Provocarile guvernarii: saracia energetica, versus epuizarea resurselor
Inainte de a discuta despre pretul energiei si gazelor naturale, despre liberalizare si privatizare in domeniu, guvernantii ar trebui sa se preocupe de soarta clientilor vulnerabili. Energy-Center a prezentat in analizele precedente cateva din considerentele care ar trebui sa stea la baza definirii clientilor vulnerabili, dar ecourile in randul autoritatilor au fost, cel putin pana in momentul de fata nule. Revenim asupra acestui subiect, convinsi ca multe din problemele de natura sociala pot fi rezolvate daca sunt bine definite. Pentru asta nu trebuie sa inventam noi roata, ci este suficient sa observam practica altor tari si sa dam cuvantul celor ce stiu despre ce este vorba. Ne-am lamurit, in ultimii 22 de ani, ca politicienii nu intreprind nimic decat daca masura li se adreseaza direct. Se vehiculeaza adesea teme sociale, cu mare priza la public, care permit insa decidentilor nenumarate manevre ce nu au nici o legatura cu adevaratele probleme sociale. De cele mai multe ori in spatele acestor teme, guvernantii nu au nici cea mai vaga idee despre fondul acesteia. Aceasta situatie o constatam si in discursurile privind clientii vulnerabili, folosite ca motivatie pentru nenumarate actiuni intreprinse in ultimii ani, dar cu alta tinta decat cea anuntata.
Pentru a veni in sprijinul acestora atragem atentia asupra erorilor intreprinse si le oferim cateva informatii.
Consumatorii vulnerabili de gaze si electricitate trebuie definiti si identificati obligatoriu, precum si protejati in conformitate cu Directiva 72/2009 si, respectiv, cu Legea 123/2012.
Conform studiului ERGEG (European Regulators’ Group for Electricity and Gas) “Status revew of the definitions of vulnerable customer, default supplier and supplier of last resort”, urmatoarele criterii sunt necesare pentru a defini clientii vulnerabili:
– Consumatori care nu pot sa-si aleaga furnizorii de gaz si electricitate – blocarea alegerii unui alt furnizor de catre furnizorii existenti. Barierele legate de lipsa cunostiintelor tehnice, legale si economice de specialitate, care fac ca furnizorii sa-i tina captivi pe clienti;
– Consumatorii care primesc gaze si electricitate de la furnizori falimentari – necesitatea atribuirii acestor consumatori unor furnizori de ultima instanta;
– Consumatori saraci – se gasesc intr-o saracie permanenta, ponderea pentru care un client se categoriseste ca fiind sarac comporta diferite elemente in diferite tari. In Germania, de pilda, o familie cheltuieste aproximativ 6% din salariul lunar pe utilitati publice, in timp ce in Ungaria ponderea este de 20%, iar in Romania de 6,4%.
– Consumatori cu probleme financiare temporare – care nu pot fi atribuiti consumatorilor saraci, ci trec printr-o perioada dificila (somaj, crize economice)
– Consumatori cu probleme de handicap sau probleme de sanatate – in aceasta categorie intra persoanele care nu pot citi factura sau contorul, persoane care nu pot mirosi eventualele scapari de gaze, consumatori care nu se pot deplasa etc;
– Consumatorii care primesc servicii de calitate inferioara si care nu au primit raspunsuri la sesizarile realizate – pretul si calitatea sunt elemente care trebuie analizate impreuna. Calitatea servicilor are multe si diferite dimensiuni. Calitatea servicilor pentru furnizarea gazelor sub aspectul vulnerabilitatilor clientilor trebuie sa se adreseze cel putin asupra preciziei masurarii, a modului de intocmire a facturii si a posibilitatii solicitarii de relatii privind furnizarea gazelor;
– Consumatorii captiv care doresc sa faca plangeri – consumatorii care datorita unor nemultumiri pot sa depuna plangeri, fara a fi afectati in nici un fel de acest comportament;
– Consumatorii care sunt intr-un conflict – cu alte persoane, cu operatorii etc. trebuie sa nu fie afectati pe perioada solutionarii acestuia prin sistarea furnizarii gazelor.
Notiunea de client vulnerabil nu este precizata concret in 19 tari europene, fiind aplicata doar in 8 tari (Belgia, Bulgaria, Marea Britanie, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia si Slovenia).
Tara | Ponderea clientilor vulnerabili | Consumatorii saraci | Persoane in varsta | Familii cu mai multi de 3 copii | Persoane cu handicap |
Austria | X | ||||
Belgia | 15% | X | X | ||
Bulgaria | X | ||||
Marea Britanie | 18% | X | X | X | |
Ungarua | X | ||||
Irlanda | X | X | X | ||
Italia | 19% | X | |||
Grecia | X | ||||
Slovenia | X |
Sursa: ERGEG (2009) Status revew of the definitions of vulnerable customer, default supplier and supplier of last resort
Saracia energetica, ponderea si importanta acesteia este diferita de la tara la tara, fiind absolut necesara sa se identifice si elimine cauzele reale.
Astfel, daca la nivelul UE cauza principala a saraciei energetice este determinata de pretul gazelor naturale si a energiei electrice (pretul este cauza pentru 50% din consumatorii vulnerabili considerati in UE), pentru Romania cauza principala este cea legata de pierderile energetice, ineficienta investitionala si ineficacitatea exploatarii resurselor si a echipamentelor energetice, a carei pondere depaseste 50%, fiind urmata indeaproape de nivelul mediu scazut al veniturilor. Pretul gazelor in Romania este responsabil de saracie energetica doar pentru 10% din consumatorii vulnerabili considerati.
Avand in vedere aceste cauze, pentru a proteja in mod real consumatorii vulnerabili ar trebui intreprinse masuri de eliminare prin eficientizare si masuri de crestere a veniturilor consumatorilor.
Surprinzator, observam ca Guvernul in loc sa se aplece asupra cauzelor, creste fiscalitatea din sectorul energetic determinand implicit cresterea pretului gazelor si a electricitatii si in fapt adancind si mai mult saracia energetica si facand sa creasca numarul clientilor vulnerabili.
In fapt protejarea consumatorilor vulnerabili trebuie sa aiba la baza eliminarea cauzelor prin 3 categorii de politicii guvernamentale interconectate: politici energetice, fiscale si sociale. Aplicarea doar a uneia dintre aceste poltici nu va atrage rezultatul scontat.
Filozofia protejarii consumatorilor vulnerabili trebuie sa plece de la sinergia a 3 puncte importante :
– Consumatorul trebuie responsabilizat si ajutat sa-si plateasca facturile. Protejarea consumatorului vulnerabil determina necesitatea de a ne asigura ca toti consumatorii racordati la o retea de energie electrica sau gaze naturale pot fi “ajutati”, sa plateasca facturile de gaz si electricitate si nu sa fie scutiti de aceste plati.
– Cine nu poate sa plateasca versus cine nu vrea sa plateasca. Romania este o tara plina de exemple negative, de smecherii, de invarteli, de lenesi etc, prin care anumiti indivizi se ascund sub acoperisul saraciei, bolilor, handicapului, legii etc. pentru a primii ceea ce nu merita.
Masurile intreprinse nu trebuie sa conduca la vulnerabilizarea tarii versus satisfacerea temporara a unor grupe de consumatori, chiar vulnerabili. Practicarea unei exploatari excesive a resurselor interne (uneori chiar si nerationale in anumite perioade din an), din dorinta de a avea un pret mai redus la gazelle naturale determina epuizarea prematura a zacamintelor si insecurizarea energetica a tarii .
Politicile necorespunzatoare promovate de actualul Guvern ne conduc la un viitor periculos de racoros si de intunecat.
P.D.