Jocul de ping-pong pe piata gazelor a ajuns la setul final: lipseste arbitrul care sa valideze rezultatul
Am afirmat in urma cu circa doua luni de zile, in urma Conferintei noastre “Este posibila o liberalizare timpurie a pietei de gaze din Romania: cine castiga, cine pierde?”, ca cel tarziu in luna iunie trebuie sa se ia o decizie in privinta segmentului reglementat al pietei de gaze. Romania a atins deja punctul de convergenta intre pretul gazelor din productia interna si cel al gazelor din import, moment in care, conform legii, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) trebuie sa renunte la pretul reglementat. Ce inseamna acest lucru? Ca, incepand cu data de 1 iulie, pretul gazelor pentru consumatorii casnici nu va creste cu 10%, asa cum este stabilit in procesul de dereglementare si ca acest pret va fi unul liber. Autoritatile aveau obligatia de a gasi solutii de a transpune in lege aceasta realitate, astfel incat sa nu apara sincope majore in viitorul apropiat. Problema este cine sa faca acest lucru? Cine isi asuma responsabilitatea?
Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei are obligatia de a da “tonul”, adica de a justifica de ce pretul gazelor pentru populatie nu poate sa mai creasca, respectiv ce impact va avea liberalizarea timpurie a pietei. Din declaratiile reprezentantilor Autoritatii am inteles ca acest lucru a fost deja facut si ca mingea este in curtea guvernului. Numai ca, prin intermediul Ministerului Energiei, aflam ca Guvernul nu este inca pregatit sa ia o decizie. “Suspendarea calendarului de liberalizare a pietei gazelor ar trebui fundamentata pe o analiza tehnica, altfel vor fi create false dezbateri, a declarat, ieri, ministrul Energiei, Victor Grigorescu. “Orice decizie ar trebui fundamentata pe un studiu. Am solicitat un studiu pe baza caruia sa ne fundamentam o anumita abordare, altfel riscam sa emitem opinii si sa cream false dezbateri”, a precizat ministrul.
Din cate am inteles noi, acest studiu a fost deja inaintat ministerului. Si, dincolo de studii si analize sterile, in primul rand trebuie respectata litera legii, care spune, asa cum am mai precizat mai sus, ca atunci cand se ajunge la convergenta nu se mai justifica un calendar de liberalizare. Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) a solicitat Ministerului Energiei abrogarea, de la 1 iulie, a Hotararii de Guvern prin care a fost instituit calendarul de liberalizare a pietei gazelor naturale pentru populatie, a anuntat presedintele ANRE, Niculae Havrilet, la mijlocul lunii mai.
“Am avut acum cateva zile o intalnire la Ministerul Energiei, unde am prezentat aceasta situatie. Am considerat ca este important ca initiatorul Hotararii de Guvern care a instituit acest calendar sa stie ca la ora actuala evolutia pietei gazelor naturale este una favorabila pentru liberalizare. Este momentul cel mai propice pentru finalizarea liberalizarii. Practic, am solicitat ca Hotararea de Guvern care impune cresterea preturilor la consumatorul casnic cu 10% de la 1 iulie sa fie abrogata si sa ramanem la pretul de 60 de lei pe MWh, cat este astazi, ca pret de referinta, urmand ca piata sa stabileasca adevaratul pret, dar sa nu plecam de la 66 de lei sau chiar 72 de lei asa cum este prevazut in calendarul de liberalizare”, a sustinut oficialul ANRE.
El a adaugat ca, potrivit calendarului de liberalizare, la 1 iulie se prevede o crestere a preturilor reglementate de 10%, de la 60 de lei pe MWh la 66 de lei pe MWh. Insa, acest lucru ar insemna ca pretul reglementat sa devina mai mare decat cel de pe piata libera, care este de circa 63 de lei pe MWh.
In aceste conditii, ce alte argumente cauta sau asteapta Ministerul Energiei, respectiv Guvernul?
Inevitabilul s-a produs si orice tertipuri gasite de catre autoritati in ideea de a prelungi termenul de liberalizare al pietei de gaze sunt inutile. Este un fapt recunoscut inclusiv de catre presedintele ANRE, Niculae Havrilet, care declara la Conferinta Energy-Center ca este intru totul de acord cu eliminarea calendarului de liberalizare (valabil pana la inceputul anului 2018), in ciuda faptului ca piata nu ar fi inca pregatita pentru acest lucru. Unde-i lege nu-i tocmeala insa. In acelasi timp, inclusiv dezbaterile din Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor pe marginea modificarii Legii energiei si gazelor au in vedere eliminarea calendarului, implicit o liberalizare timpurie a acestui segment de piata.
Cine isi inchipuie insa ca liberalizarea pietei gazelor va insemna un pret mic incepand de acum si pana peste inca 20 de ani, sau chiar mai mult, se insala amarnic. Plecand de la aceasta temere, ca odata liberalizata piata si pentru consumatorii casnici, pretul avantajos de acum ar putea creste la iarna sau la calendele grecesti, nimeni nu are curajul sa isi asume o masura efectiv fireasca: aceea de a exclude definitiv pretul reglementat si de a lasa piata sa decida. In paralel cu asta, protectia consumatorului vulnerabil este singura responsabilitate ce revine autoritatilor, pe langa instituirea mecanismelor de piata libera. Nimeni nu s-a grabit insa sa gandeasca atat de departe si iata ca lucrurile au luat-o inaintea decidentilor. Ca sa nu avem parte de un haos generalizat, este timpul sa luam o decizie. Una responsabila si in concordanta cu ceea ce se intampla pe aceasta piata. Suntem convinsi ca pana la sfarsitul acestei luni se va lua o decizie. Daca va fi una de conjunctura atunci sa ne pregatim de ce poate fi mai rau. Daca va fi una in concordanta cu evolutiile pietei, atunci cu siguranta ca vom trece intr-o noua etapa, in care cei pregatiti vor castiga, cei nepregatiti vor pierde.