Pentru o pomana banala legata de pretul gazelor, Romania se faulteaza singura. ANRE se spala pe maini.Romania Shoots Itself in the Foot for Modest Alms, ANRE Looks the Other Way
Demersurile Departamentului pentru Energie de a stopa calendarul liberalizarii pretului la gaze sunt sustinute si de catre Parlament, care a aprobat ieri modificari la egea energiei, intre care extinderea calendarului si mentinerea cosului pentru gaze naturale pana iîn 2021. Argumentele invocate in sprijinul acestor decizii se leaga de saracirea populatiei, scaderea consumului, criza economica etc. In realitate, masura are un vadit caracter populist, electoral si ne va costa mult mai mult in viitor. Nu este prima data cand Romania nu isi respecta angajamentele in fata organismelor financiare internationale. Paradoxal, asa cum s-a recunoscut inclusiv de catre oficialitati, evolutiile de pe piata gazelor naturale faceau posibile chiar accelerarea calendarului de liberalizare, impactul economic asupra consumatorilor casnici fiind unul minor in momentul de fata.
Nimeni nu spune ca liberalizarea nu este o masura necesara pentru o buna functionare a pietei si inclusiv pentru stabiliraea unui pret concurential, care sa aduca avantaje atat producatorilor, cat si consumatorilor, ca sa nu mai vorbim de procesul de valorificare superioara a resurselor limitate. Populismul a biruit in fata regulilor economiei de piata si de data asta. Este cat se poate de evident ca libera concurenta pe piata gazelor nu convine nimanui.Nici autoritatilor, nici producatorilor, nici marilor consumatori industriali sau distribuitorilor, care isi vad spulberate toate avantajele de care au beneficiat in ultimii ani, sub controlul direct al formarii preturilor de catre ANRE. Companii ca E.ON, GDF Suez, ce in tara lor de bastina nici macar nu si-ar permite sa comenteze in cazul problemelor ce tin de libera concurenta, s-au dovedit cei mai inversunati adversari ai liberalizarii. Un paradox care nu poate fi explicat decat intr-un singur fel si noi am facut-o de fiecare data cand am avut ocazia. Iata ca ministrul delegat pentru Energie, un fan sustinator al pietei libere si al deschiderii exportului,cand era angajatul OMV Petrom, vine si schimba placa in totalitate. Intrebarea este de ce? Pentru ca asa vrea domnul Ponta inainte de campania electorala?
Dincolo insa de argumente si contraargumente, cert este ca in problema calendarului singura institutie abilitata sa raspunda este aAutoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei. In toata aceasta perioada, ANRE a preferat sa taca si sa nu aiba un punct de vedere. Iata insa, dupa decizia Parlamentului de a modifica Legea 123/2012, ANRE si-a scos capul. Mai voalat, desigur, mai cu perdea, Autoritatea se dezice de deciziile anuntate mai sus precizand ca “ nu doreste sa fie atrasa in dezbateri care, uneori, in perioada actuala, pot fi considerate ca avand caracter electoral“.
Ce alta dovada mai concludenta poate sa existe, in sensul in care noi am afirmat deja demult ca avema de a face cu o masura electorala, populista. Desigur, nu este singura pe care actualul guvern a adoptat-o. Ne gandim cu groaza la momentul in care aceste masuri se vor intoarce impotriva noastra. Prezentam mai jos comunicatul ANRE, din care se pot intelege multe:
“Avand in vedere dezbaterile tot mai dese si aparitiile in spatiul public a subiectelor legate de sectorul energiei – cu precadere referitoare la aplicarea calendarului de liberalizare – care ating si activitatea institutiei noastre si pentru o corecta informare a publicului, dorim sa facem urmatoarele precizari:
ANRE este o institutie publica, independenta, aflata sub control parlamentar, iar atributiile sale definite prin lege privesc elaborarea, aprobarea si monitorizarea aplicarii ansamblului de reglementari obligatorii la nivel national, necesar functionarii sectorului si pietei energiei electrice, termice in cogenerare si a gazelor naturale. Institutia noastra isi fundamenteaza activitatea pe respectarea principiilor de transparenta, profesionalism si predictibilitate.
Pentru asigurarea transparentei procesului de reglementare, ANRE supune consultarii publice toate proiectele de reglementari pe care le emite, pentru a da posibilitatea tuturor partilor interesate sa participe – prin observatii, propuneri, comentarii – la procesul decizional. Un rol important pentru asigurarea obiectivitatii in luarea deciziilor il are Consiliul Consultativ al ANRE, din componenta caruia fac parte reprezentanti ai directiei de specialitate din Ministerul Economiei, asociatiilor consumatorilor de energie, organizatiilor profesionale, asociatiilor sindicale din sector, asociatiilor din administratia publica locala, ai operatorilor, ai Consiliului Concurentei si ai ANPC.
Ulterior sedintei Consiliului Consultativ, ordinele si deciziile ANRE sunt dezbatute si de Comitetul de Reglementare, format din 7 membri numiti de Parlamentul Romaniei si care aproba, in concordanta cu experienta personala indelungata in domeniu, proiectele de reglementari propuse de specialistii ANRE.
Dorim, de asemenea, sa precizam ca, prin munca si efortul specialistilor nostri s-a reusit crearea si implementarea unui cadru de reglementare care raspunde tuturor cerintelor si normelor europene iar, in plan extern, ANRE este recunoscuta ca o institutie respectabila, care a dat dovada de profesionalism si seriozitate.
De aceea, ANRE nu doreste sa fie atrasa in dezbateri care, uneori, in perioada actuala, pot fi considerate ca avand caracter electoral. Activitatea Autoritatii de reglementare este fundamentala pentru asigurarea echilibrului si implementarii regulilor pentru crearea unei concurentei reale pe piata interna de energie si orice discutii bazate pe teme populiste pot duce la diminuarea credibilitatii institutiei si increderii opiniei publice si a participantilor la piata privind obiectivitatea activitatii de reglementare, cu efecte negative asupra intregului sector energetic.
In ceea ce priveste temerile aparute privind aprovizionarea cu gaze naturale, dorim sa informam opinia publica ca ANRE a luat toate masurile pentru asigurarea inmagazinarii gazelor naturale din productia interna (deci la un pret mai mic decat cel din import) pe timp de iarna, astfel incat, indiferent de conjunctura regionala si internationala, cetatenii Romaniei sa nu aiba de suferit.”The Energy Department’s steps to halt the calendar of the liberalization of natural gas price found support in the Parliament. The Legislative approved on Wednesday several changes to the Energy Law; among other, a postponement of the liberalization, and the preservation of the natural gas pool until 2012. Arguments for this decision were the widespread impoverishment, the decease of consumption, the economic crisis, etc. Actually, the step was obviously a populistic, electoral measure, and it will cost us more in the future. It is not the first time Romania breaches its commitments taken with the international financial organizations. Paradoxically, as the authorities also admitted, the evolutions on the natural gas market allowed hasting the liberalization; the economic impact on the household consumers would have been minor.
No one denies liberalization is necessary for the proper operation of the market, including the setting of a competitive price, beneficial both for the producers and the consumers; not to mention the better use of limited resources. But alas, populism defeated the rules of market economy once more. It is self-evident that no one likes the free competition on the gas market – the authorities don’t, the producers, the large industrial consumers and the distributors either. The latter face the loss of all their advantages over the past years, when the National Energy Regulatory Authority (ANRE) directly controlled the price structure. Companies like E.ON or GDF Suez, who wouldn’t even dare comment on free competition issues in their countries of origin proved to be the fiercest opponents to liberalization in Romania. This paradox is only explicable in one way, which we did on every occasion. Now the minister delegate for energy, who used to be a big supporter of free market and of exports opening when he was an employee of OMV Petrom, makes an about-turn. Why? Because that is what PM Ponta wants before the presidential election campaign?
Beyond the pros and cons, the ANRE is the only institution authorized to decide on the liberalization calendar. During the latest evolution, it preferred to be silent and not state a point of view. It suddenly popped up after the Parliament changed the Law No. 123/2012 – the Energy Law. Obliquely, in a muffled tone, the Authority disowns this decision, and mentions its wish of“ being left out of debates that could be considered these days as electoral ones “.
What other evidence could be more compelling? We already said that the measure was electoral and populistic – and it’s not the only one taken by the incumbent government, of course. We fear the moment when these decisions backlash at us.