Exclusiv: Pe seama consumatorilor vulnerabili, statul si-a aranjat sursa de venituri
(3) Proiect de OUG privind suprataxarea producatorilor de gaz si electricitate
Serialul Energy -Center, cu referire la tactica Ministerului de Finante de a suprataxa companiile din domeniul energetic continua cu un nou episod. Pentru a intelege falsa politica sociala de protejare a unor categorii de consumatori din Romania (in domeniul energiei electrice si al gazelor naturale) va prezentam cea mai recenta initiativa legislativa, care nici macar nu este supusa dezbaterii publice. La inceputul anului 2012 se nastea ideea unei Ordonante de Urgenta a Guvernului privind instituirea contributiei operatorilor din sectorul energetic pentru sustinerea financiara a consumatorilor vulnerabili. Ideea a preluat-o si Guvernul Ponta, dar cu o schimbare majora de tactica: “facem totul in secret”. Dezbaterea publica a acestei legi trebuia sa fie o normalitate. Caracterul unei Legi este cunoasterea sa pe scara larga pentru a putea fi cunoscuta si aplicata de catre orice persoana fizica si juridica careia I se adreseaza.
In preambulul proiectului de OUG, cu lasitatea cunoscuta ministeriabilii de la Finante, dand vina de Aranjamentul Stand – by de tip preventiv dintre Romania, FMI si CE, invocand “liberalizarea” si implementarea Directivelor europene pe gaze si electricitate, se motiveaza importanta OUG pentru “stabilitatea financiara a economiei nationale”!!!, stabilind obiectivul legii: “intrucat neconstituirea fondurilor destinate asigurarii unui nivel adecvat de protectie a consumatorilor vulnerabili ar conduce fie la utilizarea resurselor bugetare existente si implicit la majorarea deficitului bugetar, fie la cresterea riscului de neprotejare a consumatorilor vulnerabili”.
Intrebarea intrebatoare: Care clienti vulnerabili?
In Legea 123/2012 este definit Clientul Vulnerabil, fara a se stabili criterIile de eligibilitate a acestora in nici un alt act normative, asa cum insusi Legea o cere “clientul final apartinand unei categorii de clienti casnici care, din motive de varsta, sanatate sau venituri reduse, se afla în risc de marginalizare sociala si care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiaza de mauri de protectie sociala, inclusiv de natura financiara. Masurile de protectie sociala, precum si criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative;
Actele normative la care se face referire in lege, nimeni nu se oboseste sa le realizeze, in schimb, se pune la cale strategia de constituire a unor fonduri din care guvernul sa poata imparti dupa bunul lui plac .
Cu alte cuvinte se pune “caruta inaintea boilor”, prin constituirea fondului pentru plata gazelor si a energiei electrice la clientii vulnerabili, sau mai exact stabilirea metodelor de a prelua bani printr-o impozitare exceptionala inaintea de a stii: pentru cine, cati astfel de clienti exista, ce varste au, ce venituri au, care este starea de sanatate a clientilor, care este consumul acestora, care este costul gazelor pe care acestea le consuma, care sunt veniturile acestora, cu alte cuvinte se va realiza o deturnare a veniturilor obtinute fata de scopul pentru care acestea se doresc a fi folosite. Tipic pentru statul roman.
In conformitate cu art.201, alin 3 din Legea 123/2012 pentru profituri neprevazute aparute in conjucturi economice foarte favorabile se poate stabili o taxa temporara in scopul constituirii unui fond de solidaritate pentru sistinerea consumatorului vulnerabil.
Proiectul de OUG stabileste ca producatorii de gaze naturale si energie electrica sa verse la acest fond al clientilor vulnerabili toate veniturile obtinute:
– pentru producatorii de gaze naturale, ca diferenta intre pretul gazelor stabilit prin viitoare Hotarari de Guvern (conform Legii 123/2012, conform graficului de liberalizare a pretului gazelor) si pretul de referinta de 45,71 lei/MWh (0,47 lei/mc);
Nota: Onor contabilii de la MF, au inteles sa stabileasca un nivel al pretului de referinta la gazele naturale chiar sub pretul stabilit de institutile statului, pentru plata redeventei datorate statului pentru gazele extrase de 47,2 lei/MWh (0,49 lei/mc). Plata redeventei catre stat care este stabilita in unitati de volum, statul mandatand producatorii sa ii vanda gazele cu pretul de 47,2 lei/MWh. Acelasi stat prin noul OUG suprataxeaza veniturile pe care chiar el le-a stabilit!!!
De asemenea procesul tehnologic si piata gazelor naturale, determina inmagazinarea gazelor naturale pe perioada verii pentru a se asigura cererea in perioada iernii, activitate care se tarifeaza pe baza unui tarif reglementat de ANRE. Gazele din productia interna extrase din depozite au astfel un pret de 45,71 lei/MWh + 14 lei/MWh, respective 59,8 lei/MWh. Conform proiectului de OUG pentru gazele din productia interna extrase din depozitele de inmagazinare trebuie sa plateasca, diferenta intre pretul de 59.8 lei/MWh si 45,71 lei/MWh ca fiind suprataxare, care in fapt este tariful de inmagazinare platit de producator Operatorului de Inmagazinare.
– pentru producatorii de energie electrica, ca diferenta intre pretul energiei electrice stabilit prin viitoare Hotarari de Guvern (conform Legii 123/2012 si a graficului de liberalizare a pretului energie electrice) si pretul de referinta care este pretul reglementat pentru fiecare producator in parte la data de 30 iunie 2012;
In situatia in care am considera toti clientii casnici care consuma gaz sau energie termica produsa din gaz, ca fiind consumatori vulnerabili, cota de impozitare suplimentara necesara acoperirii cresterii preturilor la consumatorii vulnerabili pentru perioada 2013-2018 (luand in considerare Calendarul de liberalizare a pretului) nu depaseste 50%. Atunci cum au obtinut cei de la MF 100%?
Simularea 1 Consideram toti consumatorii casnici ca fiind consumatori vulnerabili
Simularea 2 Consideram toti consumatorii casnici si consumatorii de energie termica produsa din gaze ca fiind consumatori vulnerabili
Bineninteles OUG nu contine nimic despre cum si cat din aceste fonduri vor ajunge la clienti, ce se intampla cu fondurile excedentare, ce se intampla daca aceste fonduri nu sunt suficiente etc.
Pentru a intelege mai bine liberalizarea in versiunea ministeriabililor de la Finante si Economie, iata cum stau lucrurile: noi stabilim cine la cine vinde, noi stabilim cantitatile care se vand, noi stabilim pretul si noi stabilim sa confiscam profitul companiilor. Curata liberalizare neocomunista cu fata umana. Iliescu poate sa fie linistit, dupa 22 de ani dorintele lui ajung sa se implineasca.
Care ar fi avantajele si dezavatajele acestei OUG?
Avantaje: Populism si “o caruta de bani” la dispozitia MF pentru a acoperi gauri negre create si sustinute prin politicile fiscale si economice practicate in ultimii 20 de ani.
Dezavantaje: Nerezolvarea problemelor de fond, acumularea si amanarea problemelor economice reale ale acestei tari (ineficienta, ineficacitate, lipsa productivitatii, neretehnologizarea, lipsa inovatiei, neadaptarea vremurilor actuale), expandarea consecintelor prin efectul bulgarelui de zapada, transferarea problemelor unor perioade si/sau generatii viitoare
(va urma)
… se pune “caruta inaintea boilor”, prin constituirea fondului pentru plata gazelor si a energiei electrice la clientii vulnerabili, sau mai exact stabilirea metodelor de a prelua bani printr-o impozitare exceptionala inaintea de a stii: pentru cine, cati astfel de clienti exista, ce varste au, ce venituri au, care este starea de sanatate a clientilor, care este consumul acestora, care este costul gazelor pe care acestea le consuma, care sunt veniturile acestora, cu alte cuvinte se va realiza o deturnare a veniturilor obtinute fata de scopul pentru care acestea se doresc a fi folosite. Tipic pentru statul roman.” DACA ASA STAU LUCRURILE, ATUNCI NE ASTEAPTA UN VIITOR LUMINOS. EU NU AM INTELES NICIODATA CUM CINEVA SE POATE JUCA CU BANII LUATI DE LA CONTRIBUABIL FARA SA DEA SOCOTEALA. PENTRU CA TOT ATI SESIZAT ACESTE ASPECTE VA SUGEREZ SA FITI IN CONTINUARE CU OCHII PE EI. POATE ASA VOR AVEA O DOZA DE RESPONSABILITATE MAI MARE. MI-A PLACUT ARTICOLUL