In timp ce BERD recomanda autoritatilor de reglementare sa nu afecteze piata energiei verzi, ANRE trage frana de zor in Romania
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) a sfatuit organismele de reglementare sa nu incerce sa standardizeze piata obligatiunilor verzi pentru ca ar putea sa o afecteze, transmite Reuters.
Obligatiunile verzi au fost introduse de Banca Mondiala in urma cu un deceniu pentru a finanta proiectele in domeniul energiilor regenerabile, precum parcuri eoliene si fotovoltaice sau instalatii de tratare a apelor reziduale. In prezent, piata este estimata la 100 de miliarde de dolari dar ar putea fi, de asemenea, in pragul unui posibil boom ca urmare a cresterii interesului unor fonduri, firme sau tari precum China pentru sectorul ecologiei.
Standard and Poor’s estimeaza ca in acest an numai corporatiile ar putea emite obligatiuni verzi in valoare de 28 de miliarde de dolari dar piata chineza va decola, asa cum se asteapta analistii. Aceste perspective au determinat BERD, care a vândut deja obligatiuni verzi in valoare de peste un miliard de dolari, sa traga un semnal de alarma cu privire la riscurile supra-reglementarii.
“Credem ca aceasta piata are nevoie de sprijin. Piata trebuie sa creasca si daca o reglementezi prea mult atunci este posibil sa o afectezi in loc sa o dezvolti. Reglementarea costa bani si atunci se pune intrebarea daca este in continuare atractiv sa emiti pentru ca de cealalta parte este putin probabil ca investitorii sa accepte un randament mai mic”, a declarat vicepresedintele BERD, Andras Simor.
Problema este ca deocamdata nu este clar stabilit ce inseamna exact sectorul “verde” si acesta este unul dintre motive pentru care unii ar dori acel gen de reglementari caruia BERD i se opune. In timp ce beneficiile energiilor regenerabile sunt evidente, unele organizatii de mediu sustin ca obligatiunile care finanteaza asa-numitele termocentrale curate nu ar trebui considerate ca fiind “verzi” chiar daca reduc emisiile de CO2. “In China termocentralele curate ar fi un pas urias inainte in timp ce in Marea Britanie probabil ca nu astfel ca trebuie sa se tina cont de diferentele dintre tari”, a apreciat Simor.
BERD este interesata sa emita mai multe obligatiuni verzi in cadrul strategiei sale de creditare a sectorului de mediu, care in prezent se ridica la aproape sase miliarde de euro. In acelasi timp, BERD se teme sa nu canibalizeze banii pe care investitorii sai traditionali i-ar cheltui pentru celelalte obligatiuni ale bancii care pot fi mai profitabile pentru BERD.
De asemenea, Andras Simor a spus ca ratingul de top “AAA” de care beneficiaza in prezent BERD nu va fi retrogradat in pofida faptului ca recent Standard and Poor’s a coborât atât ratingul Marii Britanii, unul din cei mai importanti actionari ai BERD, cât si cel al Uniunii Europene, in urma deciziei alegatorilor britanici care au votat luna trecuta sa iasa din Uniunea Europeana. Simor a apreciat ca decizia S&P va reduce partea de capital de urgenta a BERD care beneficiaza de un rating “AAA”, insa a subliniat ca nicio banca de dezvoltare nu a apelat pâna acum la capitalul de urgenta.
Intre timp, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei din Romania trage lovitura dupa lovitura investitorilor in energia verde, zilele trecute fiind deja trimisa propunerea pentru cota de ESRE pentru anul 2017, care se situeaza la 8,3% din consumul final brut de energie electrica. Reactia patronatelor de profil nu s-a lasat astfel asteptata, semnalul de alarma tras de ceva vreme incoace nefiind insa relevant pentru cei de la ANRE. Iata ce declara Martin Moise, vicepresedintele Patres: “Pentru noi aceasta veste a venit ca un soc – practic ANRE a hotarat ieri ca Romania nu are nevoie de energie regenerabila si mai bine bagam toti producatorii anul viitor in faliment. Cand s-au facut investitiile, legea 220 prevedea o cota care urma sa creasca an de an pana la 20%.
In 2014 trebuia sa avem 15% si am avut 11.1%, in 2015 trebuia sa avem 16%, am avut 11.9%, in 2016 – 17% si avem 12.15%. Dupa ce timp de 3 ani de zile statul nu si-a respectat promisiunea, veniturile producatorilor au tot scazut si au ajuns deja sub limita de suportabilitate, pentru anul viitor se prefigureaza o cota de 8.3% fata de 18% cat era prevazut in legea initiala in baza careia in Romania s-au investit peste 8 miliarde de euro..
Deja azi avem un excedent in piata de peste 6 milioane de certificate verzi si peste jumatate de million au expirat – asteptarea legitima a investitorilor era ca statul macar in ceasul al doisprezecelea sa remedieze situatia. In mod total contrar situatia merge din groaznic in catastrofal, se prefigureaza ca la anul gradul de acoperire al cotei va fi de doar 45% fara a lua in calcul excedentul mai sus mentionat. (daca luam in calcul si excedentul gradul de acoperire scade la 30%) Astfel Romania ajunge in situatia ridicola prin care spune ca sustine energia regenerabila cand in realitate sustine doar o treime din productie.
Si mai ridicola este propunerea ANRE de a creste eventual cota la 12.3 % prin modificarea legii (in scrisoarea atasata) in sensul continuarii amanarii certificatelor verzi conform OUG 57 pana la final de 2017. Chiar si cu o astfel de propunere s-ar ajunge la un grad de acoperire de doar 68% fara a tine cont de excedentul existent deja in piata. Daca il cuantificam si pe acesta ajungem la un grad de acoperire de sub 50% – adica tot dezastru complet, tot o forma fara fond.
Ca si efecte imediate noi vedem urmatoarele:
– Faliment masiv al industriei urmat de multe inchideri de capacitati de productie
– Dupa ce capacitatile se vor inchide foarte probabil Romania nu isi va mai atinge tintele obligatorii pentru 2020.
– Daca energia regenerabila se reduce masiv in mixul energetic, pretul pentru consumatorul final va creste puternic – vezi raportul ANRE pe 2015, incepand cu pagina 209 – http://www.anre.ro/download.php?f=gq2Big%3D%3D&t=vdeyut7dlcecrLbbvbY%3D
– Pierderea totala a credibilitatii Romaniei in fata oricaror investitori din orice domeniu ca si stat sigur si atractiv pentru investitii
– Cresterea masiva a comisioanelor din piata de certificate verzi cat si a distorsiunilor din piata de energie.”
Problema e ca baetii astia de la Patres au facut lobby ca sa avem un pret minim la certificate si normal ca piata s-a blocat la acel minim cand s-au instalat capacitati mult peste ce era nevoie in 2014.
Fara acel pret minim piata ar fi coborat repede spre 20-30 lei pe certificat vs 149 lei si nu mai era o problema ca ANRE sa puna cote mai apropiate de cele promise intaial.
Ar fi fost mult mai usor sa foloseti cotele ca sa ajuti pretul sa urce catre acel minim decat acum cand proctic prin cote blochezi costul total care ajunge la populatie.
In final tot vina lor e ca au fost lacomi si cand a fost vorba de legislatie la inceput si la cata capacitate au instalat in total.
Ce nu inteleg eu ,ca acum sanchi dau faliment, de unde mai au bani de lobby ? :))
“Baetii” astia de la Patres nu existau pe vremea cand legea a stabilit ca trebuie sa existe pret minim/maxim la certificate.
Altfel, ani de zile a fost sub-productie de energie verde si CV – v-ar fi placut ca atunci sa nu fi existat pret maxim?