Am ratat rezervarea de capacitate la Nabucco multumita “managementului privat” de la Romgaz
Vineri 14 iunie 2013, s-a incheiat procedura de Open Season pentru rezervarea de capacitate pe conducta Nabucco. Romania detinea dreptul de a rezerva capacitate de transport prin intermediul societatii ROMGAZ, care, in anul 2008, a reusit, dupa o lunga perioada de negocieri cu reprezentantii celorlalte tari, sa fie admisa ca societate care sa aiba acest drept pentru tara noastra.
Procesul de obtinere a acestui statut a fost deosebit de dificil, dupa ce autoritatile romane, au desemnat exclusiv compania Transgaz, intr-un proiect de business pe gaz (accesarea gazelor din mai multe surse), in conditiile in care aceleasi autoritati au hotarat ca Transgaz nu poate face afaceri cu gaze. A fost nevoie de multe luni pana cand firmele din celelalte tari care au intrat in proiectul Nabucco, au inteles eroarea, pentru ca in final sa accepte ca Romania sa aiba o optinune de a rezerva capacitate in proiectul Nabucco, prin intermediul Romgaz.
Surprinzator, conform surselor NIC, Romania, respectiv ROMGAZ, nu a inaintat nici o cerere de rezervare de capacitate in termenul stabilit. Mai mult decat atat, ROMGAZ nu a inaintat nici macar o adresa prin care sa precizeze ca renunta la ceea ce s-au zbatut cu cativa ani inainte sa obtina.
Nabucco este considerat un proiect multisurse, care sa permita livrarea de gaze dinspre Est spre Vest si invers, pentru a depasi congestiile din sistemul de transport dintre Ungaria si Romania. Acest lucru facea din Nabucco un proiect care poate rezolva problemele dependentei de gaze de o singura sursa, respectiv din Estul Europei.
In concluzie, Consiliul de Administratie “privat” al ROMGAZ a apreciat ca mai bine renunta la acest proiect ,obligand Romania sa achizitioneze gaze doar in virtutea vechilor angajament.
Halal Independenta energetica!
Independenta Energetica vehiculata de catre autoritatile de la Bucuresti presupune accesul la surse, dar si la canale de transport a acestor surse, atat pentru import cat si pentru un posibl export (gaze din Marea Neagra, gaze de sist).
Din acest punct de vedere Romania, prin aceasta decizie, si- a castigat dependenta doar de acei care au acces la sistemul Nabucco sau alte sisteme.
Este cel putin suspect, daca nu socant, ca dupa ce ani la rand gazoductul Nabucco a fost singurul proiect sustinut de oficialitatile romane, sa se vina cuma cu o astfel de decizie. Nabucco este inca un concept, un concept care se gaseste la concurenta cu un alt concept – TAP – si dincolo de ideea ca TAP este sustinut de cea mai puternica tara a UE – Germania, el are cateva avantaje superioare conceptului Nabucco.
Aceste avantaje s-au conturat tot mai puternic in ultimii 3 ani, dar nimeni nu a vrut sa le arate pentru a nu pune UE intr-o situatie dificila fata de sustinerea exclusiva a proiectului Nabucco timp de 10 ani. In fapt, Uniunea Europeana, pentru a salva aparentele, are nevoie de un “vinovat”. S-ar putea ca modul in care a actionat Romania, respectiv ROMGAz, sa fi oferit tuturor motivatia de a “ingropa” Nabucco.
PD
Excelent articol !
Si acum, cand se contureaza castigatorul cu numele TAP versus “luzerul” Nabucco, sunt curios ce reactie va avea CE si comisarul de serviciu la energie.
Iar despre avantajele TAP comparativ cu Nabucco, cred ca ar trebui sa discutam. Sigur, alimentarea calcaiului cizmei italiene este mult mai importanta decat aducerea gazului azer in mijlocul Europei.
Probabil Nabucco va fi mentiunut cald de catre azeri, pana prin 2023, cu promisiunea alimentarii din noile perimetre ce vor fi exploatate pe langa Shah Deniz II…..