Guvernul a mai gasit o modalitate de a proteja anumiti producatori de energie si agent termic
Doua reglementari succesive date la sfarsitul anului 2014 incearca sa salveze preturile la gigacalorie pentru populatia a patru mari orase din tara si, in acelasi timp, sa mai dea o gura de oxigen termocentralelor care utilizeaza combustibil fosil. Sub deviza functionarii in siguranta a Sistemului Energetic National, cel putin pana la sfarsitul lunii februarie, Guvernul si Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei au decis ca 4 mari societati de producere a energiei electrice dar si a energiei termice sa beneficieze de un pret reglementat la energia electrica, sub motivul ca asigura serviciul tehnologic de sistem. Cu alte cuvinte, compania Transelectrica este obligata sa acizitioneze de la cei 4 producatori 651.360 MWh, la o putere totala de 460 MW. Acest lucru este valabil de la 1 ianuarie 2015 pana la 28 februarie 2015.
Decizia Guvernului, completata de Ordinul ANRE pare una fireasca si transparenta. Ni se comunica cantitatile, beneficiarii si faptul ca acestia vor beneficia de un “pret reglementat”. Ei, la capitolul “pret reglementat” insa nu ni se spune nimic. Care este acesta, in conditiile in care fiecare dintre cei patru producatori are preturi de productie care variaza intre 180 si peste 300 lei/MWh. Cum au gasit autoritatile un pret de mijloc care sa-i satisfaca pe toti, dar mai ales cum se va reflecta acest lucru in piata de energie electrica concurentiala? Vorbim totusi de 400 MW putere, pentru o perioada de doar doua luni.
Avantajul conferit prin HG 1178/2014 celor patru mari producatori de energie electrica si termica nu este unul singular, caci, tot zilele acestea s-a data si HG-ul care permite producatorilor de energie electrica si agent termic sa cumpere gaze naturale tot la un pret reglementat si nu concurential, respectiv pretul pe care il platesc pentru gaze si consumatorii casnici. Mai au ei o justificare sa creasca pretul gagacaloriei in aceste conditii? Evident ca nu. Astfle Guvernul si-a asigurat, cep putin pana in martie, linistea din acest punct de vedere. Dar oare aceasta decizie valabila doar pentru 4 producatori de energie electrica si termica nu-i dezavantajeaza pe ceilalti?
Scriam in urma cu doua luni ca pentru reglajul primar si alte centrale care functioneaza pe combustibili clasici au fost calificate sa beneficieze de ajutorul statului, unele dintre ele fiind trecute nu doar cu grupurile cu care produc efectiv, ci cu intreaga capacitate instalata. Iata ca minunea nu a tinut prea mult si doar 4 unitati beneficiaza in continuare de pozitia de a fi in rezerva de sistem.
Ne intrebam insa ce se intampla in conditiile in care gerul dureaza mai mult iar presiunea in reteaua de gaze scade, astfel incat producatorii amintiti (cu exceptia CE Oltenia) sunt nevoiti sa treaca pe pacura care este mult mai scumpa? In Hotararea de Guvern despre care facem vorbire se aminteste si de aceasta posibila situatie, dar sintagma “pret reglementat”ramane la fel de bine protejata? Sa intelegem de aici ca acest pret este atat de bine fundamentat incata sa asigure si functionarea pe pacura? Cu siguranta ca in aceasta varianta trebuie sa fie unul mare, mult peste ceea ce ofera piata concurentiala in acest moment. Nu mai spunem ca in aceasta categorie a furnizorilor de servicii de sistem puteau intra unitati de producere a energiei cu costuri mult mai mici decat a celor patru. Vorbim in acest caz de Hidroelectrica si de Nuclearelectrica sau chiar de Centrala de la Brazi ori Iernut a Petrom, respectiv a Romgaz. Da, dar ele nu livreaza si agent termic, veti spune, iar impactul asupra populatiei ar fi cu totul altul.
Pana sa aflam si alte argumente care au determinat Guvernul si ANRE sa ia decizia amintita va prezentam care sunt cei 4 producatori alesi pe spranceana si care sunt cantitatile de energie cu care vor asigura serviciile tehnologice de sistem.
ANEXA
Servicii tehnologice de sistem suplimentare pentru perioada 1 ianuarie-28 februarie 2015
Tabelul nr. 1 – Capacitatea corespunzatoare serviciului tehnologic de sistem “rezerva tertiara lenta” cu functionare pe combustibil alternativ, respectiv pe pacura
Banda de reglaj secundar
Suplimentarea benzii de reglaj secundar se face de la valoarea medie orara de 430 hMW cat este in prezent la valoarea medie orara de 500 hMW. Cantitatea suplimentara consta in 70 hMW “banda de reglaj secundar”, pentru fiecare interval orar. Capacitatea corespunzatoare este conform cantitatilor din tabelul nr. 2:
Tabelul nr. 2 – Capacitatea corespunzatoare serviciului tehnologic de sistem “banda de reglaj secundar”
Rezerva tertiara rapida
Suplimentarea rezervei tertiare rapide se face de la valoarea medie actuala de 720 hMW la valoarea medie orara de 900 hMW la orele de varf, respectiv intervalul 17,00-22,00, si la valoarea medie de 800 hMW la orele din afara varfului de sarcina. Cantitatea suplimentara este de 180 hMW pentru fiecare interval orar la orele de varf, respectiv in intervalul 17,00-22,00 si de 80 hMW la orele din afara varfului de sarcina. Capacitatea corespunzatoare este conform cantitatilor din tabelul nr. 3:
Tabelul nr. 3 – Capacitatea corespunzatoare serviciului tehnologic de sistem “rezerva tertiara rapida”