Ministerul Energiei lucreaza de zor la schimbarea Legii energiei si gazelor, asteptam surprizele
Consumatorii casnici, autoritatile publice, spitalele, institutiile de asistenta sociala si termocentralele care livreaza caldura acestor categorii vor fi considerati consumatori protejati de gaze si vor fi alimentati cu prioritate in cazul unei situatii de urgenta, se arata intr-un proiect de modificare a Legii energiei electrice si gazelor naturale 123/2012, elaborat de Ministerul Energiei.
“Actuala interventie legislativa vizeaza o serie de modificari privind responsabilitatile si sarcinile ministerului de resort, incluzand noi obiective, rezultate din contextul celor mai recente evolutii de politica energetica la nivel european, precum si facilitarea realizarii proiectelor de interes national. De asemenea, proiectul de act normativ are in vedere si reglementarea unor aspecte care stabilesc regimul juridic al concesiunii serviciului public de distributie a gazelor naturale, definirea consumatorului protejat, precum si o serie de masuri necesare a fi aplicate in cazul unei situatii de criza care atinge nivelul de urgenta, in aplicarea prevederilor Regulamentului UE nr. 994/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010, privind masurile de garantare a securitatii aprovizionarii cu gaze naturale si de abrogare a Directivei 2004/67/CE a Consiliului”, se arata in nota explicativa, scrie agerpres.
Astfel, in categoria “consumatori protejati” intra cei casnici racordati la o retea de distributie, autoritatile publice si orice alte entitati publice sau private care isi desfasoara activitatea in domeniul sanatatii si asistentei sociale, cu conditia ca acestia sa fie racordati la reteaua de distributie si transport si sa nu reprezinte mai mult de 20% din consumul total de gaze, precum si instalatiile de termoficare care furnizeaza energie termica celor din categoriile mentionate, cu conditia sa nu poata functiona cu alti combustibili si sa fie conectate la o retea de distributie sau transport de gaze naturale.
Acesti consumatori protejati vor avea prioritate in alimentarea cu gaze in cazul declansarii situatiei de urgenta.
“In cazul declararii nivelului de urgenta, in situatie de criza, in scopul garantarii aprovizionarii cu gaze naturale a consumatorilor protejati, contractele de furnizare, transport si distributie a gazelor naturale, incheiate pana la data declararii nivelului de urgenta, cu exceptia contractelor de furnizare a gazelor naturale incheiate cu consumatorii protejati, a contractelor de inmagazinare gaze naturale (…) se suspenda de drept, pe perioada incepand cu ora 24:00 a zile in care se declara nivelul de urgenta si terminand cu ora 24:00 a zilei in care se declara incetarea nivelului de urgenta”, se mai arata in textul proiectului.
Totodata, modificarile aduse legii-cadru a energiei si gazelor vizeaza interzicerea subconcesiunii distributiei de gaze, precum si limitarea duratei concesiunii serviciului public de distributie a gazelor naturale la 49 de ani, cu posibilitatatea prelungirii cu cel mult jumatate din durata sa initiala.
“La momentul de fata, nu exista nicio prevedere legala care sa interzica, in general, subconcesiunea serviciilor publice si, in special, subconcesiunea serviciului public de distributie a gazelor naturale; interdictia subconcesiunii existand doar pentru cazul concesiunii bunurilor proprietate publice, astfel cum este reglementat de art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica. Interzicerea subconcesionarii, atat a bunurilor proprietate publica, cat si a serviciilor publice (in cazul de fata, a serviciului public de distributie a gazelor naturale) este o masura necesara pentru asigurarea realizarii interesului public, pentru care sunt destinate bunurilor si serviciilor publice concesionate, reprezentand o teza constanta in doctrina de drept administrativ”, explica initiatorii proiectului.
In plus, in momentul de fata, legislatia in vigoare nu prevede un regim de paza si protectie a bunurilor folosite de concesionari, pentru prestarea serviciului de public de distributie a gazelor naturale. “Singura prevedere legala care vorbeste de preluarea bunurilor folosite la exploatarea concesiunii (prevedere care, in opinia noastra, este insa lipsita de eficacitate), este cea prevazuta de actualul alin. (1), art. 107 din Legea nr. 123/2012 care prevede ca ‘(1) La incetarea din orice motiv a contractului de concesiune, bunurile aferente serviciului public de distributie aflate in proprietatea concesionarului pot fi preluate, in tot sau in parte, de catre concedent sau de catre un alt concesionar, cu acordul concedentului, in schimbul platii unei compensatii egale cu valoarea reglementata ramasa neamortizata, stabilita de ANRE.’, se mai arata in nota de fundamentare.
Aceasta prevedere reglementeaza un drept de preluare, pentru concedent, care insa nu impiedica instrainarea bunurilor de catre concesionar, pe perioada concesiunii sau chiar dupa acest moment, pana la momentul exercitarii, de catre concedent, a dreptului de preluare. Aceasta lipsa de reglementare a unui regim de paza si protectie pentru bunurile in cauza a permis si permite, in continuare, concesionarilor ca, dupa ce si-au asumat, la momentul concesiunii, obligatia de a realiza anumite investitii necesare pentru prestarea serviciului concesionat si dupa ce au realizat aceste investitii, sa instraineze bunurile rezultate in urma investitiilor, pentru a nu mai executa obligatia de transfer a bunurilor in cauza catre un nou concesionar sau concedent, dupa caz.
Prin proiectul de act normativ se propune si modificarea amenzii contraventionale pentru fapta de neconstituire a stocului minim de gaze naturale, pe care titularii licentelor de furnizare/transport au obligatia sa il detina in depozitele de inmagazinare subterana, de la amenda contraventionala de 500.000 lei, cea cuprinsa intre 5% si 10% din cifra de afaceri anuala.