Furnizorii de energie in fata ultimului asalt pentru modificarea Legii energiei si gazelor
Se implinesc aproape patru ani de cand Legea energiei si gazelor delimiteaza in termeni foarte precisi tranzactiile, fara a lasa orice alta cale de interpretare actorilor din piata. In toata aceasta perioada, furnizorii de energie electrica au reclamat articolul din lege care obliga ca toate tranzactiile sa se desfasoare pe platofrma OPCOM si solicita, in acelasi timp, reintroducerea contractelor bilaterale de energie electrica. Intre timp au devenit vizibile si alte “scapari” ale legii amintite, piata avand o evolutie aproape imposibil de anticipat in urma cu patru ani. Iata ca, legea energiei si gazelor a intrat in dezbateri la Parlament si modificarile solicitate deja de o parte din actorii pietei pot deveni realitate. Sa nu ne grabim insa.
Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din România – AFEER saluta decizia presedintelui Comisiei de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, domnul Iulian Iancu, de a demara consultari cu toate partile implicate in vederea modificarii Legii nr. 123/2012 – Legea energiei electrice si a gazelor naturale, pentru instituirea de reguli echitabile aplicate tuturor participanților la piața de energie electrica, in conformitate cu practicile UE in domeniu.
“Reprezentantii AFEER participa activ la aceste consultari si, in aceeasi idee, am venit cu propuneri de amendare a legii. Printre acestea se numara: stabilirea, la nivel de tara, a unui tarif unic de transport al energiei; reintroducerea contractelor bilaterale directe; obligarea tuturor furnizorilor de a factura si incasa toate taxele si tarifele, precum certificate verzi, taxa radio – TV etc.; definirea consumatorului vulnerabil, respectiv actualizarea și transmiterea anuala a listei cu consumatorii vulnerabili”, a declarat domnul Ion Lungu, presedintele Asociatiei.
Astfel, AFEER propune stabilirea unui tarif unic de transport al energiei electrice, la nivel de tara. “In prezent tariful aferent serviciului pentru introducerea de energie electrica in retea – TG, practicat de Transelectrica, este diferit pe zone geografice. Pentru o concurenta corecta intre producatori, noi credem ca se impune modificarea art. 36, alin. 1 al legii si egalarea acestor tarife sau chiar renunțarea la acest tarif de introducere a energiei in rețea. Mai mult, propunem un tarif unic de transport la nivel national, tip “timbru postal”, platit la extragerea energiei din retea “, a spus domnul Lungu.
O alta modificare propusa de AFEER se refera la stabilirea punctelor de contact, precum si la modalitatile de informare a clientilor de catre distribuitorii si furnizorii de energie. “Având in vedere multitudinea de mijloace si cai de comunicare cu clientii, credem ca ANRE trebuie sa permita operatorilor din piata sa isi stabileasca propriile modalitati de relationare cu clientii. Consideram mult mai eficienta o formulare generala, care sa nu limiteze modalitatile de informare a clientilor si care poate fi adaptata oricaror situatii. Pentru punctele de informare, regionale sau locale, este important sa avem in vedere si dispunerea demografica a populatiei României, mai concentrata in anumite zone, dar si cu o densitate foarte redusa in altele. In prezent, legislatia prevede ca punctele de contact sa fie situate la maximum 50 km de locurile de consum ale consumatorilor casnici. Noi propunem ca aceste puncte de informare sa fie situate astfel incât sa asigure, pentru cel puțin 80% dintre consumatorii ce beneficiaza de serviciu universal, o distanta de maximum 50 km fața de locurile de consum.Trebuie avut in vedere gasirea unui optim intre informare și costuri”, a mai spus domnul Lungu.
In prezent, legislatia prevede ca numai cei patru mari furnizori de energie catre populatie, Electrica, Enel, Cez si E.ON, pot incasa taxa radio-TV. “Având in vedere liberalizarea pietei energiei si pentru consumatorii casnici, propunem ca toti furnizorii sa poata incasa aceasta taxa, de aceea propunem completarea Legii 123/2012 astfel incât toti furnizorii sa factureze catre clienții finali și sa incaseze de la aceștia, o data cu factura de energie electrica, tarifele de transport și distribuție, contribuția de cogenerare, contravaloarea certificatelor verzi, accize, taxele radio și tv etc. In aceeasi idee, consideram ca trebuie completate si obligatiile clientilor, astfel incât acestia sa plateasca toate taxele si tarifele prevazute de legislatie si incluse in factura”, susține presedintele AFEER.
In ceea ce priveste clientii vulnerabili, AFEER considera necesar ca ANRE sa transmita, anual, pâna la 30 iunie pentru anul urmator, lista de consumatori considerați vulnerabili și masurile recomandate a fi aplicate acestora, altele decât cele de natura financiara. “Astazi, din cauza lipsei unei claritati privind incadrarea in categoria de clienti vulnerabili si masurile de natura non-financiara, se ajunge la imposibilitatea aplicarii unor facilitati, precum si la imposibilitatea incadrarii unui consumator in categoria de vulnerabili”, a completat presedintele AFEER.
Una dintre cele mai importante modificari solicitate de AFEER se refera la reintroducerea contractelor bilaterale directe, interzise de actuala legislatie. “Interzicerea acestui instrument discrimineaza producatorii si furnizorii din România fata de ceilalti participanti la pietele din regiune, acestia având un risc crescut in ajustarea pozitiilor comerciale. Acest aspect discriminatoriu urmeaza sa produca efecte negative semnificative in conditiile in care, la nivelul Uniunii Europene, va deveni functionala piata interna de energie electrica”, a declarat domnul Ion Lungu.
De la aplicarea Legii 123/2012, s-a constatat o migrare a tranzactiilor de pe termen lung, pe termen foarte scurt (peste 30% din consumul intern, reprezentând circa 65% din piata concurentiala). “Acest fenomen conduce la distorsionarea pretului de referinta pe piata angro, cu consecinte negative asupra ofertarii unui pret corect pentru energia electrica furnizata consumatorilor, iar, pe termen mediu si lung, va afecta ireversibil investitiile in capacitatile de producere a energiei electrice, ridicând semne de intrebare cu privire la asigurarea securitatii in alimentarea cu energie electrica, la preturi sustenabile, a consumatorilor din România”, potrivit reprezentanților Asociației.
“In plus, dezvoltatorii de proiecte in sectorul de producere a energiei electrice, nou intrati pe piata, nu pot incheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezinta o garantie solicitata de catre banci pentru obtinerea creditelor necesare dezvoltarii proiectelor. Totodata, o schema de finantare pe termen lung, bazata pe un mecanism de piata, de tipul celei propuse pentru construirea grupurilor nucleare 3 si 4 de la Cernavoda (furnizorilor de energie electrica ce au finantat investitia li se vor aloca cote din energie electrica ce urmeaza a fi livrata din aceste grupuri, acestia urmând sa o comercializeze liber pe piata de energie electrica) nu mai poate fi utilizata, ca urmare a restrictiilor de contractare impuse de Legea 123/2012”, explica presedintele AFEER. “Este de dorit pentru suportabilitatea clientului final din România ca dezvoltarea de capacitati de producere sa se faca nu prin scheme suport, ci prin mecanism de piata, rolul contractului bilateral negociat direct fiind de baza”, a mai explicat presedintele AFEER.
Pe de alta parte, actualele prevederi ale legii nu permit producatorilor de energie electrica sa exporte energie electrica prin tranzactii incheiate pe baza unor contracte bilaterale negociate direct. Art. 28 al Legii 123/2012 impune producatorilor sa oferteze pe piata concurentiala din România, reglementata de catre ANRE, intreaga energie electrica disponibila, in conditiile in care in România exista in prezent o supracapacitate de producere. Astfel, toti producatorii, de stat sau privati, pierd eventuala oportunitate de a obtine venituri prin vânzarea directa de energie electrica pe pietele din regiune si din Uniunea Europeana, susțin reprezentanții Asociației.
O alta problema semnalata de catre AFEER si care poate fi eliminata prin reluarea contractelor bilaterale directe se refera la imposibilitatea, in prezent, a companiilor din cadrul aceluiasi grup de a utiliza electricitatea produsa de o alta companie din cadrul grupului, care conduce la o crestere artificiala a costurilor si birocratiei si care nu permite obtinerea de sinergii. Pe de alta parte, acestia sunt discriminati in competitia cu alti producatori, care nu au separata total activitatea de furnizare de cea de productie.
“Intelegem ca, prin prevederile actuale privind tranzactionarea energiei electrice numai prin intermediul pietelor centralizate administrate de un unic operator de piata, s-a dorit sa fie inlaturate tranzactiile realizate anterior de catre anumiti producatori din portofoliul statului, dar nu credem ca aceasta este solutia pentru eliminarea practicilor anticoncurentiale, ci un management profesionist, adaptat unei piete concurentiale. In plus, prin aparitia Regulamentului european REMIT privind integritatea și transparența pieței angro de energie se creeaza un cadru specific de monitorizare a pietelor angro de energie electrica, tocmai cu scopul de a detecta si descuraja eventualele incercari de manipulare a pietei. Astfel, practici precum cele din trecut sunt greu de repetat”, a mai spus presedintele AFEER.
Cu convingerea ca dezbaterile la Comisia de Industrii și Servicii din Camera Deputaților vor fi constructive și vor contribui la o proiectare mai buna a cadrului de reglementare, AFEER iși exprima inca o data sprijinul pentru dezvoltarea unei piețe de energie electrica transparenta și echidistanta pentru toți participanții.
AFEER este o organizatie interprofesionala non profit, independenta si neguvernamentala, infiintata la sfârsitul anului 2006 si care cuprinde, in prezent, un numar de 47 de membri, furnizori licentiati si activi pe piata de energie electrica din România, furnizori al caror portofoliu de clienți acopera peste 90% din consumul de energie al țarii. Anul trecut, AFEER a demarat o ampla Campanie pentru o corecta si eficienta informare a consumatorilor de energie electrica, cu deviza “Un consumator informat este un consumator protejat!”. Campania și-a atins scopul principal, acela de a pregati un consumator sa-și schimbe furnizorul de energie in deplina cunoștința de cauza, sa nu fie pacalit de eventuale capcane din oferte. AFEER va continua aceasta campanie și invita și alte asociații/organizații profesionale/patronale din sectorul energetic si al protectiei consumatorilor sa se alature acestui demers.
Licitatii pentru achizitia energiei electrice la indemana tuturor – echidistante si impartiale
Consumatorul de energie electrica a devenit deja “pretentios”. Vrea un pret bun, vrea conditii contractuale echitabile, vrea garantia preturilor primite pe perioada contractului. Adica toate lucrurile firesti! In plus vrea sa nu piarda mult timp cautand solutia corecta si eficienta prin care sa poata beneficia de cele mai bune conditii pe care le poate avea in functie de consumurile pe care le are. Iar contactarea furnizorilor de energie, raspunsul acestora, analiza contractelor sunt operatii mari consumatoare de timp si resurse. Aici intervenim noi!
http://licitatii.furnizorenergie.ro/comunicate/continut.php?comunicat=1