Lege si fara de lege pe piata de gaze
In sectorul gazelor naturale legea a devenit un moft, ea se aplica ocazional si numai dupa bunul plac al unora. Indiferenta fata de lege, ”lucrul cu pumnul prin lovirea mesei”, ”ncordarea muschiilor de otel”, manipularea si credulitatea romanilor, caracterizeaza desfasurarea actiunilor pe aceasta piata.
An unjust law is no law at all – Martin Luther King jr.
In urma pierderii de catre ANRE a procesului in prima instanta privind obligarea furnizorilor sa inmagazineze gaze naturale in anul 2015, ANRE nu a mai stabilit, la data de 10 ianuarie 2016 (asa cum cerea legislatia in vigoare), nivelul stocului minim pe care furnizorii de gaze trebuie sa il inmagazineze, recunoscand astfel propriul abuz, incalcarea regulamentelor europene si a legislatiei in viigoare. Totul pana in data de 16 martie 2016, cand aceasta institutie nu a mai emis un Ordin privind stocul minim de gaze naturale pe care furnizorii sa il inmagazineze (asa cum prevede legislatia in vigoare), ci a transmis o scrisoare catre clientii prin care se spune ca a publicat un tabel pe pagina web cu cantitatea de gaze pe care fiecare furnizor trebuie sa o inmagazineze. Astfel, ANRE institutia pusa sa vegheze respectarea legalitatii pe piata continua sa incalce Regulamentul European 994/2010, Legea 123/2012, Legea 160/2012, Ordinul ANRE 14/2015, manifestand dezinteresul sau inclusiv fata de instanta .
ANRE continua incalcarea Regulamentelor Europene si a legislatiei in vigoare, reobligand la o luna de la inceperea efectiva a inmagazinarii gazelor ca toti furnizorii sa inmagazineze gaze naturale.
Lansat cu mare pompa proiectul noului Regulament de furnizare a gazelor, are pe langa absurditatea de a copia cuvant cu cuvant Legea 123 si o aberatie introdusa la initiativa marilor furnizori de gaze si anume clientii sunt obligati sa achite dezechilibrele din sistemul de transport. Avand in vedere lipsa unei relatii comerciale intre consumatori si operatorul de transport, relatia comerciala fiind exclsusiva intre consumator si furnizorul sau, acesta din urma fiind platit pentru a-i face o serie de servicii consumatorului, inclusiv acelea de a optimiza prin portofoliul de clienti detinuti, liniarizarea fluxurilor de gaze prin sistemul de transport si asigurarea flexibilitatii negociate cu consumatorul. Prevederea din Regulamentul de furnizare nu face decat sa transfere prin efectul legii plata dezechilibrelor la consumator, eludand o clauza contractuala pe care o are furnizorul in contractual de transport si anuland rolul furnizorului de intermediar, care sa ajute liniarizarea fluxurilor prin sistemul de transport. Astfel, ANRE face din furnizor un simplu ”plimbator de facturi” de la transportator la consummator, de la distributor la consummator etc., dar garantandu-i profitul
ANRE doreste sa faca din intermediari de pe piata de gaze simplii ”plimbatori de facturi” de la transportator la consummator, de la distributor la consummator etc., dar garantandu-le profitul
Pe data de 3 martie 2016, presedintesle ANRE declara ”este posibil sa nu scumpim gazele pentru populatie de la 1 iulie”, motivat de evolutia pretului gazelor pe piata. Pe data de 7 martie 2016, aceeasi persoana declara: ”Preturile gazelor naturale pentru populatie ar putea creste cu 3% de la 1 iulie”, ca intr-un raport al ANRE de la inceputul lunii aprilie 2016 sa se arate ca ar mai trebui ca gazele pentru populatie sa se scumpeasca cu 7-8%, datorita angajamentelor ”cu institutiile internationale, reflectate prin prevederile HG nr. 488/2015“, „cresterea pretului la productia interna, cresterea valorii stocului minim obligatoriu si de ajustarea tarifelor reglementate aferente serviciilor de distributie, furnizare reglementata, transport si de inmagazinare“. Dupa cum il cunosc pe domnul presedinte, cred ca prima opinie ii apartine, celelalte cuvinte, apreciez ca i au fost puse n gura.
La data de 3 martie 2016, presedintele ANRE declara: “Vom analiza, impreuna cu FMI si Banca Mondiala, stadiul liberalizarii pietei gazelor si vom propune o liberalizare timpurie, avand in vedere ca pretul gazelor pentru consumatorii casnici de pe pietele internationale si de pe bursa interna este mai mic decat cel preconizat de noi”, ca dupa o luna aceasta intentie normala, sustinuta de fapte si care ar determina o reducere a pretului gazelor pentru populatie, sa fie eliminata si sa se continue vanzarea gazelor la preturi reglemenate catre populatie (adica prin cresterea pretului).
ANRE a venit cu propria viziune la inceputul lunii martie 2016 si va aplica interesele impuse de altii, in ceea ce priveste piata reglementata si cresterea pretului la populatie.
In data de 20 ianuarie 2016 se publicau modificarile la Codul Retelei Sistemului de Transport Gaze, despre care in mod paradoxal ANRE a hotarat ca se vor aplica retroactiv. Un alt paradox al actului care modifca Codul retelei era faptul ca alocarea in punctele de intrare in sistemul de transport, in fapt sa nu fie o alocare, ci o declaratie a utilizatorului sistemului de transport. Dincolo de anormalitatea situatiei ca un furnizor (dintr-un birou) care nu are nici un instrument de alocare in contractele de vanzare cumparare gaze (in aceste contracte existand in general o clauza prin care partile delegau TRANSGAZ sa faca aceasta alocare in punctele de intrare in SNT), sa-i “spuna” TRANSGAZUL-lui cea a transportat in luna precedenta, apare si faptul ca se incalca art. 1678 din Codul Civil. Schimbarea filozofiei capacitatii, prin trecerea de la capacitate zilnica la capacitate lunara, s-a facut cu incalcarea Metodologiei de stabilire a tarifelor de capacitate, avand in vedere ca s-au modificat variabilele care au stat la baza intocmirii metodologiei rezervarii zilnice/orare a capacitatii, determinand invalidarea tarifelor de capacitate pe care operatorul de transport le poate aplica in contractele de servicii de transport.
Codul retelei de gaze a devenit modelul cum sa faci din lege fara de lege.
Pe data de 13 ianuarie 2016 se publicau Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, care aduc prelungirea OG 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale pana la data de 31 decembrie 2016. Lipsa oricarei minime analize a impactului prelungirii unui act normativ gandit in anul 2013, pentru anul 2016 determina blocarea vanzarii gazelor din productia interna, datorita pretului impus de OG 7/2013, peste pretul gazelor din import. Normele de aplicare a Codului Fiscal (HG 1/2016), au stabilit ca pretul gazelor naturale din productia interna corespunzatoare cantitatilor comercializate pe piata concurentiala pentru consumatorii noncasnici nu poate fi mai mic de 72 lei/MWh. Se refuza orice dialog pe acest subiect, chiar cu inundarea pietii romanesti cu gaze din import si cu desconsiderarea producatorilor romani (pusi sa plateasca taxe) in timp ce importatorii de gaze sunt scutiti.
Nivelul redus al redevenţelor petroliere in ultimii zece ani, pretul mare al petrolului si al gazelor pana in anul 2014, au determinat profituri importante pentru operatori in aceasta perioada. Abia dupa trecerea acestei perioade, autoritatile s-au trezit ca intentioneaza sa introduca un supra-impozit de 35% pe profitul din extractie. Aceasta intentie din pacate, probabil, nu va mai aduce bani scontatii, in schimb va putea aduce reducerea investitiilor.
Politica de a aduce bani cu orice pret pe termen scurt, de obicei lasa urme adanci pe termen lung.
S-a implinit, pe data de 12 aprilie 2016, 1 an de la momentul in care Comitetul de Reglementare al ANRE a ramas doar cu 4 membrii (din cei 7 prevazuti de lege), dupa ce mandatul la 3 dintre acestia a expirat in termen de 1 an de zile Parlamentul nu a reusit sa numeasca alti 3 membrii ai Comitetului de Reglementare, datorita inetreselor majore in controlul acestei institutii. Comitetul de Reglementare al ANRE este organul care aproba toate actele normative de pe piata de gaze si energie electrica, aproband preturile pe piata reglementata, tarifele, licentele, autorizatiile etc., adica controland o piata de peste 10 mld euro/an.
Un an de selectie a membrilor Comitetului de Reglementare al ANRE a demonstrat dezinteresul fata de consumatori si interesul fata de banii din sector al alesilor.
Lista ar putea sa continue, dar ma opresc aici: