0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
ANRE a trimis spre decontare, in baza plafonarii, peste 11 miliarde de lei
Ucraina importă gaze din Europa prin Moldova
Rafinăria Petromidia a revenit la capacitate optimă de operare
Statul mai pompează 435 de milioane de lei in CE Oltenia
Mai bine pentru consumatori, mai complicat pentru furnizori
Comisia Europeana reimpacheteaza masurile de sprijin pentru trecerea industriei catre energia verde cu ajutoare de stat
Bulgaria, țară dependentă total de importul de gaze, își consolidează poziția pe piața balcanică
Afacerile E-acumulatori cresc puternic pe fondul cererii de sisteme fotovoltaice
ANRE a aprobat spre decontare pentru furnizorii de energie si gaze peste 10 miliarde de lei
Semn bun, companiile romanesti de servicii energetice incep sa prinda contracte

Provocarile guvernarii: saracia energetica, versus epuizarea resurselor

Posted On 5 februarie 2013
By : Redactia
Comment: 0

Inainte de a discuta despre pretul energiei si gazelor naturale, despre liberalizare si privatizare in domeniu, guvernantii ar trebui sa se preocupe de soarta clientilor vulnerabili. Energy-Center a prezentat in analizele precedente cateva din considerentele care ar trebui sa stea la baza definirii clientilor vulnerabili, dar ecourile in randul autoritatilor au fost, cel putin pana in momentul de fata nule. Revenim asupra acestui subiect, convinsi ca multe din problemele de natura sociala pot fi rezolvate daca sunt bine definite. Pentru asta nu trebuie sa inventam noi roata, ci este suficient sa observam practica altor tari si sa dam cuvantul celor ce stiu despre ce este vorba. Ne-am lamurit, in ultimii 22 de ani, ca politicienii nu intreprind nimic decat daca masura li se adreseaza direct. Se vehiculeaza adesea teme sociale, cu mare priza la public, care permit insa decidentilor nenumarate manevre ce nu au nici o legatura cu adevaratele probleme sociale. De cele mai multe ori in spatele acestor teme, guvernantii nu au nici cea mai vaga idee despre fondul acesteia. Aceasta situatie o constatam si in discursurile privind clientii vulnerabili, folosite ca motivatie pentru nenumarate actiuni intreprinse in ultimii ani, dar cu alta tinta decat cea anuntata.

Pentru a veni in sprijinul acestora  atragem atentia asupra erorilor intreprinse si le oferim cateva informatii.

Consumatorii vulnerabili de gaze si electricitate trebuie definiti si identificati obligatoriu, precum si protejati in conformitate cu Directiva 72/2009 si, respectiv, cu Legea 123/2012.

Conform studiului  ERGEG (European Regulators’ Group for Electricity and Gas) “Status revew of the definitions of vulnerable customer, default supplier and supplier of last resort”, urmatoarele criterii sunt necesare pentru a defini clientii vulnerabili:

–         Consumatori care nu pot sa-si aleaga furnizorii de gaz si electricitate – blocarea alegerii unui alt furnizor de catre furnizorii existenti. Barierele legate de lipsa cunostiintelor tehnice, legale si economice de specialitate, care fac ca furnizorii sa-i tina captivi pe clienti;

–         Consumatorii care primesc gaze si electricitate de la furnizori falimentari – necesitatea atribuirii acestor consumatori  unor furnizori de ultima instanta;

–         Consumatori saraci – se gasesc intr-o saracie permanenta, ponderea pentru care un client se categoriseste ca fiind sarac comporta diferite elemente in diferite tari. In Germania, de pilda, o familie cheltuieste  aproximativ 6% din salariul lunar pe utilitati publice, in timp ce in Ungaria ponderea este de 20%, iar in Romania de 6,4%.

–         Consumatori cu probleme financiare temporare – care nu pot fi atribuiti consumatorilor saraci, ci trec printr-o perioada dificila (somaj, crize economice)

–         Consumatori cu probleme de handicap sau probleme de sanatate – in aceasta categorie intra persoanele care nu pot citi factura sau contorul, persoane care nu pot mirosi eventualele scapari de gaze, consumatori care nu se pot deplasa etc;

–         Consumatorii care primesc servicii de calitate inferioara si care nu au primit raspunsuri la sesizarile realizate  – pretul si calitatea sunt elemente care trebuie analizate impreuna. Calitatea servicilor are multe si diferite dimensiuni. Calitatea servicilor pentru furnizarea gazelor sub aspectul vulnerabilitatilor clientilor trebuie sa se adreseze cel putin asupra preciziei masurarii, a modului de intocmire a facturii si a posibilitatii solicitarii de relatii privind furnizarea gazelor;

–         Consumatorii captiv care doresc sa faca plangeri – consumatorii care datorita unor nemultumiri pot sa depuna plangeri, fara a fi afectati in nici un fel de acest comportament;

–         Consumatorii care sunt intr-un conflict –  cu alte persoane, cu operatorii etc. trebuie sa nu fie afectati pe perioada solutionarii acestuia prin sistarea furnizarii gazelor.

Notiunea de client vulnerabil nu este precizata concret in 19 tari europene, fiind aplicata doar in 8 tari (Belgia, Bulgaria, Marea Britanie, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia si Slovenia).

Tara Ponderea clientilor vulnerabili Consumatorii saraci Persoane in varsta Familii cu mai multi de 3 copii Persoane cu handicap
Austria   X      
Belgia 15% X     X
Bulgaria         X
Marea Britanie 18% X X   X
Ungarua   X      
Irlanda   X X   X
Italia 19% X      
Grecia   X      
Slovenia   X      

Sursa: ERGEG (2009) Status revew of the definitions of vulnerable customer, default supplier and supplier of last resort

Saracia energetica, ponderea si importanta acesteia este diferita de la tara la tara, fiind absolut necesara sa se identifice si elimine cauzele reale.

Astfel, daca la nivelul UE cauza principala a saraciei energetice este determinata de pretul gazelor naturale si a energiei electrice (pretul este cauza pentru 50% din consumatorii vulnerabili considerati in UE), pentru Romania cauza principala este cea legata de pierderile energetice, ineficienta investitionala si ineficacitatea exploatarii resurselor si a echipamentelor energetice, a carei pondere depaseste 50%, fiind urmata indeaproape de nivelul mediu scazut al veniturilor. Pretul gazelor in Romania este responsabil de saracie energetica doar pentru 10% din consumatorii vulnerabili considerati.

Avand in vedere aceste cauze, pentru a proteja in mod real consumatorii vulnerabili ar trebui intreprinse masuri de eliminare prin eficientizare si masuri de crestere a veniturilor consumatorilor.

Surprinzator, observam ca Guvernul in loc sa se aplece asupra cauzelor, creste fiscalitatea din sectorul energetic determinand implicit cresterea pretului gazelor si  a electricitatii si in fapt adancind si mai mult saracia energetica si facand sa creasca numarul clientilor vulnerabili.

In fapt protejarea consumatorilor vulnerabili trebuie sa aiba la baza eliminarea cauzelor prin 3 categorii de politicii guvernamentale interconectate: politici energetice, fiscale si sociale. Aplicarea doar a uneia dintre aceste poltici nu va atrage rezultatul scontat.

 

Filozofia protejarii consumatorilor vulnerabili trebuie sa plece de la sinergia a 3 puncte importante :

– Consumatorul trebuie responsabilizat si ajutat sa-si plateasca facturile. Protejarea consumatorului vulnerabil determina necesitatea de a ne asigura ca toti consumatorii racordati la o retea de energie electrica sau gaze naturale pot fi “ajutati”, sa plateasca facturile de gaz si electricitate si nu sa fie scutiti de aceste plati.

– Cine nu poate sa plateasca versus cine nu vrea sa plateasca. Romania este o tara plina de exemple negative, de smecherii, de invarteli, de lenesi etc, prin care anumiti indivizi se ascund sub acoperisul saraciei, bolilor, handicapului, legii etc. pentru a primii ceea ce nu merita.

Masurile intreprinse nu trebuie sa conduca la vulnerabilizarea tarii versus satisfacerea temporara a unor grupe de consumatori, chiar vulnerabili. Practicarea unei exploatari excesive a resurselor interne (uneori chiar si nerationale in anumite perioade din an), din dorinta de a avea un pret mai redus la gazelle naturale determina epuizarea prematura a zacamintelor si insecurizarea energetica a tarii .

Politicile necorespunzatoare promovate de actualul Guvern ne conduc la un viitor periculos de racoros si de intunecat.

P.D.

Articole pe aceeasi tema

  • <!--:ro-->Romanii au platit cu pana la 3 miliarde de dolari in plus pentru gazele de import, in ultimii 10 ani<!--:-->Romanii au platit cu pana la 3 miliarde de dolari in plus pentru gazele de import, in ultimii 10 ani
  • <!--:ro-->S-a schimbat schimbarea: Borza nu mai demisioneaza<!--:-->S-a schimbat schimbarea: Borza nu mai demisioneaza
  • Greenpeace: Programul Casa Verde Fotovoltaice al AFM: cheltuieli mari, rezultate zeroGreenpeace: Programul Casa Verde Fotovoltaice al AFM: cheltuieli mari, rezultate zero
  • In memoriam Jean Constantinescu: Privatizarea in energie trebuie realizata din prespectiva consumatorilorIn memoriam Jean Constantinescu: Privatizarea in energie trebuie realizata din prespectiva consumatorilor
Despre autor
  • google-share
Previous Story

BRM este pregatita pentru tranzactiile cu gaze, ANRE nu stie inca

Next Story

Autoritatile taie pofta de “canibalizare”a energiei verzi

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

ANRE a trimis spre decontare, in baza plafonarii, peste 11 miliarde de lei

Posted On 7 februarie 2023

Studiu Deloitte: Tranziția spre economia verde poate crea 300 de milioane de noi locuri de muncă la nivel global până în 2050 și poate contribui la diminuarea decalajului de dezvoltare dintre regiuni și continente

Posted On 7 februarie 2023

Ucraina importă gaze din Europa prin Moldova

Posted On 7 februarie 2023

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Chiritoiu, de mult ar fi trebuit "rotit"...

Posted On 20 ianuarie 2023

ERATA...am gresit: corect este...

Posted On 11 ianuarie 2023

dl. Ciprian, multumesc pt....

Posted On 10 ianuarie 2023

Publicitate

autocitiri.ro







PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Finanțarea pentru investiții în eficiența energetică generată de sistemele fotovoltaice pot ajunge până la suma de 500.000 de euro

Reglementare ANRE: consumatorii care se racordează la rețeaua electrică își pot achiziționa echipamentele pe cont propriu, ulterior distribuitorul va achita contravaloarea lor

Cum se facturează consumul de energie începând cu 1 ianuarie 2023. Se ia în calcul consumul de energie electrică realizat în luna pentru care se efectuează facturarea.

Răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Material informativ ACUE Cum poate varia prețul plafonat al energiei electrice în funcție de consumul tău lunar

Video

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Gala Premiilor Energy-Center.ro, editia a III-a

Ce solutii avem pentru eliminarea efectelor OUG 114?

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.