Scenarii pentru Romania in cazul acutizarii conflictului pe tema gazelor dintre Rusia si UcrainaScenarios for Romania if the Russia-Ukraine Natural Gas Conflict Escalates
Autoritatile de la Bucuresti incearca sa ne convinga ca intreruperea furnizarii de gaze rusesti pentru Ucraina nu va afecta si Romania, cel putin pentru urmatoarele luni, perioada in care daca stim ce avem de facut putem sa salvam inclusiv sezonul rece. Se vor inmagazina gaze suplimentar, productia interna va functiona la turatie maxima, iar consumatorii casnici nu trebuie sa-si faca probleme. Asa ne explica autoritatile, care nu scot insa un cuvant despre marii consumatori industriali, despre posibila explozie a pretului, despre pierderile Transgaz si, nu in ultimul rand, despre problemele de echilibrare a sistemului.
In concluzie, situatia nu este deloc roza, mai ales in conditiile in care ucrainenii vor boicota Gazprom pe tranzitul de gaze catre Europa. Atunci lucrurile se vor complica mult mai mult, inclusiv pentru Romania, a carei speranta reala nu sta atat in nivelul resurselor proprii (cum se afirma) cat mai ales in sansa ca disputa dintre Rusia si Ucraina sa nu fie una de durata. In acest sens, Energy-Center a prezentat inca din luna martie cateva scenarii pentru Romania in cazul sistarii importurilor de gaze rusesti, dar insistam in analiza de fata pe scenariul cel mai pesimist, respectiv al diminuarii livrarilor pe termen lung (un an).
Precizam ca pe termen scurt, Romania trebuie sa tina seama de faptul ca:
* toate gazele care ajung la noi, sub aspect fizic, sunt gaze rusesti;
* orice sistare a tranzitului de gaze prin Ucraina va determina sistarea gazelor de import in Romania;
* exporturile fizice de gaze catre Ungaria, despre care se vorbeste in ultima perioada, vor trebui regandite;
* in paralel cu aceasta situatie, calendarul de liberalizare va duce la scaderea consumului intern de gaze;
* intr-o iarna cu temperaturi normale, Romania ramane dependenta de gazele rusesti;
* in situatie de criza, Romania nu are o alta alternativa de a importa gaze decat prin intermediul Ucrainei.
Analiza scenariului diminuarii livrarilor pe termen lung (pana la 1 an)
1.Sezonul cald (aprilie – octombrie) care urmeaza in Romania, teoretic, permite folosirea exclusiva a gazelor din productia interna pentru a satisface necesitatile de consum. Aceasta din nou, cu rezerva ca in anumite zone ale tarii, sa se inregistreze scaderi ale presiunii gazelor.
2. Calendarul de dergelementare a pretului gazelor naturale, care va atinge maximul sau ca pondere in acest an, va determina reducerea consumului de gaze, pe care o aprecim sa fie de pana la 1 mld mc/an (adica un consum anual pe care il estimam in 2014 va fi de 11,8 mld mc/an).
3. Avand in vedere ca sursele interne de gaze sunt apreciate la un potential anual de 10,8 mld mc, rezulta ca necesarul din import trebuie sa fie la un nivel de 1 mld mc/an.
4. Romania, intr-o iarna normala ca regim termic, se confrunta cu pana la 30 de zile, neconsecutive, de temperaturi extreme cand valorile consumului pot ajunge pana la 80 mil. mc/zi. Avand in vedere ca sursele de care dispune Romania la nivelul unei zile, sunt de cca. 55 mil mc, bilantier, este necesara acesarea unei surse suplimentare (chiar si fata de cantitatile existente in depozite) de cca. 25 mil mc/zi (respectiv cca. 0,75 mld mc/an). La aceasta se adauga necesitatea de a accesa surse de gaze din import cu presiuni mai ridicate, care sa permita asigurarea transportului gazelor in toate zonele Romaniei. Astfel, estimam ca Romania este si va ramane, cel putin in urmatorii ani, depententa de gazele din import la un nivel de minim 10% din consum.
5. Lipsa importurilor de gaze pe perioada verii ar determina:
– posibilitatea de neatingere a cantitatilor de gaze impuse de ANRE sa se inmagazineze in depozitele subterane, creand un risc potential la nivelul consumului in perioada rece (suplimentar fața de cel privind nelivrarea gazelor din F Rusa),
– pierderi la nivelul operatorilor de inmagazinare, care conform legii vor fi recuperate in anii urmatori, determinad cresterea pretului la gaze pe viitor,
– achizitia gazelor din import necesare acoperiri varfurilor de consum (dupa reluarea livrarilor din Federatia Rusa sau din alte surse), pe perioada iernii, intr-un regim SPOT, la preturi mari si foarte mari,
– o influenta semnificativa asupra pretului la consumatorul final, datorita lipsei achizitionarii gazelor din import pe perioada verii, cand conform practicii din ultimii ani, preturile gazelor de import erau net inferioare altor perioade din an, urmare a excedentului de oferta
6. Sistarea livrarilor de gaze prin sistemul Ucrainean de transport, ar determina pierderi economice pentru operatorul de transport gaze din Romania, aferent sistemului de tranzit care transporta gaze in Bulgaria, pentru care tariful este binom, cel putin la nivelul componentei volumetrice. Astfel, inexistenta volumelor transportate aduc diminuarea veniturilor de 0,72 lei pentru fiecare MWh netransportat (la nivelul unui an aceasta pierdere ar putea ajunge la 10% din profit). Pentru sistemele de tranzit gaze catre Turcia, Grecia si alte tari din Balcani, sistemul de tarifare este monom, structurat exclusiv pe capacitatea de transport, fara ca lipsa tranzitarii efective a gazelor sa aduca reduceri ale veniturilor. Aceasta daca nu se evoca anumite clauze contractuale, care intr-un scenariu ar putea determina chiar si astfel de diminuari ale veniturilor (venituri care la nivelul cifrei de afaceri a companiei de transport sunt importante).
Oprirea livrarilor de gaze pe termen lung, ar putea afecta un numar important de consumatori sub forma limitarii sau intreruperii alimentarii cu gaze in iarna urmatoare.
Aici insa avem adevaratul risc, deoarece Romania, chiar si sub amenintarea procedurii de infringement (termenul limita fiind 24 martie 2014), dincolo de normalitatea de a exista aceste instrumente, legale, care sa permita depasirea tocmai a unor asemenea situatii, nu a pus in aplicare Regulamentul European 994/2010, care obliga fiecare tara membra:
– sa detina o institutie functionala: Autoritate Competenta, organizata astfel incat sa previna si gestioneze situatile de criza, pe piata gazelor naturale
– sa detina Planuri de prevenire si gestionare a unor crize pe piata de gaze, incluzand proceduri specifice de lucru la nivel national, regional sau european
– sa puna la punct o legislatie care sa permita gestionarea acestor situatii.
La nivelul Romaniei nu au existat in ultimii 2 ani, nimic din aceste cerinte care sa asigure securitatea energetica a tarii,
Lipsa unei legislatii corespunzatoare face ca Romania sa nu aiba posibilitatea de pune in practica principalul instrument in cazul sistarii fizice a gazelor din import: intreruptibilitatea unor consumatori, care au capacitatea sa comute pe un alt combustibil.Authorities in Bucharest try convincing the public that the cessation of Russian natural gas delivery to Ukraine will not have an impact on Romania, at least for the next couple of months; meanwhile we could even save the cold season, if we know what to do. Additional amounts of gas will be stored, the domestic production will rev up, and household consumers had nothing to worry about – that’s how authorities argue, completely omitting the big industrial consumers, the possible price surge, Transgaz’s losses, and last but not least, the issues of system balancing.
Not everything’s coming up roses, especially if Ukrainians boycott Gazprom’s natural gas transit to Eurorope. This would further complicate things a lot, including for Romania, which’s real hope is not in its own resources, as some say, but rather in the chance that the Russia-Ukraine conflict not lasting. Energy-Center has presented as early as March; we will now insist on the worst case scenario, which involves restricted deliveries on a longer term (one year).
On short term, Romania should take into account the following facts:
* all the incoming gas is physically Russian gas;
* any discontinuation of gas transit through Ukraine results in a cutoff of gas import to Romania;
* physical export of gas to Hungary discussed lately must be reconsidered;
* meanwhile, the price liberalization calendar will lead to a drop in the domestic consumption of gas;
* during a normal winter in terms of temperature, Romania is still dependent on Russian gas;
* in a crisis, Romania can only import gas through Ukraine.
Analysis of the long-term (one year) gas delivery restriction scenario
1. The coming hot season (April-October) theoretically allows Romania to use only gas from domestic production to cover the consumption demand. A reservation is necessary – gas pressure could decrease in some regions.
2. The price deregulation calendar, which peaks this year, will result in lower demand of gas; we estimate a decrease up to 1 billion cubic meters per year, down to 11.8 billion cubic meters in 2014.
3. Considering an annual reserve potential of the country’s gas sources of 10.8 billion cubic meters, the necessary import is 1 billion cubic meters per year.
4. In a winter with normal temperatures, Romania faces up to 30 non-consecutive days of extreme cold, when daily consumption can reach 80 million cubic meters. Romania’s resources allow a daily balance around 55 million cubic meters; 25 million cubic meters per day are necessary, even on top of existing stocks; this amounts to roughly 0.75 billion cubic meters per year. Besides, access to higher pressure sources abroad is necessary to ensure the transmission of natural gas throughout Romania. Therefore, Romania depends on imports equivalent to at least 10 percent of the demand, and will continue depending over the next years.
5. Lack of natural gas imports over the summer would result in:
– not reaching the amounts dictated by the Romanian Energy Regulatory Authority for the underground storage of gas; this generates a potential risk for the consumption during the winter (in addition to the risk of zero deliveries of gas from Russia);
– losses for the storage operators; these must be recovered over the next years, according to the law, which would result in higher gas prices;
– spot purchases of gas during winter, when the gas delivery from Russia or other sources resumes; spot prices are much higher;
– a significant impact on the price for end users, as the last years’ practice involved much lower import prices in summer, when the supply offer exceeds the demand;
6. The interruption of gas delivery through the Ukrainian transmission system would result in losses for Transgaz, Romania’s gas transmission operator, due to the transit system to Bulgaria, using a binomial tariff, at least for the volumetric component. No volume transmitted result in losing 0.72 lei for each MWh not transmitted; over one year, this could amount to 10% of the profit. The gas transmission systems to Turkey, Greece and other Balkan countries use single tariffs, based only on the transmission capacity, so the absence of actual transmission does not generate losses, at least if other contract provisions are not applied. Such clauses could also result in important losses of revenues, to a significant level for Transgaz’s turnover.
No gas deliveries on long term could hit many consumers, in the form of restrictions or cutoffs of gas supply over the next winter.
The real risk, however, comes from Romania not applying the European Regulation 994/2010, even under the threat of infringement procedures; the deadline was March 24, 2014. Such legal instruments should normally exist precisely for overcoming such situations.
The Regulation compels every EU country to:
– have a functional institution (a Competent Authority) organized to prevent and manage crises on the natural gas market
– have crisis prevention and management plans for the natural gas market, including specific operation procedures on national, regional, and European level
– adopt laws that allow managing such situations.
Romania did nothing of this over the last two years, to ensure the country’s energy security.
The absence of appropriate laws prevents Romania from using the main instrument in the event of a physical cutoff of gas imports: cutting off consumers that are able to switch to other fuels.
Din punctul meu de vedere singura problema reala sunt acele 30 de zile in rest banuesc ca exista in legislatie posibiliatea de a “inchide” industrie care consuma 1-2 mld mc/an.
Foarte probabil si in europa de vest pretul la gaze pe piata libera ar ajunge foarte aprope de paritate cu petrolul si sigur tari ca UK vor fi nevoite sa foloseasca combustibili lichizi in termocentrale.
Din cate stiu termocentrala petrom Brazi poate merge pe combustibili lichizi si mare parte din CET-uri care folosesc gaze pot trece la 100% pacura.
Probleme de cost vor fi in toata europa.
Fata de 2009 situatia Romaniei s-a imbunatatit mai putin varfurile de consum din iarna care in conditii normale ajung la 80 mil. mc/zi.
Mai mult in 2009 am avut 400 MWh pentru vecini in special Ungaria pentru a scadea consum lor de gaze din termocentrale (ne-au refuzat din cate tin minte) , in iarna 2014 puteam sa dam peste 1000 MWh 🙂 (sau sa-i consumam la reseu 🙂 )
Daca va aparea un conflit chiar si pe termen lung Romania nu va fi prea rau afectata fiind doar o problema de costuri.