Marii consumatori de gaze naturale ar putea avea gazele intrerupte in cazul unei posibile criza in aprovizionare
Ministerul Energiei a lansat in dezbatere publica Planul de urgenta pentru situatii de criza in aprovizionarea cu gaze naturale. Potrivit legislatiei interne si europene, clientii casnici, precum si scolile, gradinitele, spitalele etc. sunt protejati si vor fi aprovizionati prioritar cu gaze naturale. Daca vor fi probleme, unele termocentrale vor produce energie electrica si termica pe baza de pacura (in loc de gaze), iar unor consumatori industrial li se vor limita sau chiar sista livrarile de gaze. Transgaz, distribuitorii si furnizorii de gaze naturale vor trebui sa intocmeasca listele cu proprii consumatori carora, in caz de necesitate, le vor intrerupe gazele, scrie Focus Energetic.
Amintim ca inca din 2014, cand disputele dintre Ucraina si Rusia puneau mari semne de intrebare privind aprovizionarea cu gaze de la Gazprom, Departamentul pentru Energie (actualul minister) elabora un regulament pentru definirea clientului intreruptibil de siguranta, ca instrument de acoperire a unor situatii de urgenta in piata de gaze naturale. Regulamentul definea instrumentul de limitare/intrerupere a serviciilor de sistem si avea ca scop identificarea operatorilor relevanti pentru adoptarea unor masuri in situatii de urgenta si reglementarea clientului intreruptibil de siguranta ca instrument de acoperire a unor situatii de urgenta in piata de gaze naturale. Scopul principal al definirii conceptului de intreruptibilitate este asigurarea securitatii si sigurantei livrarii gazelor prin diminuarea consumului la unii consumatori in lipsa surselor de gaze pe piata.
Potrivit Planului de urgenta pus in dezbatere de actualul Minister al Energiei,exista cinci scenarii in care s-ar putea ivi probleme in aprovizionarea cu gaze naturale.
Primul scenariu se refera la defectiuni in sistemele de transport, altele decât sistemul national de transport, inainte de preluarea cantitatilor din import de gaze naturale in sistemul national de transport. Adica daca apar probleme pe traseul gazelor exportate de concernul rus Gaszprom din Siberia, prin conductele ce tranziteaza Ucraina.
Cel ce-al doilea scenariu ia in calcul aparitia unor defectiuni in sistemul national de transport (SNT) la preluarea cantitatilor de gaze naturale din depozitele de inmagazinare subterana a gazelor naturale, respectiv din depozitul cu cea mai mare capacitate de extractie zilnica.
Scenariul 3 se refera la dezechilibre in activitatea de inmagazinare a gazelor naturale, adica la defectiuni ale echipamentelor de suprafata aferente activitatii de inmagazinare, anterior preluarii cantitatilor de gaze naturale din depozitele subterane in sistemul national de transport.
Al patrulea scenariu ia in calcul conditiile meteo extreme, adica valori foarte scazute ale temperaturii, respectiv temperatura medie sub -15 grade Celsius, pe perioada sezonului rece, pe intervale mai mari de timp, de cel putin 7 zile, fara defectiuni tehnice in sistemul national de transport, sisteme de transport import si dezechilibre in activitatea de inmagazinare a gazelor naturale.
In fine, ultimul scenariu pune propblema sistarii furnizarii gazelor naturale din Federatia Rusa catre Uniunea Europeana. In conditiile in care apare unul dintre cele 5 scenarii pesimiste se trece la limitarea sau chiar sistarea livrarilor de gaze catre consumatorii intreruptibili. Planul de urgenta prevede ca producatorii de energie electrica și termica care pot trece pe combustibili alternativi sunt considerati clienti intreruptibili de siguranta pe perioada nivelului de urgența. Altminteri spus, termocentralele pe gaze trec la productia de energie electrica si termica pe baza de pacura.
In plus, Transgaz, distribuitorii de gaze (cei mai importanti fiind E.On, prin Delgaz Grid, si Engie, prin Gristrigaz Sud Retele), precum si furnizorii “vor identifica și vor intocmi lista clientilor intreruptibili de siguranta – operatori economici, conectați in Sistemul Național de Transport, respectiv in sisteme de distribuție, al caror consum de gaze naturale poate fi limitat pâna la limita de avarie/sistat in situații de urgența, in vederea funcționarii Sistemului Național de Transport/sistemelor de distribuție in condiții de siguranța, echilibru și de asigurare a continuitații in furnizarea gazelor naturale pentru consumatorii protejați pe perioada nivelului de urgența și vor stabili ordinea de prioritate in limitarea/sistarea consumului”, se mai arata in proiectul Planului de urgenta.
Listele acestor operatori economici se comunica Ministerului Energiei și se actualizeaza lunar. Aceste liste vor cuprinde informatii precum denumirea clientului intreruptibil de siguranta, punctul de iesire din SNT la care este racordat, direct sau indirect, locul de consum al clientului intreruptibil de siguranta, capacitatea in punctul de iesire din SNT/SD (n.r. – sistem de distributie) pentru clientul intreruptibil de siguranta, precum si nivelurile cantitative de gaze naturale pentru situatii de urgenta in punctul de iesire din SNT/SD pentru clientul intreruptibil de siguranta. De asemenea, trebuie transmis Ministerului Energiei si timpul in care transportatorul sau distribuitorul poate efectua limitarea/oprirea livrarii gazelor naturale.
Proiectul prevede si ca, in situatia de criza, pe perioada nivelului de urgenta, Autoritatea Competenta (n.r. – Ministerul Energiei) poate dispune mai multe masuri. Astfel, se arata ca termocentralele pe gaze pot trece la utilizarea combustibililor alternativi, adica pacura, inclusiv prin utilizarea stocurilor de produse petroliere constituite in baza Legii nr. 360/2013. De altfel, si in Programul de iarna 2017 – 2018, aprobat prin HG 760/2017, se mentioneaza aceasta posibilitate, in condițiile scaderii presiunii gazelor naturale. De asemenea, proiectul de act normativ prevede ca Ministerul Energiei poate dispune ca furnizorii ce nu au incheiate contracte cu consumatori protejati sa puna la dispozitia furnizorilor care au in portofoliu clienti protejati și/sau clientilor protejati cantitatile de gaze naturale necesare acoperirii consumului acestora. De asemenea, furnizorii care au incheiate contracte cu consumatori protejati si care dispun de gaze naturale suplimentare consumului consumatorilor protejati din portofoliul propriu vor pune la dispozitia altor furnizori care au in portofoliu clienti protejati și/sau clientilor protejati cantitatile de gaze naturale necesare acoperirii consumului acestora
“Dupa intrarea in vigoare a Ordinului Ministrului Energiei privind declararea nivelului de urgența al situatiei de urgenta, OTS si OSD vor notifica fiecarui client intreruptibil de siguranta din portofoliul lor, in cel mult 12 ore, asupra declararii aparitiei nivelului de urgența al situatiei de urgenta. Prin notificare, clientilor intreruptibili de siguranta li se comunica si masurile ce vor fi aplicate in aceasta situatie”, se mai arata in proiect.
Dupa primirea notificarii, clientii intreruptibili de siguranta au obligatia reconsiderarii in consecinta a cererilor de consum catre furnizorii lor. Proiectul Planului de urgenta arata si ca furnizorul de ultima instanta (FUI) “are obligatia de a asigura furnizarea gazelor naturale clientilor finali, in conformitate cu reglementarile ANRE, la preturi reglementate de ANRE”. “Furnizorul de ultima instanta are obligatia de a furniza, conform reglementarilor emise de ANRE, gaze naturale clientilor finali al caror furnizor se afla in situatia de a i se retrage licenta de furnizare in cursul desfasurarii activitatii sau in orice alta situatie identificata de ANRE in care clientii finali nu au asigurata furnizarea de gaze naturale din nicio alta sursa”, se mai arata in proiect.