Pentru ca a ratat momentul oportun, statul nu se asteapta la mai multi bani din modificarea redeventelor
Incapacitatea guvernului de a stabili un nivel al redeventelor petroliere care sa aduca avantaje si bugetului, dar sa creeze un orizont predictibil si investitorilor, isi arata acuma roadele. Constrans de scaderea pretului mondial al titeiului, de renuntarea la exploatarea gazelor de sist, de cererea redusa de gaze naturale, de costurile mari ale explorarilor de la Marea Neagra si de scaderea profitului companiilor din domeniu, guvernul incearca acum sa dreaga busuiocul in asa fel incat nimeni sa nu piarda si nimeni sa nu castige. Ne-am multumi chiar si cu incasarile existente in momentul de fata, dupa ce mai bine de zece ani caimacul resurselor naturale l-au luat altii.
In mod normal, proiectul de modificare al legii redeventelor petroliere trebuia pregatit inca din anul 2012, astfel incat companiile din domeniu sa stie la ce se asteapta dupa expirarea angajamentelor din contractul de privatizare al Petrom, iar Agentia Nationala de Resurse Minerale (ANRM) sa poata pregati concret o noua runda de licitatii pentru concesionarea unor noi perimetre. Pe de alta parte, la vremea respectiva nimeni nu putea anticipa o scadere atat de abrupta a cotatiilor petroliere, astfel incat statul roman putea negocia dintr-o pozitie avantajoasa.
Petrom invoca randamente scazute pentru sondele din Romania
Ne-am trezit, dupa ceasul al doisprezecelea, adica in 2015, ca vrem sa modificam legea redeventelor, tocmai in conditiile in care piata produselor petroliere este intr-un declin de conjunctura. Spunem de conjunctura tocmai pentru ca momentul este speculat de catre companii, iar statul este prins in corzi. Prostia se plateste de fiecare data. Si ce sa faca in momentul de fata guvernul Ponta, in privinta redeventelor, cand Petrom anunta profituri tot mai scazute si vine cu studii care demonstreaza ca randamentele sondelor de petrol si gaze din Romania sunt printre cele mai mici din Europa si din lume, iar costurile de exploatare sunt din ce in ce mai mari?
Pregatiti cum se cuvine, cei de la Petrom demonstreaza cu studii ale unor firme de consultanta, platite evident de catre Petrom, ca randamentul sondelor romanesti este de 19 barili/sonda, in timp ce in Norvegia este de 2350 barili/sonda, in Marea Britanie de 364 barili/sonda, iar in Italia de 272 baril/sonda. Adevarat pana la un moment dat, stiut fiind ca majoritatea rezervelor noastre sunt deja la maturitate si randamentul de care vorbim este unul asemanator cu a altor rezerve din tari cu traditie in exploatare. Din start, comparatia cu Norvegia sau Anglia este una care inseala.
Sa trecem insa peste asta, caci in urma cu mai bine de zece ani, cand OMV a preluat resursele de titei si gaze ale Petrom, situatia era cu totul alta, dovada ca in aceasta perioada profitul OMV Austria a fost asigurat de Petrom si de rezervele romanesti. Firesc ca acum, dupa 11 ani, OMV sa argumenteze ca nu se justifica o majorare a redeventelor atata vreme cat rezervele sunt pe cale de epuizare. Intre timp, Romania a dormit multumindu-se cu dividendele incasate de la austrieci si cu taxele, ce-i adevarat consistente, platite de catre acestia. S-a trezit acuma guvernul ca, totusi, redeventele trebuie modificate.
Sa se revizuiasca primesc, dar sa nu se schimbe nimic
Paradoxal, si nu este o gluma, nici in momentul de fata statul roman nu stie cum sa-si argumenteze pozitia astfel incat nivelul redeventelor sa nu fie unul impovarator pentru viitoarele investitii, dar nici pagubos pentru bugetul statului.
Am aflat ieri de la secretarul de stat in Ministerul Finantelor, domnul Dan Manolescu, ca ar exista un proiect de modificare a redeventelor care ar urma sa intre in dezbaterea Parlamentului undeva la inceputul sesiunii parlamentare de toamna si ca acest proiect ar prevedea un mecanism combinat pentru redevente, in care ar aparea si un impozit pe profit. “Vrem sa combinam acest mecasnism al redeventelor cu un impozit pe profit si sistem de deduceri (…) Nu se doreste renuntarea la redevente, ci mentinerea unui sistem de redevente si introducerea unui sistem de impozit pe profit atunci cand acesta exista. Va fi o cota aplicabila tuturor operatorilor. Cota nu este definitivata”, a spus Manolescu.
Nu putem si nu merita sa facem nici un comentariu la aceste afirmatii, pentru simplu motiv ca nimic nu este inca stabilt. Presiunile din partea operatorilor sunt extrem de mari iar guvernul nu stie cum sa demonstreze romanilor ca, totusi, este atent cu avutia nationala.
In acelasi timp insa, ANRM este total blocat in pregatirea unei noi runde de licitatii pentru noi perimetre, asteptand legea redeventelor. Companii interesate de exploatarile din Romania nu se aventureaza nci ele (cu exceptia celor care deja foreaza la Marea Neagra), pentruca nu stiu ce le poate pregati guvernul. Intre timp rezervele se tot epuizeaza.
Categoric, dupa ce am ratat o serie de momente oportune, este dificil in situatia actuala sa impui redevente irationale doar ca sa demonstrezi ca ai grija de avutia tarii. Lucrurile sunt deja foarte complicate. Dar, in aceasta complicatie am intrat singuri, in primul rand din nestiinta, apoi din alte interese care nu tin de noi. Avem o vorba, mortul de la groapa nu se intoarce, asa ca OMV poate sta linistit pentru cat va mai avea de exploatat rezervele romanesti de titei si gaze.