La ce ajuta liberalizarea pietei de energie, cand lantul furnizorilor are lacatele puse?What Good Will the Liberalization of the Energy Market Do, if the Supplier Chain Is Locked?
Procesul de liberalizare a pietei de energie electrica a fost vazut aproape exclusiv ca o modalitate de crestere a pretului, fara a se sublinia si avantajele pe care consumatorii le pot avea in urma acestuia. Iata ca sistemul croit chiar de lege, prin tandemul distributie-furnizare, isi pune deja toate mecanismele in functiune pentru a-si pastra monopolul asupra celor peste 8 milioane de consumatori captivi, inclusiv pentru persoanele juridice, care din ianuarie 2014 au, teoretic, dreptul de a alege cel mai bun furnizor.
Incepand cu data de 1 septembrie 2013, piata de energie din Romania a intrat etapizat in procesul de liberalizare la nivelul consumatorilor finali, altii decat cei eligibili. O parte a consumatorilor persoane juridice, considerati pana la data amintita drept “consumatori captivi” au astfel posibilitatea de a-si alege furnizorul de energie electrica, urmand ca din 2014, piata sa fie liberalizata integral (100%), pentru aceasta categorie de consumatori. Pe aceste considerente, in spatele procesului de liberalizare a inceput competitia acerba intre toti furnizorii de energie electrica, pentru atragerea in portofoliu a acestei categorii de clienti, considerati captivi pana de curand.
Numai ca furnizorii ce detineau monopolul, sau exclusivitatea, nu cedeaza cu una cu doua. Pentru ca masura liberalizarii pietei sa-si atinga scopul, sa fie optima, s-a luat inca de la inceput decizia ca furnizorii de energie sa fie separati de distribuitorii de energie, chiar daca ei fac parte din aceeasi familie. In acest proces de separare au intrat cele trei filiale ale Electrica, ramase inca in proprietatea statului, dar si companiile ENEL, CEZ Romania, E.ON Romania. In urma acestei separari, aparent formale, milioane de consumatori din Romania au ramas in continuare alimentati prin intermediul furnizorilor care aveau in spate retelele de distributie. Ca-n familie.
Data fiind aceasta situatie “servita” inclusiv de legislatia in vigoare, alimentarea consumatorilor prin intermediul retelelor de distributie s-a facut adeseori (si se face), chiar in lipsa ATR-urilor (Aviz Tehnic de Racordare) , pentru simplul motiv ca distribuitorii nu si-au permis sa faca investitiile pe care si le-au asumat in contractele de privatizare (nu excludem Electrica), ignorand astfel prevederile legale.
Si asa ajungem la concluzia ca tandemul distributie-furnizare s-a transformat intr-o frana in calea procesului de liberalizare a pietei, pentru simplul motiv ca societatile de distributie nu permit preluarea la consum a categoriilor de consumatori amintite, atentie, daca nu au ATR-ul activ. Pai, cum sa-l aiba, daca tocmai distributiile nu l-au reactualizat?
Toate societatile de distributie energie electrica motiveaza ca nu au suficient personal ca sa intocmeasca actualizarea acestor ATR-uri, desi sunt obligate prin lege s-o faca, motiv pentru care consumatorii persoane juridice (dar nu numai ei) nu-si pot alege furnizorul asa cum dicteaza legea si, in consecinta, raman consumatori captivi.
Mai mult decat atat, avem semnale ca s-a facut furnizare de energie la unii consumatori industriali mici chiar fara contracte de furnizare. In aceste conditii, furnizorul de energie membru al unei familii care are si distributie a ajuns sa propuna incheierea unor contracte cu preturi reduse , pentru statutul de captiv, pe o perioada de un an de zile, dar cu o clauza contractuala care il obliga pe consumator sa plateasca penalitati daca renunta mai devreme de aceasta perioada la furnizorul cu care a incheiat contractul.
Odata sesizate aceste aberatii, nu putem decat sa ne intrebam ce fac autoritatile de supraveghere si control, respectiv ANRE sau Consiliul Concurentei, ca sa nu mai vorbim de Protectia Consumatorului?
Dincolo de problema consumatorilor amintiti mai sus mai aducem in discutie o alta situatie, respectiv aceea a autoritatilor locale : Primarii- Consilii locale. Acestea au obligatia asigurarii furnizarii cu energie electrica nu numai pentru sediul administrativ sau iluminatul public, ci si pentru alte institutii aflate in subordine, cum ar fi scolile, spitalele, gradinitele etc. In acest caz, daca valoarea facturii depaseste un pret stabilit de lege prin achizitiile publice (50.000 euro/an), respectivele institutii nu dispun de un instrument explicit legal vizavi de achizitia de energie electrica, motiv pentru care raman pe mai departe captivi la furnizorul de energie electrica la care sunt arondate. Este vorba despre o noua inclacare a drepturilor consumatorilor, pe care nimeni nu a sesizat-o.
Amintim ca de la 1 septembrie 2013 a fost deschisa piata cu un procent de 10%, pentru consumatorii considerati captivi, fiind introdusa si Componenta de Piata Concurentiala (CPC), in factura acestora. Din datele statistice stim ca in Romania exista in jur de 8 milioane de consumatori captivi (casnici). Evident, la nivelul acestora se constata aceleasi probleme ca la consumatorii persoane juridice, chiar si fata de problema contoarelor inteligente, inclusiv imposibilitatea acestora (fizica) de a-si alege furnizorul de energie electrica, asa cum spune legea.
Ne intrebam, daca la nivelul consumatorilor persoane juridice au aparut deja atatea nereguli , cum se va realiza liberalizarea pietei la persoanele fizice, in conditiile in care distributiile de energie sunt departe de a-si fi realizat investitiile obligatorii pentru acest proces. Nu o spunem noi, acest adevar fiind recunoscut inclusiv de catre ministrul delegat pentru energie Constantin Nita.
Incet, incet toate neregurile post -privatizare incep sa-si faca aparitia. Pe noi, ca si consumatori, acest lucru nu ne incalzeste insa cu nimic. Atata vreme cat liberalizarea poate insemna inclusiv o crestere a pretului energiei electrice ar trebui sa avem posibilitatea legala de a ne alege furnizorul si inclusiv cel mai bun pret.
Daca legea ne-o permite, in schimb tandemul distributie-furnizare, nu.The liberalization of the electrical energy market has been considered so far only a way of increasing the price, without demonstrating the possible advantages for the consumers. Now the system created by law, through the distribution-supply unit, is setting all its mechanism in motion to keep the monopoly over more than 8 millions captive customers, including companies, who in theory can choose the best supplier from January 2014.
Since September 1, the energy market of Romania has begun the steps of liberalization at end users level, for non-eligible users. Some of the customer companies, considered ‘captive’ until then, can thus choose their electricity supplier, and from 2014, the market will be completely liberalized, to 100%, for this category of clients. Therefore, behind the curtains of the liberalization process, a fierce competition has begun between all the electricity suppliers, to entice such clients into their portfolios.
But the former monopoly or exclusivity holders do not give up easily. In order for the liberalization to be efficient and optimal, the energy suppliers were separated from the very beginning from the energy distributors, even if they belong to the same family. This separation process has begun for the three subsidiaries of Electrica still owned by the state, but also for private companies like ENEL, CEZ Romania, and E.ON Romania. This apparently formal separation left millions of Romanian users linked to the suppliers backed by distribution networks. Like in a family.
Considering this context ‘offered on a plate’, including by the laws in force, the supply to consumers through the distribution networks often was (and still is) lacking the Connection Technical Approval (CTA), for the simple reason that the distributors could not afford the investments stipulated in the privatization contacts (Electrica included), thus ignoring the legal provisions.
This leads us to the conclusion that the distribution-supply couple has become an obstacle for the market liberalization, just because the distribution companies do not allow connecting the consumer categories above – take notice – if they do not hold an active CTA. Now how could they have it, if the distributors themselves did not update it?
All the electricity distributors justify this by the insufficient number of employees available for updating the CTA, even if it is their legal obligation to perform this; therefore, the client companies (but not only these) cannot choose their supplier, as provided by law, and therefore they are still captive.
Moreover, we have information about cases of energy supply to small industrial clients without a contract base. In such conditions, a electricity supplier belonging to a family that includes distribution has come to offering rebate contracts for the captive status, for one year, but with a contract stipulating penalties for the consumer if he terminates the contract earlier.
After noting such anomalies, we can only ask what are the supervisory and control authorities do – namely, the ANRE (Romanian Energy Regulatory Authority) and the Competition Council, not to mention the Consumer Protection Authority?
Besides the consumer problems discussed above, there is also the issue of municipal and town councils. These must ensure the electricity supply for their own buildings, for the street lighting, and also for subordinate entities like schools, hospitals, day care centers etc. In this case, if the invoice value exceeds the price provided by law for public procurements (€50,000 / year), these authorities do not have an explicit legal instrument for purchasing electrical energy, so they are still captive to their present electricity suppliers. This is a further breach of consumers’ rights ignored by everybody.
Remember that the market has been opened by 10% for the captive users since September 1, 2013, and their invoices now include the competitive market component (CPC). Statistical data show that there are around 8 million captive users (households) in Romania. Obviously, they face the same problems as the companies, even concerning the intelligent counters, including the (physical) impossibility of choosing their electricity supplier, as granted by law.
If there are so many irregularities for the client companies, how will the liberalization proceed for the households, when the energy distributors are far behind in their mandatory investments for this process? This is not our opinion, it is a truth acknowledged even by the minister for energy, Mr. Constantin Nita.
Slowly, all the post-privatization irregularities begin to emerge. But there is nothing in it for us, as individual consumers. As long as liberalization can also mean higher prices for electricity, we should be able to choose our supplier and the best price.
While the law allows it, the distribution-supply couple doesn’t.
Nu scapama de astia cat ii lumea. Cum va inchipuiti voi ca vor renunta asa usor la cele cateva milioane de fraieri acesti rechini numiti Enel, Cez sau chiar Electrica. Astia s-au invatat ca banu trebuie sa le vina, iar ei sa incaseze. Pai, decat sa sa apelezi la serviciile lor mai bine iti pui streangulde gat. Au inventat tot felul de metode ca sa platesti factura online, prin telefon sau nu mai stiu ce, numai ca sa incaseze cat mai repede. Cat priveste oferta, serviciile lor, e la pamant. Va luptati cu morile de vant.
Toata lumea se leaga de companiile straine care au cumparat distributiile de energie de la Electrica. Vi se pare ca cele ramase neprivatizate sunt mai breze? Si daca tot nu va convine, sau nu va plac, de ce ministerul nu pune piciorul in prag cum au facut bulgarii.E.ON declara ca inchide vreo 30 de filiale pe motivul ca ar fi pe pierdere. Pai asta nu este o problema pe care trebuie sa o luati in calcul. Daca ma uit la profiturile acestor companii din ultimii ani nu mi se pare ca sunt exagerate deloc. Este firesc sa caute sa-si tina clientii. Este adevarat insa, trebuie sa respecte regulile pietei, daca vor sa aiba credibilitate
As dori sa stiu care este procedura de alegere a unui furnizor de energie electrica pentru un operator non-casnic . Ce presupune acest lucru? Care sunt acesti furnizori? Este posibil sau sunt doar articole de lege?
Un raspuns pe email ar fi binevenit.
Pentru Vlad,
O sa va dam raspunsul in curand printr-un articol care va explica intreaga procedura