Capcana in care au cazut consumatorii de gaze, dupa liberalizarea pietei, nu poate lasa indiferenta ANRE Dull “negotiation” of gas contracts between suppliers and non-household customers on January 1st 2015
Deschiderea pietelor de gaze si energie electrica continua sa faca victime in randul consumatorilor si sa aduca avanteje anumitor furnizori, acestia din urma fiind mult mai bine adaptati la schimbarile legislative. In plin scandal al aprecierii francului elevetian pe piata bancara, in urma caruia clientii bancilor se vad in imposibilitatea de a-si achita ratele lunare, trece neobservat un fenomen mult mai grav, care afecteaza nu 50 sau 70 de mii de familii, ci peste 150 de mii de firme mici si mijlocii, considerate pana acum un motor al cresterii economice. Daca pretul petrolului scade de mai bine de un an de zile, pretul gazelor naturale bate pasul pe loc, ba hiar creste pe un loc situat oricum destul de sus prin comparatie cu resursele noastre. Pe baza unor artificii ce tin de necunoasterea legislatiei, mii de firme consumatoare raman condamnate sa joace dupa cum le canta un furnizor sau altul si sa plateasca pentru consumul de gaze facturi inca impovaratoare. Dumitru Chisalita PreturiCorecteLaGaze: „Negocierea” surda a contractelor de gaze intre furnizori si clientii non-casnici la 1 ianuarie 2015 Inainte de astepta ajutor de la altii, este bine sa ne ajutam noi insine. La nivelul clientilor, lipsa cunostintelor specifice unei piete concurentiale de gaze naturale, dar si dezinteresul institutiilor fata de clienti, ii determina pe acestia din urma sa le fie frica sa actioneze. Cei care totusi au indraznit sa o faca, au avut de infruntat obstacole importante. Redam in continuare o astfel de experienta. La mijlocul lunii noiembrie 2014, clientul receptioneaza o instiintare din partea furnizorului de gaze, prin care acesta anunta clientul ca incepand cu data de 1 ianuarie 2015 piata clientilor non-casnici se va liberaliza si ca acesta are doua alternative: – sa fi incheiat pana la 31 decembrie 2014 un contract in regim negociat; – in lipsa acestei actiuni, incepand cu data de 1 ianuarie 2015, clientul va achizitiona gaze la pretul stabilit de furnizor. Indiferenta in ceea ce priveste informarea a fost tratamentul pe care au trebuit sa-l suporte clientii non-casnici din partea furnizorilor si a institutiilor la momentul liberalizarii pietii. La mijlocul lunii decembrie 2014, in urma analizarii ofertei de vanzare gaze, clientul a notificat furnizorul cu privire la intentia exercitarii dreptului de eligibilitate si asupra deschiderii negocierilor, angajante cu privire la incheierea unui contract de achizitie gaze, solicitand sa se asigure furnizarea gazelor pana la finalizarea negocierilor inclusiv dupa data de 31 decembrie 2014. Cu aceasta ocazie, clientul inainteaza furnizorului o contraoferta la oferta primita din partea acestuia. Invocandu-se sarbatorile legale, furnizorul raspunde in primele zile ale anului 2015, precizand: Cum este specificat si in notificarea inaintata dvs., pana la 31 decembrie 2014, putea fi incheiat un contract de vanzare cumparare cu preturi negociate. In lipsa unui contract negociat incheiat, furnizarea gazelor se va realiza de catre societatea noastra incepand cu data de 01.01.2015, la pretul propus de noi, conform Ordinului emis de catre ANRE nr. 107/2014, art 3 si art 4. Clientul incearca sa caute ajutor la ANRE, dar acesta nu are cadrul legal de a interveni in medierea situatiilor precontractuale de pe piata gazelor. Nu este mai putin adevarat ca de crearea acestui cadru legal ar fi trebuit sa se ocupe tocmai ANRE. Liberalizarea pietei clientilor non-casnici a demarat cu libertatea furnizorilor de a impune preturile lor in contractele de gaze. Furnizorii, ascunsi in spatele unui Ordin ANRE, nu au luat in considerare notificari – chiar si angajante-, contraoferte etc. din partea clientului, ci au asteptat gongul ceasului dintre ani pentru ca sa-si impuna pretul dorit : “…in lipsa unui contract negociat incheiat, furnizarea gazelor se va realiza de catre societatea noastra incepand cu data de 01.01.2015”.. Consideram ca ANRE nu a dorit sa se implice in medierea situatiilor precontractuale aparute pe piata gazelor naturale, ascunzandu-se in spatele ideii ca nu poate interveni pe piata libera si a lipsei cadrului legal. Conform legii gazelor, ANRE are posibilitatea sa infiinteze „Comisii de solutionare a disputelor, pe piata angro si cu amanuntul aparute intre participantii la piata de gaze naturale” care isi desfasoara activitatea pe baza unui Regulament de organizare si functionare aprobat de ANRE. In conditile in care de 2 ani suntem in plin proces de liberalizare a pietei, de trecere a clientilor din piata reglementata in piata libera, care evident impune dispute, ANRE nu a gasit timpul sau interesul pentru un Regulament de solutionare a disputelor pe piata, dar a gasit timpul pentru a aproba un Regulament privind solutionarea disputelor privind accesul la sisteme. Acesta este doar un aspect al abuzurilor la care consumatorii non-casnici de gaze naturale din Romania au facut fata in perioada imediat anterioara liberalizarii pietei. Pe de o parte, furnizorii nu s-au spetit nici cu munca de informare, nici cu etica in ceea ce priveste partenerii lor din piata – clientii – nu le-au stricat Sarbatorile. Autoritatea de Reglementare, prin lipsa de implicare in crearea unui cadru legal complet si corect pentru toti jucatorii din piata – deci si pentru consumatori – a redus la minim nivelul posibilitatilor reale pe care consumatorii de gaze le au in alegerea furnizorului de gaze natural si a unui contract realmente negociat cu acesta. Fara consumatori informati, furnizori cu o minima etica in comportament, institutii hotarate si responsabile, pretul gazelor nu va scadea. Ambele abordari sunt departe de practica europeana a reglementatorilor din alte piete care au trecut sau sunt in acelasi stadiu al pietei de gaze. Cu siguranta, furnizorii implicati, care fac acum fata liberalizarii pietei, nu vor face in mod voluntar suficiente eforturi pentru o informare completa, corecta si la timpul oportun a clientilor cu privire la oportunitatile pe care acestia le au. De aceea, Reglementatorul trebuie sa se „trezeasca” urgent din starea de letargie si sa-si impuna un plan de actiuni pe termen scurt menit sa remedieze deficientele actiunilor ratate sau neefectuate in trecut, precum si sa monitorizeze atent nu doar cantitatea actiunilor impuse furnizorilor, ci si calitatea (etica de exemplu) si efectul acestora (numarul de clienti care si-au renegociat/schimbat/optimizat contractual si/sau furnizorul). Energy-Center a aratat in analizele precedente care este corelatia dintre cotatia pretului titeiului si pretul final la gazele naturale, deomnstrand ca inevitabil factura la gaze trebuie sa tine seama de pretul titeiului. Daca nu s-a intamplat acest lucru pana acum, cu siguranta ca nu va mai dura mult pana sa atingem acest obiectiv. Dincolo insa de aspectele macro, cele asa zis micro trebuie sa ne intereseze ma mult. In concluzie, in continuarea campaniei noastre privind “pretul coretc la gaze” va informam ca in foarte scurt timp vom organiza o dezbatere pe aceasta tema, cu sprijinul Autoritatii de Reglementare, la care vor fi invitati toti actorii pietei. In lipsa unei transparente firesti riscam sa inregistram si in piata de gaze aparitia unor baieti destepti, cum s-a intamplat atunci cand a fost dereglementata piata de energie. In vederea dezvoltarii pietei de gaze si a protejarii clientilor, am lansat campania Preturi Corecte La Gaze, pe Facebook https://www.facebook.com/PretCorectLaGaz?ref=hl Twiter: https://twitter.com/PretCorectLaGaz Blogurile: www.dumitruchisalita.ro, www.adevarul.ro, www.enpg.ro, www.energy-center.ro, www.energynomics.ro, www.bizenergz.ro , unde vom continua sa prezentam situatii din piata si recomandari pentru participantii la piata. Acestei initiative s-au alaturat pana in prezent: SC GECS SRL Tel: 0729376189, email: manager@gecs.ro SC Gas&Energy Expert SRL Tel: 0723923923, email: pretcorectlagaze@gmail.com ,care vor acorda consultatii, gratis pentru clienti non-casnici, in urmatoarea perioada.
At customer level, the lack of knowledge specific to a competitive gas market, but also lack of interest of institutions for customers makes them be afraid to act. However, those who dared do it have faced major obstacles. We present below such an experience. In mid-November 2014, the customer receives a notice from the gas supplier, announcing the customer that as of January 1st 2015 the market of non-household customers would be liberalized and that it had two options:
– concluding by December 31st 2014 a contract in negotiated regime or
– without this action, as of January 1st 2015, the customer will purchase gas at the price set by the supplier. In mid-December 2014, after analyzing the gas offer, the customer notified the supplier on the intent to exercise its eligibility right and on opening binding negotiations on the conclusion of a gas sale-purchase contract, asking to ensure gas supply until the completion of negotiations, including after December 31st 2014. On this occasion, the customer submits a counteroffer to the supplier to the offer received. Invoking the legal holidays, the supplier answers in the first days of 2015, mentioning:
As mentioned in the notice sent by you, a gas sale-purchase contract could be concluded by December 31st 2014, with negotiated prices. Without a negotiated contract concluded, gas supply will be made by our company as of 01.01.2015, at the price proposed by us, according to the Order issued by ANRE no. 107/2014, art. 3 and art. 4.
The customer tries to seek help from ANRE, but it does not have the legal framework to intervene in the mediation of pre-contractual situations in the gas market. But the fact remains that it’s ANRE that should have dealt with the creation of this legal framework. Suppliers, hidden behind an ANRE Order, have disregarded notices – even binding -, counteroffers etc. from the customer, waiting for the moment to pass to be able to impose the desired price: “… without a negotiated contract concluded, gas supply will be made by our company as of 01.01.2015…” It is our opinion that ANRE did not want to get involved in the mediation of pre-contractual situations occurred in the gas market, hiding behind the idea that it cannot intervene in the free market and that there’s no legal framework.
According to the gas law, ANRE has the possibility to establish “Committees for settling disputes, on the wholesale and retail markets, occurred between the participants to the gas market” which carry out their activity based on an Organization and Functioning Regulation approved by ANRE. In conditions in which for 2 years we have been in full process of gas market liberalization, moving customers from the regulated market to the free market, which obviously gives birth to disputes, ANRE hasn’t found the time or interest for a Regulation to settle disputes in the market, but found the time to approve a Regulation on settling disputes on access to systems. This is only one aspect of abuses faced by non-household gas consumers in Romania in the period prior to the market liberalization.
On the one hand, suppliers showed interest in neither customer information or ethics regarding their market partners – the customers. The Regulatory Authority, by lack of involvement in the creation of a full and fair legal framework for all market players – so for consumers as well – has reduced to the minimum the level of real possibilities which gas consumers have in choosing their gas supplier and to a contract actually negotiated with the supplier. Both approaches are far from the European practice of regulators in other markets that have experienced or are in the same stage of the gas market.
Definitely, suppliers involved, which now cope with market liberalization, will not voluntarily take enough steps for a complete, proper and opportune information of customers regarding the opportunities they have. Therefore, the Regulator must immediately “awake” from the state of lethargy and impose a short-term action plan intended to remedy deficiencies of actions missed or not taken in the past, and to closely monitor not only the quantity of actions imposed to suppliers, but also the quality (e.g. ethics) and their effect (the number of customers who have renegotiated/changed/optimized their contract and/or supplier).