AFEER nu renunta la reintroducerea contractelor bilaterale de energie si cere consultare la modificarile legislative
Recentele modificari aduse Legii energiei 123.2012 au fost facute la foc automat, sub imperativul “trebuie sa scapam de amenintarile cu infrigmentul Comisiei Europene.” Anul trecut, Comisia a deschis proces Romaniei la Curtea Europeana de Justitie pentru transpunerea incompleta a normelor UE privind piata interna a energiei electrice si a gazelor naturale. Chiar daca dosarele nu au ajuns inca pe rolul Curtii, oficialii de la Bucuresti incearca sa dreaga busuiocul. Acuma, cum o fac este alta poveste.
Exista extrem de multe contradictii in modificarile aduse Legii, aprobate de Camera Deputatilor, si se pare ca nici de data asta consultarile publice nu au dat nici un rezultat.Fara a face vreun comentariu, in momentul de fata, redam pozitia Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER), din care reiese clar nemultumirea fata de masurile adoptate. Mai mult, membri AFEER insista pe reluarea contractelor bilaterale de energie electrica, despre care noi va spuneam ca ar putea aparea de unde nu te astepti. Cu alte cuvinte, tocmai din reglementarile secundare ale ANRE, la care “opinia publica” nu mai este consultata asa cum se intampla in cazul elaborarii legislatiei primare. Drumul spre iad este pavat de bune intentii, nu-i asa?
Impactul reglementarilor asupra pietei
Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din România (AFEER) atrage atentia autoritatilor asupra riscului legislativ, ca urmare a numeroaselor modificari operate în cadrul legislativ, pe linie de energie, mai ales în ultimii doi ani. “Au aparut nenumarate schimbari în legislatie, primara și secundara, unul dintre argumentele des invocate de autoritati fiind legat de specificitatea României, respectiv eliminarea coruptiei. Vom asista la alte modificari legislative importante la Legea energiei. Consideram ca se pot gasi solutii mult mai bune și corecte care sa nu distorsioneze piata”, a declarat Ion Lungu, președinte AFEER. “Sa ne oprim, sa tragem linie și sa analizam ce se întampla în piata. Sa vedem care este impactul reglementarilor asupra pietei”, a recomandat Corina Popescu, vicepreședinte AFEER.
AFEER insista pentru organizarea de dezbateri publice pe legislatia primara, așa cum se procedeaza pe legislatia secundara. “Pe legislatia primara, lipsește, cu desavârșire, dezbaterea publica. Se modifica acum Legea 123. Opiniile, propunerile venite din piata trebuie luate în considerare”, sustine Lungu.
AFEER apreciaza demersul Comisiei pentru Industrii si Servicii a Camerei Deputatilor, care a reactionat la solicitarile pietei și a decis, ca urmare a discutiilor si dezbaterilor ce au avut loc asupra proiectului de Lege pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr.123/2012, sa solicite Departamentului pentru Energie, OPCOM SA si ANRE transmiterea punctului de vedere si a informatiilor referitoare la „Regulamentul privind cadrul organizat de tranzactionare a contractelor bilaterale de energie electrica”. Totodata, la propunerea Comisiei pentru Industriei și Servicii, sinteza dezbaterilor si concluziile aferente va fi supusa dezbaterilor publice, într-o sedinta ulterioara ce va avea ca invitati pe toti participantii la piata precum si ANRE si Departamentul pentru Energie.
Reprezentantii furnizorilor reitereaza necesitatea reintroducerii contractelor bilaterale, în contextul modificarii Legii 123. „Reintroducerea contractelor bilaterale, odata cu modificarile care se aduc Legii 123, preluata și în Ordonanta privind guvernanta corporativa, în paralel cu listarea la bursa a unor parti din CE Oltenia, Hidroelectrica, va conduce la disparitia pericolului coruptiei. O solutie corecta la nivel european”, a declarat președintele AFEER.
Contracte bilaterale fara suspiciuni
AFEER a transmis Comisiei de Industrii și Servicii din Camera Deputatilor observatii cu privire la modificarea Legii 123/2012 a energiei electrice și gazelor naturale, cu rugamintea ca orice modificari suplimentare aduse actului normativ sa fie supuse procedurii de consultare publica.
Aspectele evidentiate de AFEER pentru a fi solutionate, odata cu modificarile care se aduc Legii 123, se refera la:
Reintroducerea posibilitatii încheierii contractelor bilaterale negociate direct pe piata angro de energie electrica;
Obligatia de a înfiinta puncte unice de contact sa se refere doar la clientii finali casnici;
Cuantumul amenzilor sa fie mentinut la nivelul actual.
Propunerile Asociatiei sunt argumentate astfel: interzicerea contractului bilateral negociat direct – instrument de baza în comercializarea energiei electrice – situeaza producatorii și furnizorii din România într-o pozitie discriminatorie fata de ceilalti participanti de pe pietele externe; toate tarile UE, care au burse de energie puternic dezvoltate, nu au considerat ca bursa poate substitui integral, fara consecinte negative, tranzactiile încheiate pe piata angro prin negociere directa. În ultimul an și jumatate de aplicare a prevederilor Legii 123, se constata o migrare a tranzactiilor de pe termen lung pe termen foarte scurt, fapt ce conduce la distorsionarea pretului de referinta pe piata angro, cu consecinte negative asupra ofertarii unui pret corect pentru energia electrica furnizata consumatorilor, iar pe termen mediu și lung vor fi afectate investitiile în capacitatile de productie a energiei. În consecinta, se ridica semne de întrebare cu privire la asigurarea securitatii în alimentarea cu energie electrica, la preturi sustenabile, a consumatorilor din România.
Blocarea investitiilor
AFEER semnaleaza și blocarea investitiilor în sectorul energetic, în special pe segmentul de producere de energie. Dezvoltatorii de proiecte nu pot încheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezinta o garantie solicitata de catre banci pentru obtinerea creditelor necesare dezvoltarii proiectelor.
Un subiect de maxima actualitate – construirea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavoda. În acest caz, schema de finantare pe termen lung nu poate fi viabila din cauza restrictiilor de contractare impuse de Legea 123.
În ce privește obligatia de a înfiinta puncte unice de contact, AFEER propune ca aceasta sa se refere doar la clientii casnici.
Generalizarea acestei masuri pentru toate categoriile de clienti finali constituie o bariera pentru aceștia în procesul de schimbare a furnizorului. Mai mult, o astfel de masura conduce la costuri suplimentare, suportate în final tot de clienti.
AFEER solicita mentinerea amenzilor la nivelul actual pe considerentul ca scopul acestora nu este de a falimenta companiile, ci trebuie sa aiba un rol de corectie. Se invoca, totodata, situatia economica a României care nu s-a modificat fata de momentul adoptarii Legii 123, în 2012. În 2013, tara noastra se remarca cu a doua cea mai mare rata a insolventelor raportate la numarul firmelor active, respectiv 6,44% in cadrul Europei Centrale și de Est.