Fondul Monetar si Comisia Europeana ne vor gasi si in aprilie cum ne-au lasat in ianuarie
Pentru ca mai este o luna pana la o noua vizita in Romania a “ciocoilor”internationali in Romania, respectiv Fondul Monetar si Uniunea Europeana, autoritatile de la Bucuresti ne dau de inteles ca si-au incheiat calculele in ceea ce priveste temele ramase in disputa: cresterea pretului la gaze naturale pentru populatie si rezolvarea problemelor de faliment la Complexele Energetice Oltenia si Hunedoara. Mai mult decat atat, pana in toamna vom avea si o strategie energetica, care va uimi Uniunea Europeana prin viziunea ei avangardista. In realitate, in afara de vorbe nu avem nici un argument bazat pe studii, pe analize de impact in nici unul din cazurile prezentate.
Pretul gazelor naturale pentru populatie va creste de de la 53, 3 lei/MWh la 58 lei/MWh, de la 1 iulie anul curent si nu se va mai modifica pana la 1 iulie anul viitor, ne spune presedintele Agentiei Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), domnul Niculae Havrilet. Se va renunta la o crestere trimestriala “pentru ca este greu si complicat de calculat”,ne mai spune presedintele ANRE. Bun, dar in cazul asta ne intrebam pe ce baza se croieste noul pret la populatie atata vreme cat legea spune ca orice crestere de pret se face in baza unor studii de impact, de suportabilitate, de consum, de evolutie a pretului international, de cotatiile estimate ale ANRM etc? Exista aceste studii care sa duca la pretul anuntat? Noi nu avem nici o stiinta despre ele, dar daca exista atunci de ce nu sunt prezentate public?
Pe de alta parte, o crestere de 4,7 lei/MWh la gazele livrate populatiei, pe parcursul unui an, nu pare o mare scofala, in sensul ca poate fi suportata fara un impact deosebit. Corect, dar ceea ce trebuie sa stie consumatorii este ca aceasta crestere de cativa lei presupune, sau face referire doar la gazele din productia interna si in nici un caz la cosul de gaze, care ar putea fi diferit in perioada urmatoare. Mai mult, consumatorii persoane fizice trebuie sa stie ca respectiva crestere este una “cheala”, la care se adauga accize, TVA si alte taxe de care guvernul tine cu dintii. Asa ca, in realitate, crsterea de pret va fi cu totul alta si impactul pe masura. Chiar si in aceste conditii nu suntem siguri ca Fondul Monetar si Comisia Europeana vor fi de acord cu propunerile guvernului.
Acuma sa ne referim sumar la Complexurile energetice Oltenia si Hunedoara (despre a caror situatie am scris pe larg) si pentru care domnul ministru ale Economiei are doar vorbe de incurajare. “Incercam sa impuscam doi iepuri deodata, sa vedem cum o anumita parte ineficienta poate capata valoare in alta zona, adica minele de la Berbesti sa fuzioneze cu CET Govora, astel Complexul Energetic Oltenia scapa de presiunea mare legata de problema de personal. Aceste mine produc o pierdere apreciabila, dar CET Govora va putea sa asigure caldura la Oltchim si la Ramnicu-Valcea, totul conform unui program stabilit de CET Govora si Complexul Energetic Oltenia. La Complexul Energetic Oltenia raman probleme de eficientizare, investitii”, a spus ieri Andrei Gerea.
Dincolo de subtirimea declaratiilor de mai sus, intr-adevar, iepurii cei doi (Oltenia si Hunedoara) trebuie impuscati repede, cam pana la 1 aprilie, cand vine delegatia finantatorilor internationali. Si ne declaram rezerva ca intr-o luna de zile se vor gasi solutii pentru cele doua mari unitati de generare energie eelctrica. Daca nu are solutii Ministerul Economiei, atunci are rezolvarea Consiliul Concurentei: ” Romania trebuie sa inchida pana in 2018 toate capacitatile energetice neprofitabile, iar autoritatilor române le va fi dificil sa convinga UE ca nu incearca să eludeze regulile, intrucat au o credibilitate redusa“, potrivit presedintelui Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.
Cu asta s-a spus tot, inclusiv promisiunile legate de elaborarea strategiei energetice, care ar urma sa fie definitivata prin septembrie-octombrie, anul acesta. Si, fara a intra in mai multe amanunte, caci termenul este unul iluzoriu, amintim doar faptul ca in conformitate cu cadrul legal existent exista obligatia (pentru eleborarea strategiei energetice) conform careia numai analiza studiului de impact asupra mediului trebuie sa se desfasoare pe o perioada de sase luni. Si de abia apoi sa vorbim despre altele. Concluzia: declaratii fara continut si “dupa noi potopul”.