O alocare eficienta a capacitatilor de transport gaze poate duce la reducerea tarifelor in factura finala
Factura pe care consumatorii romani o achita pentru gazele naturale are o incarcatura adeseori artificiala, data de evolutia tarifelor de transport si furnizare, aflate pe un trend mereu crescator in ultimii ani. Interconexiunile pe care Romania le va realiza cu retelele de transport din tarile vecine pot creste insa eficienta schimburilor si implicit reducerea facturii la consumatori, doar daca transferul de capacitate poate fi realizat in timp real. In acest sens va prezentam in exclusivitate aparitia pe piata de gaze din Romania a primului portal de transfer de capacitate pentru serviciul de transport al gazelor naturale ( www.facilitatedetransfer.ro), care va putea fi accesat gratuit de catre furnizorii de gaze naturale .
Sistemul de transport al gazelor naturale din Romania a fost proiectat pentru o cantitate de transport anuala de circa 35 de miliarde metri cubi, capacitatea maxima atinsa fiind de 33 miliarde metri cubi, inainte de 1989. Astazi, prin reteaua Transgaz se mai transporta in jur de 11 miliarde de metri cubi, o parte din conducte fiind trecute in conservare. Cu toate acestea, costurile de intretinere a retelei revin in sarcina transportatorului, ceea ce implica taxe suplimentare. La fel ca in cazul energiei electrice, cuplarea pietelor trebuie sa tina insa seama de echilibrul sistemului, precum si de o alocare eficienta a capacitatilor de transport, astfel incat cei ce le utilizeaza sa-si minimalizeze costurile. Daca un furnizor are costuri mai reduse, implicit consumatorul va beneficia de acest lucru.
In sprijinul dezvoltarii burselor de gaze din Romania si din aceasta parte a Europei, incercam sa detaliem in urmatoarele randuri prima solutie concreta de imbunatatire radicala a pietei de gaze, pusa la cale de specialistii romani, un portal care reprezinta o noutate absoluta in Romania, dar care incepe sa prinda contur semnificativ in alte tari europene.
Romania trece printr-un proces de liberalizare a pietei gazelor naturale care va duce la intensificarea concurentei intre jucatori. Liberalizarea nu da numai “liber” la preturi, dar face inca un pas inspre crearea conditiilor de dezvoltare a pietei, a transparentei tranzactiilor, dezvoltarea concurentei.
In conditiile in care in urmatoarea perioada pretul net al gazelor naturale (pretul gazelor oferit de producatori, care nu include serviciile de transport) va avea o tendinta de crestere, reducerea costurilor componentei de transport a furnizarii de gaze poate avea un impact important asupra pretului final oferit consumatorului.
Serviciul de transport al gazelor la consumator are in special doua componente de cost:
1) Tarif de transport, care se plateste de furnizor/consumator in functie de cantitatea transportata de gaze si care se ridica la circa 5% din tariful final de furnizare.
2) Tarif de rezervare de Capacitatea de transport, care este un cost fix suportat de furnizor sau consumator indiferent de faptul daca respectiva capacitate a fost folosita sau nu. In functie de caz, costul cu rezervarea de capacitate poate avea un impact semnificativ asupra costului final al gazelor, variind intre 3% si 5% din pretul final.
Legislatia in domeniul gazelor naturale (Codul Retelei) permite transferul (cedarea) de la un consumator la altul a capacitatii de transport rezervata. Dar aceasta prevedere legala este mai mult declarativa deoarece nu exista un mecanism transparent prin care furnizorii care au capacitate in exces sa o poata preda catre alti furnizori, in cazul in care ultimii au deficit de capacitate.
In pietele dezvoltate exista mecanisme care permit schimburi sau transferuri de capacitate de transport intre participantii la piata intr-un mod mult mai transparent si flexibil. Un exemplu in acest sens poate fi platforma PRISMA care este dezvoltata la nivel european si la care fac parte majoritatea operatorilor de sistem de transport din Europa. Scopul platformei PRISMA este punerea in aplicare a Codului rețelei pentru mecanismul de alocare a capacitatilor de transport (Network Code on Capacity Allocation Mechanisms) al gazelor naturale, care va intra în vigoare în noiembrie 2015. Poate la acest moment nu este neaparat necesar sa facem un mecanism la fel de complex pentru piata din Romania dar ar fi bine sa tinem cont de tendintele din piata si sa initiem primii pasi in acest sens.
Pentru a usura transferul de capacitate de transport intre furnizorii/utilizatorii de retea din Romania a fost creat portalul www.facilitatedetransfer.ro. Orice furnizor de gaze / utilizator de retea poate vedea pe acest site in regim online care sunt capacitatile de transport disponibile pentru cedare sau preluare de alti furnizori, cu indicarea punctelor de intrare/iesire in/din SNT respectiv, a capacitatii disponibile pentru transfer, a perioadei pentru care se poate face transferul de capacitate, etc. Pentru inceput, pe acest site vor fi publicate doar informatiile care tin de posibilitatea de transfer a capacitatilor de transport anuale si/sau trimestriale.
Portalul este un proiect nonprofit sustinut de compania Plus Energy Point in colaborare cu Societatea inginerilor din domeniul gazelor naturale. Portalul este administrat de fundatia FinMentor in cadrul unul proiect educational menit sa contribuie la dezvoltarea pietei gazelor din Romania. Accesul la informatiile de pe site, precum si publicarea informatiilor pe site sunt gratuite. Pe masura cresterii interesului pentru acest portal acesta va dezvolta mai multe tipuri de “produse” care vor putea fi puse la dispozitia participantilor pietei precum: transfere de capacitati zilnice/saptamanale, servicii de interconectare cu alte platforme asemanatoare si operationale la nivel European.
“In Romania vedem o piata a gazelor in plina dezvoltare, motiv pentru care dorim sa promovam un tip de business mult mai transparent, si care in cele din urma sa aduca aportul sau pozitiv la aceasta evolutie. Consideram ca dezvoltarea pietei este in sarcina tuturor celor implicati si nu este doar responsabilitatea autoritatilor. Suntem de parerea ca acest portal va fi de folos furnizorilor de gaze din Romania, permitandu-le acestora sa-si reduca costurile de furnizare, si prin urmare sa-si inbunatateasca eficienta si nu in ultimur rand sa le ofere si consumatorilor preturi mai competitive. Suntem deschisi oricarei propuneri de colaborare sau implicare in dezvoltarea proiectului www.FacilitateDeTransfer.ro. In mod deosebit, contam pe o colaborare cu SNTGN Transgaz deoarece suntem de parerea ca acest proiect in mare masura coincide cu obiectivele Transgaz ca operator al SNT. Mentionam inca o data ca portalul www.FacilitateDeTransfer.ro este un proiect nonprofit”, ne-au declarat initiatorii platformei.
(vom reveni)
SOLUTIA FINMENTORULUI NU E CEA MAI BUNA . EA SE BAZEAZA TOT PE RELATII CINSTITE COMERCIALE INTRE PARTENERI … RELATII CARE DEOCAMDATA NU PREA SUNT CULTIVATE IN RO. … NICI IN PRISMA NU E PREA CLAR CUM SE EVITA SMECHERIA APLICATA DE GAZPROM PE MAGISTRALA ARAD – SZEGHED … ASA CA … MAI GANDIM