Riscuri majore in trecut au disparut, noi riscuri sunt la orizont in securitatea alimentarii cu gaze naturale
Riscul cel mai mare in securitatea alimentarii cu gaze naturale a romanilor pe timp de iarna, pana in urma cu 1-2 ani o reprezentau posibilele intreruperii ale livrarii gazelor de la rusi. Astazi acest risc a disparut. In ianuarie 2012 importurile de gaze (directe si inmagazinate) ajungeau la cca. 65% din necesarul zilnic de consum, astazi ele reprezinta cca. 3%.
Intr-un studiu realizat in anul 2012 am identificat 5 posibile influente asupra intreruperi livrarilor de gaze naturale, iar ponderea cea mai mare o reprezenta riscurile geo-politice.
Riscuri geo-politice. Aceste riscuri le-am categorisit ca provin din modificarea relatilor geo-politice, diplomatice, comerciale sau militare intr-o anumita zona geografica determinand: intreruperea importului de gaze naturale din Federatia Rusa, intreruperea transportului gazelor naturale in tarile de tranzit intermediar, incidente diplomatice, neintelegeri comerciale etc.
Riscuri naturale. Aceasta categorie de riscuri le-am categorisit ca fiind in principal datorate fenomenelor naturale: cutremure, temperaturi extreme, inundatii, incendii, alunecari de teren, furtuni, caderi masive de zapada, inghet etc.
Riscuri tehnice. Aceasta categorie de riscuri le-am categorisit in: explozii, incendii, accidente, utilizarea unor tehnologii depaşite, indisponibilitatea personalului de serviciu (ex: cauzata de o pandemie), erori ale personalului operatorului, erori in actiune al tertelor persoane, acte de vandalism, defectiuni ale infrastructurilor adiacente productiei sau inmagazinarii (transportului, distributiei, instalatilor de utilizare), defectiuni ale sistemelor informatice (soft si hard), defectiuni ale sistemelor de utilitati (energie electrice, apa), defectiuni ale sistemelor de comunicatii, furtul unor echipamente sau piese de echipament critice, calitatea gazelor naturale.
Riscuri de aprovizionare. Costul şi disponibilitatea pieselor de schimb, materialelor si consumabilelor care poate fi afectata de un management prost, greve, falimente sau de schimbarile tehnologice, indisponibilitatea fortei de munca, actiuni de protest, falimentul furnizorilor, management de achizitie si aprovizionare defectuos, lipsa previziunii privind necesarul de aprovizionare
Riscuri geologice Riscuri ce deriva din modul cum au fost explorate si interpretate rezultatele geologice ale structurilor, care pot aduce limitari ale livrarii pe termen scurt, mediu sau lung: dificultati in extractie, epuizarea zacamintelor etc.
Daca riscurile prezentate, sunt riscuri cu care Romania s-a confruntat in ultimii 25 de ani, masurarea lor (impact, probabilitate) fiind realizata, pana in prezent pe baza evenimentelor istorice, riscurile prezente si mai ales viitoare nu mai sunt riscuri care sa derive exclusiv din istoricul evenimentelor. Apreciez ca Romania se va confrunta cu noi riscuri: riscuri de piata, riscuri financiare, riscuri de conformitate si riscul unor actiuni teroriste.
Riscuri de piata. Principala sursa de risc ce determina aparitia acestei categorii o reprezinta faptul ca cererea pentru bunurile şi serviciile intreprinderilor din sector este influentata de modul de reactie al clientilor fata de aceste produse si servicii: lipsa predictibilitatii pe piata gazelor naturale din Romania (cantitati, pret), dezechilibru intre cerere şi oferta, saracia energetica, situatia de oligopol in piata productiei interne, situatia de monopol privind sursele de import, falimente, insolvente, arierate etc.
Riscuri financiare. Cauzate de resursele necesare asigurarii şi mentinerii capitalului unei organizatii din sectorul gazelor naturale de a face fata riscurilor determinate depinde de politica guvernamentala reflectata in modificarile ratei dobanzii, cursului de schimb, nivelului taxelor şi impozitelor: impredictibilitatea cursului de schimb, impredictibilitatea taxelor si a impozitelor, intarzieri de plata, instrumente de garantie limitate si scumpe etc.
Riscuri de conformitate. Riscuri ce deriva din obligativitatea respectarii legilor şi a altor, reglementari, care daca sunt, sau dupa caz, nu sunt respectate pot aduce limitari ale livrarii: lipsa unei strategii pe termen mediu si lung, lipsa stabilitatii legislative (legislatiei primare si secundare), situatia terenurilor si accesului la obiective, necorelarea intre infrastructurile adiacente etc.
Noile riscuri determinate de modificarile ultimilor 10 ani din plan mondial si European, care au aparut si in Romania, sunt dificil de identificat si anticipat, ca probabilitate si impact, din lipsa elementelor de istoric.
Riscurile unor atacuri terorirste, in Romania nu sunt considerate probabile, daca ele ar exista si ar fi indreptate de exemplu asupra capacitatii de extractie din depozite ar putea determina o importanta cauza de limitare a alimentarii cu gaze, probabil mult superioara tuturor celorlalte riscuri.
Uitatndu-ne in urma vedem ca numarul atacurilor asupra infrastructurii din energetica s-au dublat in 20 de ani, atingand un numar mediu de 300 de atentate pe an, respectiv de 10.000 de antentate in 20 de ani comform unor statistici prezentate la seminarul Energy seminar spotlights security, critical infrastructure, organizat de George C. Marshall European Center for Security Studies.
Acelasi statistici arata ca preponderent au fost atacate infrastructura de titei si electricitate, dar nu au fost menajate nici alte infrastructuri de producere a energiei.
Modul in care aceste atacuri au fost realizate este unul foarte diferit, nelipsind aproape nici un fel de forma de atac terorist.
Aceste elemente arata ca infrastructura energetica este o tinta a teroristiilor, ca mijloacele de atac sunt nelimitate, dar mai arata si ca zone care au fost considerate sigure, brusc au devenit tinte teroriste, in timp ce in zone in care in anii precedenti existau numeroase astfel de atacuri, numarul atacurilor s-a redus intre timp.
Elementele prezentate scot in evidenta ca ideea de zona sigura, este relativa, iar Romania trebuie sa ia si aceasta categorie de risc in evidenta si sa gaseasca mijloace sa le preintampine.
Dinamica complexei piete energetice, complicata de liberalizarea pietei, privatizarea si cotarea la bursa a companiilor energetice, peste care s-a asezat o situatie geo-politica, dar si socio-economica fierbinte, determina modificarea continua a riscurilor si obliga la o alta viziune asupra problematicii securitatii energetice.