Metodologia de stabilire a pretului gazelor la populatie trebuie realizata in conformitate cu legislatia in vigoare
ANRE a pus de curand pe piata o noua metodologie de stabilire a pretului gazelor naturale la populatie, care o apreciez ca vine cu imbunatatiri fata de situatia existenta eliminand o serie de deficiente care au determinat unele cresteri artificiale ale pretului gazelor reglementate la populatie in ultimii ani. In acelasi timp apreciez ca solutia propusa nu respecta litera legii gazelor.
In conformitate cu articolul 143, alin 1, lit a1) se stabileste furnizorului licentiat urmatoarea obligatie: ”sa achizitioneze gazele naturale pe care le furnizeaza clientilor casnici, in conditii de minimizare a costului resurselor alocate, pe baza unor proceduri care sa asigure caracterul transparent al procesului de achizitie a gazelor naturale si, in acelasi timp, tratamentul egal si nediscriminatoriu al persoanelor care participa la procedura de achizitie a gazelor naturale, in calitate de ofertanti;”
Legea gazelor (prin modificarile aduse de OUG 64/2016) stabileste ca trebuie sa existe un proces distinct de achizitie a gazelor pentru populatie care sa fie achizitionate in conditii de minimizare a costurilor cu achizitiile si serviciile, prin proceduri de achizitie care sa fie transparente, sa poata fi verificate public (adica de catre oricine) si care sa se bazeze pe proceduri concurentiale si nediscriminatorii.
Proiectul propus nu i-a in considerare, asa cum legea o impune, achizitionarea distincta a gazelor pentru populatie, ci stabileste ca toate categoriile de gaze achizitionate de un furnizor sa fie amestecate si pretul mediu sa fie comparat cu pretul mediu din piata de gaze. In calcularea pretului reglementat al gazelor livrate populatiei se va folosi pretul cel mai mic dintre cele doua preturi medii, respectiv al furniorului sau al pietii.
Aceasta metoda poate determina si urmatoarele potentiale situatii negative:
- Unii furnizori de gaze naturale pentru populatie, care au o putere de negociere mare in raport cu producatorii si importatorii, vor obtine preturi mai bune decat alti furnizori de gaze pentru populatie, iar prin metodologia propusa se va ajunge la falimentarea furnizorilor mici. Cu alte cuvinte avand in vedere situatia concreta care exista in momentul de fata in piata de gaze, in urmatorii 3 ani (pana la momentul liberalizarii totale a pietei de gaze), pe piata de gaze romaneasca vor mai ramane doar cateva companii;
- Va determina potentiale “subventii” incrucisate, costuri care sunt aferente uneia sau alteia dintre cele doua categorii de clienti – reglementanti si liberi – si care nu este o abordare corecta.
Consider ca achizitionarea acestor gaze trebuie sa respecte obligatiile stabilite de lege privind concurenta, transparenta si accesul nediscriminativ privind achizitia gazelor naturale pentru populatie. In acest fel, consider necesara emiterea normelor de aplicare a legii care pot asigura:
- accesul tuturor furnizorilor de gaze pentru populatie la aceleasi surse de gaze,
- tranzactionarea pe bursa a gazelor achizitionate destinate populatiei,
- pachetele comerciale tranzactionate dimensionate, astfel incat sa asigure accesul nediscriminatoriu la aceleasi surse de gaze.