Legea energiei: Strigatul in pustiu al furnizorilor de energie electrica a trecut pe langa Parlament
Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania – AFEER a luat act de modificarile la Legea 123/2012 – Legea energiei electrice si a gazelor naturale adoptate de Parlament. Cu toate ca Presedintia a solicitat reexaminarea modificarilor, acestea au fost readoptate de plenul Parlamentului, aproape identic cu varianta initiala, in pofida semnalelor autoritatilor si AFEER.
Apreciem ca punerea in aplicare a noilor modificari poate crea premisele unor interpretari si aplicari abuzive ori eronate. Ne exprimam surprinderea fata de modul in care s-a decis aprobarea unor amendamente, care – in opinia noastra – pot produce controverse si pot crea disfunctionalitati pe piata energiei. Un demers laudabil al Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor, de a invita la consultari asupra modificarilor la Legea 123/2012 toti actorii pietei, a fost stopat brusc. Reprezentantii AFEER au participat activ la toate consultarile ce au fost organizate la Parlament, au venit cu propriile amendamente, pentru ca, apoi, propunerile sa nu fie luate in considerare. Mai mult, am constatat ca, intempestiv, au fost luate in dezbatere si aprobate anumite propuneri venite, conform informatiilor mass media, din partea unei singure companii, aceste noi reguli putand afecta activitatea furnizorilor de energie electrica. In plus, la dezbaterile privind reexaminarea legii au fost prezenti, conform informatiilor noastre, doar reprezentantii aceleiasi companii, niciun alt participant la piata nefiind invitat.
Prin modificarile aduse la Legea 123/2012 (alin. 3 al art. 29) se confera dreptul producatorilor de a incheia contracte cu alti producatori, realizand un mixt energetic, in scopul de a oferta apoi energia electrica pe piata interna sau la export, dar cu respectarea “art. 28 si a celorlalte prevederi legale in vigoare“. Se remarca faptul ca art. 28 din Legea nr. 123/2012, la care se face trimitere in mod expres, reglementeaza obligatiile producatorilor de energie electrica, iar lit. c a acestui text de lege prevede obligatia acestora de a oferta „public si nediscriminatoriu pe piata concurentiala intreaga energie electrica disponibila“. AFEER considera ca intre cele doua dispozitii ale legii exista o incompatibilitate evidenta, ceea ce va conduce la interpretari si disfunctionalitati pe piata.
O alta modificare adusa legii vizeaza publicarea atat a preturilor, cat si a cantitatilor stabilite in urma tranzactiilor efectuate pe toate pietele centralizate de energie electrica, iar pentru contractele de pe piata reglementata sau de export – publicarea integrala a acestora, cu precizarea ca se va realiza in conformitate cu reglementarile ANRE. Consideram ca nu se justifica transmiterea acestor informatii la OPCOM si obligarea acestuia de a le face publice, fiind vorba despre tranzactii derulate pe piete pe care nu le opereaza. Participantii la piata transmit deja catre ANRE informatiile referitoare la tranzactii, in baza regulamentului REMIT. Reprezentantii AFEER atrag atentia asupra faptului ca toate contractele incheiate, in special cu partenerii externi, pe baza contractului standard de furnizare a energiei agreat la nivel european (contract EFET-European Federation of Energy Traders) contin clauze de confidentialitate, precum si sanctiuni, care merg pana la rezilierea contractului in caz de nerespectare a prevederilor contractuale.
“O formulare vaga se regaseste in textul care vizeaza promovarea utilizarii surselor regenerabile de energie in cel mai eficient mod, astfel incat sa se obtina cel mai mic pret posibil la consumator. Pretul practicat pe piata este cel care da masura eficientei si competitivitatii, fiind evident ca fiecare participant la piata are ca principal obiectiv practicarea pretului cel mai mic, astfel incat o prevedere expresa in acest sens nu are o justificare evidenta, ci, mai mult, creeaza premisele unor posibile abuzuri ori interpretari eronate”, precizeaza Dl. Ion Lungu, Presedinte AFEER.
In ceea ce priveste introducerea prevederii conform careia: “Siguranta SEN –asigurarea continuitatii in alimentare de catre operatorul de transport si de sistem a unui mixt de producere si a serviciilor tehnologice de sistem, astfel incat sa poata fi suplinita iesirea din functie a oricarei capacitati energetice, fara a se deconecta consumatori de la retea“, mentionam ca aceasta vine in contradictie cu regulile europene, deoarece OTS (operatorul de transport si de sistem) nu are dreptul sa se implice in activitatea de producere a energiei electrice.
Singura modificare ceruta de Presedintie si aprobata de Camera Deputatilor se refera la mentinerea stocurilor. Acum, articolul prevede ca producatorii au obligatia “sa mentina o rezerva de combustibil la un nivel suficient sau, dupa caz, o rezerva suficienta de apa, pentru asigurarea sigurantei SEN (n.b. – singura modificare operata de parlamentari fata de varianta initiala transmisa la promulgare) si pentru indeplinirea obligatiilor de productie si furnizare continua a energiei electrice, care se remunereaza conform cu reglementarile in vigoare”. AFEER atrage atentia ca o astfel de propunere este de natura sa genereze cresterea preturilor la consumatorul final, aceeasi activitate urmand a fi platita de doua ori. Costurile care rezulta din aceasta obligatie sunt deja incluse in pretul de vanzare a energiei electrice practicate de catre fiecare producator.
AFEER militeaza si solicita, o data in plus, ca Legea energiei si gazelor naturale sa fie echitabila, sa asigure o competitie corecta, sa reintroduca posibilitatea tuturor participantilor la piata, nu doar a producatorilor, de a incheia contracte bilaterale negociate direct, sa fie compatibila cu reglementarile din majoritatea statelor europene. De asemenea, insistam asupra necesitatii adoptarii unor reglementari secundare complete si clarificatoare, care sa acopere in mod justificat si echitabil aspectele semnalate.