Poate fi gazul natural comprimat o solutie pentru mobilitatea urbana? Ce solutii se impun si ce pot face autoritatile
Dumitru Chisalita
Orase sufocante, mai ales in sezonul cald, noxe mult peste limita admisa, aer irespirabil, gaze de esapament care ineaca chiar si zonele cu spatiu verde si eternul, nelipsitul „bara la bara”. Iata tabloul de zi cu zi al unei urbe obisnuite in România, fara a pune la socoteala neaparat Capitala, regina neincoronata a poluarii cu emisii de carbon si a traficului ingreunat.
Este imaginea de suprafata a unui cumul de probleme, unele stringente, cu care se confrunta tara noastra pe partea de mobilitate urbana de ani buni. Unele lucruri s-au mai facut – ceva poduri pentru fluidizarea traficului, sensuri giratorii, spatii pietonale in weekend… insa mult, mult prea putin. Soselele lasa de dorit in multe zone din tara, iar România devine legendara pentru eternele sale santiere de infrastructura sau lucrari facute de mântuiala.
Daca privim doar catre unul din aspecte – si anume numarul de masini emitente de noxe, care populeaza soselele României, nu ne mai surprinde situatia grava. Este firesc sa fie asa, este firesc sa avem o tara in care partea de mobilitate urbana eco-friendly lasa de dorit. Este suficient sa aruncam o privire doar asupra unei singure statistici pentru a ne convinge: Numarul total de vehicule rutiere inmatriculate in circulatie, in evidentele Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor la sfârsitul lui 2019, a fost de aproape 9 milioane de vehicule, din care aproximativ 80% apartineau persoanelor fizice, potrivit unei cercetari a Institutului National de Statistica. Din numarul total de vehicule rutiere inmatriculate in circulatie, 80% (!) aveau o vechime mai mare de 10 ani. Iar in primele 11 luni ale anului 2020 au fost vândute in România 110.337 de autoturisme noi si 347.321 de autoturisme rulate, arata statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
Tot statisticile evidentiaza un lucru si mai ingrijorator: multe dintre autoturismele mai vechi inmatriculate sunt provenite din afara tarii. Tara noastra este, asadar, posesoarea nefericita a unui parc auto invechit.
Exista insa solutii sau, in cazul de fata, luminita de la capatul tunelului: in contextul unei preocupari tot mai accentuate de a proteja mediul inconjurator si de a contribui la reducerea emisiilor de carbon si a noxelor generate de transportul rutier, expertii in probleme de protectie a mediului propun o solutie inovatoare si optima pentru sectorul transporturilor: gazul natural comprimat pentru vehicule.
Ce reprezinta Gazul Natural Comprimat pentru vehicule si care sunt avantajele acestuia?
Cum va ajuta? Ei bine, gazul natural comprimat pentru vehicule este un combustibil alternativ de generatie noua ale carui avantaje competitive fata de combustibilii clasici sunt:
-ecologic: gazul natural comprimat este combustibilul cu cea mai curata ardere, vehiculele care utilizeaza acest combustibil emitând, in functie de norma de poluare Euro a vehiculului, cu pâna la 30% mai putine gaze cu efect de sera si cu pâna la 90% mai putine particule fine; de asemenea, nivelul de zgomot este mai redus decât in cazul altor combustibili cu 50%;
-sigur: este netoxic si are un grad de inflamabilitate redus, fiind usor dispersabil in aer;
-rentabil economic: asigura economii de consum de pâna la 40%, in functie de volumetria autovehicului analizat , precum si o durata de viata a vehiculelor extinsa cu pâna la 80.000 km, anunta specialistii Engie.
Gazul natural comprimat este utilizat pe scara larga in multe tari europene in rândul carora se detaseaza Italia, unde sunt in circulatie aproximativ 1.000.000 vehicule care utilizeaza acest tip de combustibil. Ce stiu românii despre folosirea acestui carburant? Mai nimic sau prea putin! România este una dintre putinele tari din Europa in care tehnologia gazului natural comprimat pentru vehicule nu a fost implementata inca la o scara larga, dar care, date fiind gradul de maturitate al solutiei si eficienta ei, prezinta un potential de dezvoltare in special pentru companiile care detin flote de vehicule importante, sustin cei de la Engie.
Mobilitatea verde este cu atât mai necesara cu cât asistam la un proces de largire a granitelor oraselor din România sau, altfel spus, la o urbanizare accelerata. “Traditia de actor major in domeniul gazului natural constituie un atuu pe care putem capitaliza pentru a dezvolta aceasta tehnologie alternativa pentru o categorie larga de clienti, de la regii de transport urban pâna la companii cu flote importante de autovehicule de mare sau mic tonaj’’, a declarat Eric Stab, Presedinte Director General ENGIE Romania.
Ce reprezinta Gazul Natural Lichefiat pentru vehicule si care sunt avantajele acestuia?
Metanul comprimat sau lichefiat (GNL) are o serie de aplicatii pentru motoarele pe gaz. In zonele unde nu exista retea de conducte de gaze, dar utilizarea gazelor ca sursa de combustibil este avantajoasa, gazele comprimate pot fi transportate in butelii la locul de consum.
Acest lucru permite inlocuirea combustibilului diesel costisitor sau utilizarea ca sursa de combustibil in zone protejate unde nu este permisa instalarea de conducte de gaz sau stâlpi de inalta tensiune.
Iata ce spun cei de la Ingdrive.eu: GNL este un combustibil sigur pentru camioane, cu continut redus de carbon si ecologic Perfect pentru distante lungi.
Care sunt avantajele? GNL este:
-sigur: GNL este depozitat in rezervoare cu pereti dubli, ceea ce il face sigur. Exista 250 de statii de alimentare pe teritoriul Europei, de aceea camioanele GNL se pot deplasa cu usurinta in Europa.
– durabil: GNL reprezinta o reducere de 23% in emisiile de CO2 si produce alte emisii foarte putin daunatoare. In plus, utilizarea vehiculelor GNL este avantajoasa din punct de vedere economic.
– Usor de depozitat: Deoarece gazul natural este complet disponibil, GNL devine o alternativa accesibila la diesel. Mai mult decât atât reduce dependenta de petrol pentru transporturi.
Daca exista atâtea avantaje de necombatut in alimentarea/folosirea GNC si GNL, de ce nu exista mai multe masini care sa le foloseasca? Iata o problema care ar trebui sa dea oricui de gândit. In România nu exista nici macar o evidenta clara a vehiculelor care folosesc acest tip de combustibil. Iata ce spun cei de la brc.it: In România nu se cunoaste numarul exact al vehiculelor cu CNG, sectorul fiind unul in plina dezvoltare. Majoritatea vehiculelor CNG provin din afara tarii cu instalatii montate direct din fabrica sau after market.
Gazul natural are arderea cea mai curata, contine mai putin carbon decât carburantii traditionali, emite mai putine noxe, iar motoarele pe metan sunt mai silentioase. Ce lipseste? O campanie mai eficienta de informare a populatiei din partea autoritatilor si o legislatie care sa incurajeze folosirea acestor combustibili pentru dezvoltarea mobilitatii verzi.
La nivel local,se pot folosi toate mijloacele mediatice pentru o mai buna informare a populatiei privind folosirea eficienta si in siguranta, fara riscuri, a gazului natural pentru vehiculele lor.
La nivel legislativ, s-ar putea aplica folosirea de ïncentives” sau reduceri de taxe pentru companiile care instaleaza mai multe statii de incarcare cu metan comprimat sau lichefiat.
La nivel macro, european, deja s-a trecut la masuri, iar o aliniere a României la legislatia impusa de Bruxelles ar putea fi o varianta mai rapida.
Pâna in 2030, 100 de orase europene vor fi neutre din punct de vedere climatic, cel putin 30 de milioane de autoturisme cu emisii net zero vor fi in exploatare pe drumurile europene, traficul feroviar de mare viteza se va dubla la nivelul intregii Europe, mobilitatea automatizata va fi implementata la scara larga si navele maritime cu emisii zero vor fi pregatite pentru lansarea pe piata, arata investenergy.ro.
Comisia Europeana a prezentat la inceputul anului „Strategia pentru o mobilitate sustenabila si inteligenta”, insotita de un plan de actiune cuprinzând 82 de initiative care vor ghida activitatea in urmatorii patru ani. Aceasta strategie pune bazele procesului prin care sistemul de transport al Uniunii isi poate realiza transformarea verde si digitala si poate deveni mai rezilient in fata viitoarelor crize. Dupa cum se subliniaza in Pactul verde european, rezultatul va fi o reducere cu 90 % a emisiilor pâna in 2050, obtinuta gratie unui sistem de transport inteligent, competitiv, sigur, accesibil si la preturi abordabile, se precizeaza in comunicatul CE.
Frans Timmermans, vicepresedintele executiv pentru Pactul verde european, a declarat: „Pentru a ne atinge obiectivele climatice, emisiile din sectorul transporturilor trebuie sa se inscrie pe o traiectorie clar descendenta.”
Comisarul pentru transporturi, Adina Valean, a afirmat: „Transporturile sunt coloana vertebrala care conecteaza cetatenii si intreprinderile europene si sunt importante pentru noi toti. Tehnologiile digitale au potentialul de a revolutiona modul in care ne deplasam si de a face mobilitatea noastra mai inteligenta, mai eficienta si totodata mai verde. Trebuie sa oferim intreprinderilor un cadru stabil pentru investitiile verzi pe care vor trebui sa le faca in deceniile urmatoare.”
Pâna in 2030:
-cel putin 30 de milioane de autoturisme cu emisii zero vor fi in exploatare pe drumurile europene
-100 de orase europene vor fi neutre din punct de vedere climatic
-traficul feroviar de mare viteza se va dubla la nivelul intregii Europe
-calatoriile colective programate pentru deplasari cu o lungime de sub 500 de km vor trebui sa fie neutre din punctul de vedere al carbonului
-mobilitatea automatizata va fi implementata la scara larga
-navele maritime cu emisii zero vor fi pregatite pentru lansarea pe piata
Asadar, solutii sunt, chiar si impuse de oficialii de la Bruxelles. Ramâne doar sa fim martorii unei schimbari cât mai rapide si cât mai eficient implementate.