pe seama energiei electrice etc.etc…
- Mandatarea persoanelor astfel numite pentru urmatorii 5 ani, in pragul alegerilor, pune partidele politice si oamenii acestora la adapost fata de eventualul risc de a nu mai prinde “algoritmul politic” favorabil alegerii membrilor in Comitet dupa scrutin.
- Iesirea ANRE din cadrul institutilor bugetare, determina ca nivelul salarial al acestor relementatori sa fie mult superior nivelului indemnizatiei de parlamentar (aspect favorabil in vederea atragerii de specialist, care in ultimii 4 ani au parasite in bloc institutia intreptandu-se catre mediul privat), dar care reprezinta o miza pentru alesii neamului.
Peste toate aceste interese de grup, noul Comitet de Reglementare va avea o misiune extrem de dificila, in contextul celor peste 100 de noi reglementari care trebuiesc elaborate in cateva luni, pozitia fata de cele 3 infringementuri si a celui de al 4 care se pregateste sa fie introdus la finele lunii octombrie 2012. Nu conteaza ca in lipsa Comitetului de reglementare, practic, institutia nu poate functiona, fiind necesare aprobarea organigramei, a regulamentului de functionare, a statului de functii, plata salarilor angajatilor, dar si elaborarea legislatiei secundare (practic necesara a fi schimbata in totalitate odata cu schimbarea legii energiei si a gazelor), pregatirea de iarna etc. etc. etc.
In fapt batalia este mult mai mare decat se poate vedea, fapt dovedit inclusiv prin modalitatea ieftina de abordare procedurala:
- Nu a existat nici un anunt de solicitare de depunere a candidaturilor;
- Nu a existat nici un termen pana la care se accepta depunerea candidaturilor;
- Nu s-a stabilit o grila de evaluare a candidatilor, ponderea specialistilor in energie electrica si cea a specialistilor in gaze naturale (in mod normal aceasta ar trebui sa fie echitabila, 3 specialisti in gaze si 4 in energie electrica sau vice versa), expertiza pe care trebuie sa o aiba, vechimea in domeniul de activitate etc.;
- Nu s-a realizat convocarea canditatilor care au depus intentia de a deveni membri;
In fapt toate acestea au fost gandite in asa fel incat “sa se poata trage la sorti si sa iasa cine trebuie”, fara a exista posibilitatea, normala, de contestare si anulare a decizilor luate de parlamentari.
Analiza candidatilor o vom realiza in alta editie, dar pana atunci remarcam ca, dintre 12 candidaturi depuse, expertiza in domeniul gazelor naturale o au doar doi candidati, expertiza in domeniul energiei electrice o au 4 candidati, iar 6 nu au nici o expertiza in domeniul energetic.
In ceea ce priveste expertiza juridica in domeniul energetic o gasim la doi candidati, expertiza economica in domeniul energetic o gasim la un cadidat, expertiza tehnica in domeniul energetic o regasim 6 candidati.
Domnilor parlamentari, peste doua saptamani poate ganditi si cu capul la viitorul acestui sector esential si existential pentru Romania.
Trecerea ANRE sub conducerea Parlamentului, cu scopul de a asigura independenta acesteia (solicitata de nenumarate institutii europene) este anulata de batalia demarata intre politicieni pentru “impartirea dupa altgoritmul politic” a posturilor de membru in Comitetul de Reglementare.
Dupa ce, rand pe rand, PDL, USL, PNL, PSD, PUR, UDMR etc. s-au manifestat public, sustinand “neamestecul politicului in conducerea institutilor”, aceiasi politicieni indiferent de culoare, origine sau infantilism, se bat pentru respectarea “algoritmului politic” in alegerea membrilor Comitetului de Reglementare.
Felicitari pentru aceasta analiza. Este cu adevarat grav ceea ce se petrece in Parlament, date fiind competentele ANRE. Daca in functia de presedinte era pus pana acuma cate un client al partidului aflat la putere, iata ca, acuma si Comitetul de reglementare capata coloratura politica. Asta nu ar fi cel mai mare necaz, dar daca cei numiti nu sunt nici macar specialisti, atunci e jale cu J mare.
CATA MIZERIE ! JEGOSII ASTIA NU AU ABSOLUT NICI O RUSINE.NU SE MAI POATE ASA, AM CREZUT CA ODATA INTRATI IN UE NU O SA MAI PUTEM FACE TOATE TICALOSIILE DIN LUME FARA SA FIM TRASI LA RASPUNDERE. IATA CA SUNTEM MAI TARE DECAT UE.
MA SURPRINDE CA NIMENI NU SPUNE NIMIC DESPRE CE SE INTAMPLA CU ACEASTA INSTITUTIE, MAI ALES ACUMA IN PLIN PROCES DE LIBERALIZARE. AM CUNOSCUT SI EU CATIVA OAMENI DIN ANRE SI NU MA FERESC SA SPUN CA ERAU PROFESIONISTI. DUPA CE LE-AU CIUNTAT SALARIILE SI-AU VAZUT DE TREABA SI S-AU DUS CARE INCOTRO, UNII CHIAR LA CEI PENTRU CARE FACEAU REGLEMENTARILE. ASTA ESTE O REALITATE, DAR SA NUMESTI LA STRUCTURILE DE VARF OAMENI CARE NU AU LEGATURA CU DOMENIU ESTE O CRIMA CAT SE POATE DE ORIBILA. ASA CEVA NU CREDEAM CA MAI ESTE POSIBIL.
Multe sunt posibile in tara asta.Daca domnii din comisiile parlamentare de la senat si deputati s-ar uita in legea pe care au votat-o si care a fost promulgata de presedinte ar putea observa ca cei 7, un presedinte, doi vice presedinti si 4 membri trebuie sa indeplineasca niste conditii clare.Si este una de baza- de a avea o vechime de min 5 ani in functii de conducere din domeniul energiei.Eu zic ca numai aplicarea acestei cerinte a legii ar simplifica lista pretendentilor.Daca si de asta data batalia se da numai pe plan politic se alege din nou praful de tot si se va porni la drum din nou stramb.Sa vezi pe urma rezultate.Oare indivizii astia din politica nu mai au de loc o gandire pozitiva si totul se rezuma numai la interesele lor de gasca.Treziti-va stimati domni caci foarte curand o sa ne cereti votul.Nu este de ajuns dezastrul spre care ne impingeti.Sa auzim numai de bine.
sper sa-i schimbe pe toti, macar pe cei de la departamentul ‘reglementari’. Odata cu modificarea contractelor-cadru pentru furnizarea gazelor la consumatorii casnici, s-a dat posibilitatea furnizorilor de nergie interpretarea DIFERITA a aceleiasi clauze: regularizarea la 3 luni. Si anume Daca la Electrica furnizare SA diferenta rezultata intre citire Electrica minus suma consumurilor din primele 2 luni da consumul pe ~30 zile, la EON Energie Romania SA tg.mures aceeasi diferenta este distribuita uniform pe toata perioada de regularizat, rezultand un consum cu mult diminuat aferent ultimei luni din trimestru, nefiind reflecate consumurile REALE in facturile EON. Deci EON considera acea diferenta ca si consum pe 90 zile, si nu pe cele 30 zile din ultima luna din trimestru.