Stie Guvernul Ponta ce i se pregateste pe piata de energie?
Analizele Energy-Center.ro pe marginea ultimelor reglementari in piata de energie si gaze au starnit reactii din partea cititorilor si a unui numar important de persoane implicate in domeniu, care ne-au contactat ulterior. In urma articolului “ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini” am primit mesaje avand ca principala doleanta atentionarea guvernului asupra unor situatii care persista si care pot produce consecinte nefaste in domeniu.
Ni se atrage atentia asupra faptului ca, desi noul guvern lasa sa se inteleaga ca vrea sa impuna politici transparente atat pentru piata reglementata, cat si pentru cea concurentiala, in fapt, deciziile finale sunt contrare. Si asta, pentru ca se confrunta cu o structura de interese in interiorul institutiilor cu atributii de reglementare, de control si de executie, create in ultimii 7-8 ani si care, in regim de urgenta, au prezentat si au reusit sa impuna reglementari (vezi seria de analize din Energy-Center.ro), ce urmaresc in realitate doar protejarea intereselor proprii.
Se profita, ca de fiecare data la aparitia unui nou guvern, de faptul ca oamenii numiti nu cunosc inca in profunzime situatia domeniului, iar reglementarile scoase pe banda, odata intrate in vigoare, nu mai pot fi modificate prea usor. Spre exemplu, amintim obligatia instituita in urma cu cativa ani, conform careia producatorii de stat erau obligati sa vanda intreaga cantitate de energie prin intermediul OPCOM, valabila si azi, si care in urma unor “imbunatatiri”de ultima ora elimina inclusiv posibilitatea firmelor private de a incheia contracte bilaterale intre ele.
Or, aceste cercuri de interese au persoane infiltrate exact in institutiile cheie de pe piata, cum ar fi ANRE, Dispeceratul Energetic National, OPCOM, Transelectrica, sau folosesc pozitiile unor inalti functionari din Ministerul Economiei (MECMA), care au in fisa postului legaturi intrinsece cu Sistemul Energetic National (SEN). Acestia din urma au reusit sa reziste in functii de-a lungul timpului oricarei schimbari de ministri si secretari de stat, iar prin activitatile curente promoveaza interesele unor grupuri, sau pun stavila tuturor incercarilor si masurilor de liberalizare a pietei, de transparentizare si competitivitate.
Asadar, expertii din domeniu, persoane de buna credinta si cu o vasta experienta considera ca se impune o analiza in profunzime a sistemului, precum si a practicilor unor persoane care activeaza in interiorul acestuia, urmand a fi demontate si scoase in evidenta jocurile de interese (uneori chiar transpartinice) ale gruparilor amintite mai sus. In caz contrar orice masuri s-ar dori a fi luate pentru organizarea unei piete de energie electrica si gaze naturale, conform cu cerintele FMI si ale Comisiei Europene, sunt sortite esecului, sau vor fi deturnate de la atingerea scopului final.
Liberalizarea gresit aplicata
De la momentul liberalizarii pietei de energie electrica (2007), Autoritatea de Reglementare (ANRE) si alti reprezentanti ai unor institutii cu putere decizionala, exploatand lipsa de claritate a unor prevederi legale, au emis Decizii si Ordine care au avut efecte disturbatorii in piata de energie, in sensul ca au creat avantaje preponderent distribuitorilor de energie electrica din Romania, privati sau de stat. Componenta de baza exploatata a fost modul de organizare si functionare a pietei reglementate, prin intermediul careia s-a realizat o subventie mascata a SEN, in dezavantajul producatorilor romani, a consumatorilor captivi, dar cu beneficii imense pentru acesti distribuitori.
Prin modul in care a fost impus producatorilor de stat pretul energiei destinate pietei reglementate, cat si prin cantitatile afectate acestei piete, s-a ajuns la discriminarea unora si la favorizarea altora.
Astfel, producatorii mari, cum ar fi Hidroelectrica, Nuclearelectrica, fostele Complexuri Energetice Craiova, Turceni si Rovinari au fost obligate sa contribuie cu cantitati de energie care acopereau 85% din nevoile pietei reglementate, la preturi impuse de ANRE, si care, adesea, se situau chiar sub preturile de cost (vezi exemplu Hidroelectrica, care a vandut in reglementat cu 71 lei/MWh, la un cost de productie de 120 lei/MWh, Turceni la 156 lei/MWh, Rovinari la 148 lei/MWh etc). Situatia este valabila intr-o anumita masura si azi.
Pe de alta parte, termocentrale ca CET Iasi, CET Arad, CET Mintia, aproape falimentare, au obtinut de la ANRE preturi cuprinse intre 248 si 276 lei/MWh, pe seama producatorilor amintiti mai devreme. Mai sunt si alti producatori de stat in situatia aceasta.
In acelasi timp, cantitatea de energie aferenta pietei reglementate a ajuns sa reprezinte 50% din totalul productiei anuale de energie electrica din Romania, cand, in realitate, cantitatea de energie la consumatori nu depaseste 24-28% din totalul pietei reglementate. Cel mai clar exemplu in acest sens este stabilirea de catre ANRE a pretului pietei reglementate pentru anul 2012, care, conform datelor oficiale, este de 156 lei/MWh (cu taxa de injectie inclusa), in timp ce pretul mediu final de vanzare catre consumatorii neeligibili este de 248 lei/MWH.
Piata reglementata a fost infiintata ca o componenta cu caracter social, avand ca scop protejarea consumatorilor romani, in primul rand a celor casnici, dar si a micilor producatori (IMM-urile), pentru a putea face fata competitiei in domeniul in care activeaza. Profitand de aceleasi neclaritati ale legilor in vigoare, distribuitorii de energie electrica au primit in fiecare an de la ANRE majorari de preturi la piata reglementata, prin modificarea taxelor de distributie, de transport pe medie si joasa tensiune, fara ca pretul de achizitie al pietei reglementate sa suporte modificari semnificative.
Sumele incasate din marinimia ANRE au intrat direct in conturile distribuitorilor si au ramas in beneficiul lor, cu toate ca se dorea ca aceste sume sa fie destinate investitiilor in sistemul de transport si distributie al energiei electrice, pentru cresterea performantei, reeducerea opririlor accidentale, interventii rapide in caz de avarie etc.
Legea se schimba, practicile raman
Chiar si dupa intrarea in vigoare a Legii 123/20102, cei de la ANRE au fost capabili sa emita in mare graba un Ordin, prin care protectia distribuitorilor de energie sa fie asigurata. S-a ajuns sa fie creata intentionat o confuzie intre furnizorul de ultima instanta si consumatorul noneligibil, incalcandu-se chiar prevederile legii, care fac referire la aceste calitati.
Pe langa toate acestea, s-a inventat o componenta denumita CPC (componenta de piata concurentiala) aplicabila numai furnizorilor de ultima instanta. Interesant este ca nu s-a observat ca aceasta definitie lipseste cu desavarsire din capitolul legii 123/2012, cu privire la definirea termenilor .
Cei care sunt implicati in elaborarea legislatiei secundare si a normelor metodologice ar trebui sa tina cont de faptul ca, desi legea de liberalizare a pietei nr 13/2007 a fost in vigoare, prevederile Codului Comercial al tranzactiilor en-gros cu energie electrica au ramas cele din 2004. Si, pe baza acestor anomalii, Piata pentru Ziua Urmatoare (PZU), ca platforma electronica, a devenit un instrument de manipulare tot mai des utilizat, dar lipsit total de transparenta. Piata de Echilibrare (PE), la randul ei, a devenit o sursa de aprovizionare comerciala a unor participanti si a crescut artificial preturile. Exporturile au fost ingreunate premeditat prin introducerea unor proceduri neavizate de catre ANRE, iar lista poate continua.
Cu alte cuvinte, ca o concluzie la tot ceea ce am incercat sa demonstram in analizele noastre, iata cum un domeniu care ar trebui sa functioneze ca un metronom cu reguli ferme si stricte a ajuns la discretia si bunul plac al unor grupuri de interese, ce continua sa fie neatinse. Pericolul care ne paste, in primul rand din punct de vedere al cresterii preturilor, nu a fost eliminat nici de Legea 123, atata vreme cat “baietii destepti”se afla la locul potrivit. Nu este tarziu insa, sa le caute cineva si pricina.
Daca Ponta stie sau nu conteaza mai putin, pentru ca in sistemul energetic discretia a fost si va ramane o caracteristica permanenta. Eu am lucrat aici si pe vremea comunistilor si pot sa va spun ca nici Ceausescu, nici securitatea sau partidul nu puteau pricepe ce se intampla, atunci cand cineva voia sa ascunda ceva. In momentul de fata sistemul este dominat in mare parte de aceeasi oameni care faceau jocurile si in urma cu 20 de ani. Obiceiurile lor nu aveau cum sa se schimbe, dimpotriva, s-au perfectionat odata cu aparitia liberalizarii, a schimbarilor generate de economia de piata. Cum va explicati ca majoritatea tarilor fost comuniste au inca companii puternice si integrate in sistem, iar la noi totul s-a dezbinat. Dezbina si stapaneste, aceasta este formula de baza a controlului unor insi, asa cum spuneti si voi, in acest sistem. Problema este ca in cazul in care s-ar dori cu adevarat curatenie in sistem s-ar putea face doar la modul teoretic. Cu cine inlocuim pe actualii, daca scoala romaneasca nu mai produce specialisti? Suntem deja la mana directivelor europene pe care le aplicam dupa ureche, sau le interpretam cum vrem noi, caci nimeni nu se chinuie sa le inteleaga in sensul lor adevarat.
Puteti sa ne spuneti si noua, prostilor, ce inseamna cand unul este dezavantajat iar altul avantajat in asa fel incat sa pricepem de ce platim cat platim pentru energie si gaze? Nu credeti ca ar fi mai interesant sa ne explicati cum se formeaza facturile astea si sa nu ne mai aburiti cu luptele astea intestine de pe piata?
Astept cu interes un raspuns.
OBSERVA CA INCERCATI SA NU POILITZATI PE FATA PROBLEMELE SISTEMULUI ENERGETIC,
DAR ATRAGETI ATENTIA TOCMAI POLITICIENILOR DESPRE CE RISCURI EXISTA DACA NU SE PUNE ORDINE. E O POZITIE CARE AR PUTEA SA VA COSTE CREDIBILITATEA, MAI ALES CA DIN CEEA CE AM CITIT EU PANA ACUMA IN ACEASTA PUBLICATIE ATI DOVEDIT CA PUTETI FI PROFESIONISTI. nU VA DAU SFATURI, DEPARTE DE MINE GANDUL ACESTA, DAR CRED CA NU GRESESC DACA VA ATRAG ATENTIA CA PUTETI CADEA IN CAPCANA POLITICULUI ASA CUM AU CAZUT TOATE PUBLICATIILE DIN ROMANIA, INCLUSIV POSTURILE DE TELEVIZIUNE. VOI VRETI SA FITI ANALISTI AI SISTEMULUI ECONOMIC SI NU AL CELUI POLITIC. MA ROG, ELE SE INTREPATRUND, DAR ASTA NU VA OBLIGA SA POLITIZATI SUBIECTE DE ASEMENEA INPORTANTA. POT EXISTA INTERESE SI ECONOMICE SI POLITICE PE ACEASTA PIATA, DAR IDEAL AR FI SA VA TINETI DEPARTE DE ELE. PAREREA MEA.
Nu sunteti cu nimic mai grozavi decat cei despre care vorbiti. Daca va arogati dreptul ca voi sunteti cei mai obiectivi si cei mai corecti din piata atunci prezentati-va, spuneti citititorilor vostri care sunt aia de va atrag atentia ca se intampla in piat nu stiu ce….sa vedem si noi despre cine este vorba. Daca reusiti sa treceti aceasta proba atunci incerc si eu sa cred in ce spuneti aici.
Pentru Ponta OLteanul: Daca te pricepi la energie ia intreaba-l dumneata pe domnul Ponta, care vine din bazinul Olteniei ,unde sunt exploatarile de lignit si cele trei mari complexe energetice reunite acuma in societatea Olteniaa, , cum se fac aranjamentele cu energie pe plan local si apoi pe plan national. Nu-mi spuneti mie ca Victor Ponta nu cunoaste situatia acestor societati, care cotizeaza an de an la fiecare partid aflat la putere. A, ca nu cunoaste domnul procuror mersul corect al pietei si tot ce tine de o dezvoltare normala a sistemului energetic, asta este o alta problema. Numai ca nici nu-l intereseaza aceste aspecte atata vreme cat poate obtine bani si capital de acolo. Sunt de acord cu afirmatia ca prin ministere sau pe unde mai ziceti s-au format niste gasti care iau ochii politicienilor. Da cine-i de vina ca politicienii nu se pricep si, mai ale, de faptul ca nu-si iau specialisti pe langa ei ca sa-i invete macar. Politica e vremelnica, afacerile in schimb sunt vesnice. Trebuie sa sti cand si cum sa profiti.