Pretul gazelor pune jar pe foc in relatia Ministerul Energiei -Agentia Nationala de Reglementare in Energie
Ministerul Energiei nu a primit de la Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) nicio solicitare pentru abrogarea sau modificarea calendarului de liberalizare, ci doar o adresa, datata 10 iunie 2016, prin care aceasta solicita reevaluarea preturilor de productie interna prevazute in calendar, a declarat, miercuri, secretarul de stat Aristotel Jude.
Oficialul a facut aceasta declaratie in contextul in care, pe 12 mai, presedintele ANRE, Niculae Havrilet, a afirmat ca a solicitat Ministerului Energiei abrogarea de la 1 iulie a Hotarârii de Guvern nr. 488/2015, prin care a fost instituit calendarul de liberalizare a pietei gazelor naturale pentru populatie.
“Ministerul Energiei a primit din partea ANRE vineri, 10 iunie 2016, o adresa care are in anexa o analiza care vizeaza piata gazelor naturale. Pentru a corecta informatiile din spatiul public, fac precizarea ca, pâna la primirea adresei, ANRE nu a solicitat oficial Ministerului Energiei, prin transmiterea unei adrese, analiza sau modificarea, dupa caz, a calendarului prevazut de HG 488/2015. Astfel, informatiile din spatiul public conform carora Ministerul Energiei a primit solicitari din partea ANRE in acest sens inainte de data de 10 iunie 2016 sunt complet eronate”, a precizat secretarul de stat in Ministerul Energiei, la Forumul Energetic Regional FOREN.
Potrivit acestuia, prin adresa din 10 iunie 2016, ANRE a prezentat o analiza a preturilor la gazele naturale din productia interna, a preturilor medii ponderate din import si a preturilor aferente principalelor hub-uri europene.
“Pentru a lipsi de orice interpretare, fac precizarea ca nici prin adresa din 10 iunie 2016 ANRE nu a propus concret, prin propuneri determinate de pret, amendarea calendarului prevazut de HG 488/2015. Cu alte cuvinte, prin aceasta adresa, ANRE a aratat Ministerului Energiei doar ca apreciaza ca rezonabila o reevaluare a preturilor din productia interna cuprinsa in calendarul prevazut de HG 488, fara a preciza concret si determinat care este in opinia ANRE pretul corect al productiei interne destinat populatiei si producatorilor de energie termica pentru cantitatile necesare producerii de energie termica destinate consumului populatiei. Concluzionez, mai mult decât atât, ca pâna la aceasta data niciodata ANRE nu a solicitat Ministerului Energiei sau Guvernului abrogarea HG 488/2015”, a completat Jude.
Potrivit acestuia, din analiza primita de la ANRE, ca o concluzie primara, pretul gazelor naturale de productie interna, chiar daca va creste de la 60 de lei la 66 de lei pe MWh de la 1 iulie, nu va fi mai mare decât pretul gazelor curente de import.
“Precizez ca la preturile medii ponderate de import prezentate de ANRE nu cunosc daca au fost adaugate tarifele de intrare in sistemul national de transport, care poate ajunge pâna la 13 lei pe MWh. Pe analiza prezentata, Ministerul Energiei va avea probabil intâlniri cu ANRE pentru a fi analizate toate datele de intrare, pentru a avea o concluzie”, a mai spus Jude.
El a explicat ca nu este corect sa fie pusa presiune pe intreaga productie interna de gaze doar pentru a face sustenabile activitatile de distributie, transport si inmagazinare.
“Personal, nu consider corect sa punem presiune pe intreaga productie interna curenta din România doar pentru a face sustenabila o activitate din sector, fie ca este activitate de inmagazinare, de distributie sau transport, pentru ca, in acest mod, prin a pune presiune administrativa in ceea ce priveste determinarea unui pret al productiei interne doar pentru a face sustenabil un tarif de inmagazinare, riscam sa ne indepartam de la fondul corect al problemei. ANRE ar trebui sa sustina eficientizarea si sustenabilitatea tarifelor de inmagazinare, distributie sau transport, in general a activitatilor reglementate, inclusiv pretul final reglementat al gazelor naturale, nu sa le faca rentabile si sustenabile prin presiuni exercitate asupra pretului productiei interne”, a mai spus el.
Jude a aratat ca, potrivit rapoartelor ANRE, tarifele de distributie, inmagazinare si transport reprezinta mai mult de jumatate din pretul final al gazelor.
“In sustinerea afirmatiei, putem observa ca exista furnizori care furnizeaza gaze naturale consumatorului casnic la pret final reglementat de aproximativ 127 lei pe MWh, in conditiile in care ANRE a publicat in raportul de monitorizare aferent lunii decembrie 2015 un pret mediu ponderat al gazelor naturale fara tarife, inmagazinare, transport si distributie, de aproximativ 60 de lei pe MWh. Aceasta este realitatea pe care ne-o arata datele analizate pe site-ul ANRE, unde nu exista date aferente anului 2016”, a subliniat oficialul ministerial.
Acesta a adaugat ca productia interna curenta a fost de 11,2 miliarde de metri cubi in 2015, iar consumul de gaze naturale de 11,4 miliarde. Din acesta, consumul populatiei si producatorilor de energie termica a fost in jur de 4 miliarde de metri cubi, din care un miliard din inmagazinare.
Jude a adaugat ca Ministerul Energiei face o analiza interna a informatiilor primite de la ANRE, urmând ca, in functie de concluzii, sa adopte o decizie in raport cu situatia de fapt si modul incorect de influentare a pietei gazelor naturale realizate prin declaratiile presedintelui ANRE in spatiul public.
“Independent de analiza prezentata de ANRE, ar trebui sa retinem faptul ca prima si cea mai importanta premisa care poate contribui la sustenabilitatea procesului de eliminare a pretului final reglementat al gazelor naturale este stabilirea pretului real de comercializare a gazelor naturale din productia interna pe piata angro si cu amanuntul, pret real care nu poate fi stabilit decât de piata, prin mecanisme concurentiale si transparente, si nu prin decizii administrative. Consider ca ANRE ar trebui sa respecte Legea 123, articolul 179, alineatul 3”, a mai spus secretarul de stat.
Potrivit Legii 123/2012, articolul 179, “calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate pentru clientii finali cu incepere de la 1 decembrie 2012 pentru clientii non-casnici, respectiv din 1 iulie 2013 pentru clientii casnici, este stabilit de catre Guvern, in conformitate cu graficul de esalonare a preturilor producatorilor, propus de ANRE si ANRM, tinând seama de posibilele efecte negative ale eliminarii preturilor reglementate, astfel incât acestea sa fie cât mai putin resimtite de clienti”. Conform aceleiasi legi, “ANRE monitorizeaza anual rezultatele calendarului de eliminare treptata a preturilor reglementate pentru clientii finali si propune Guvernului, dupa caz, valorificarea productiei interne a gazelor naturale pe piata interna pâna la finalizarea calendarului aprobat”.
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE), Niculae Havrilet, a declarat, luni, la Forumul Energetic Regional FOREN 2016, ca gazele de import vor avea la iarna un pret cu 20% mai mic decât cele din productia interna inmagazinata, astfel ca s-ar putea ajunge la situatia in care vom prefera sa importam peste 30% din consum si sa nu mai utilizam gaze din depozite.
Potrivit acestuia, in cazul in care de la 1 iulie va exista o crestere de 10% la pretul de productie interna, asa cum prevede actualul calendar de liberalizare, furnizorii de gaze pentru consumatorii casnici vor fi obligati sa realizeze un cos de gaze care sa aiba cel mai mic pret. Practic, se poate ajunge si la 70% import, daca in acest fel cosul va fi cel mai ieftin, a sustinut presedintele ANRE.
De asemenea, la mijlocul lunii mai, Niculae Havrilet anunta ca Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) a solicitat Ministerului Energiei abrogarea, de la 1 iulie, a Hotarârii de Guvern prin care a fost instituit calendarul de liberalizare a pietei gazelor naturale pentru populatie.
“Am avut acum câteva zile o intâlnire la Ministerul Energiei, unde am prezentat aceasta situatie. Am considerat ca este important ca initiatorul Hotarârii de Guvern care a instituit acest calendar sa stie ca la ora actuala evolutia pietei gazelor naturale este una favorabila pentru liberalizare. Este momentul cel mai propice pentru finalizarea liberalizarii. Practic, am solicitat ca Hotarârea de Guvern care impune cresterea preturilor la consumatorul casnic cu 10% de la 1 iulie sa fie abrogata si sa ramânem la pretul de 60 de lei pe MWh, cât este astazi, ca pret de referinta, urmând ca piata sa stabileasca adevaratul pret, dar sa nu plecam de la 66 de lei sau chiar 72 de lei asa cum este prevazut in calendarul de liberalizare”, a sustinut oficialul ANRE.
El a adaugat ca, potrivit calendarului de liberalizare, la 1 iulie se prevede o crestere a preturilor reglementate de 10%, de la 60 de lei pe MWh la 66 de lei pe MWh. Insa, acest lucru ar insemna ca pretul reglementat sa devina mai mare decât cel de pe piata libera, care este de circa 63 de lei pe MWh.