SCRISOARE DESCHISA
Catre Dl. Ionuț Ciubotaru – VICE-PRESIDENT FOR BUSINESS DEVELOPMENT – OMV PETROM
CC: Dna Christina Verchere – CEO OMV PETROM
CCC: Ministerul Energiei – Directia Fonduri Europene (programul PNRR)
La care așteptăm un răspuns lămuritor
Am citit cu interes, alături de alți cititori in:
in care titlul, foarte nobil si futurist, ne arată pe ce se concentrează OMV Petrom conform Domnului Vice-President for Business Development, iar cititorii mai putin avizați, printre care se numără modest și subsemnatul, credem ca merităm niste lămuriri la un articol atit de interesant, mediatizat si publicat intr-un ziar reputat, dar si pe site-uri de specialitate cum ar fi Energynomics si care care furnizează întotdeuna cititorilor informatii interesante, corecte si cu mare impact tehnic, economic și social – acum despre Hidrogenul Verde pentru decarbonarea industriilor !
Citez din spusele Dlui Vice-President for Business Development, articolul din Ziarul Financiar::
” Ne concentram pe zona de hidrogen verde, explorăm cu mare interes și încercăm să mergem în zona aceasta de a găsi metode de utilizare a hidrogenului produs din gaz natural”
Nefiind specialiști in zona hidrogenului verde, (care am înțeles de la Dna CEO OMV PETROM că se produce cu electricitate verde) evaluăm declarațiile doar din punct de vedere semantic si credem că Dl. Vice-President for Business Development poate să se concentreze mult și bine să aducă hidrogenul produs din gaz natural in ”zona celui verde”. Va fi o realizare chiar de excepție a OMV !
Să citim acum ce ne explică Dna Christina Verchere, CEO OMV Petrom (iar Dl. Radu Căprău- membru al Directoratului OMV Petrom îi ține isonul) mai jos, in Energynomics:
cum ca ”…Proiectele vizează construirea a două instalații de electroliza apei, de 35 MW și 20 MW în cadrul rafinăriei Petrobrazi. Întregul proces va fi alimentat cu energie regenerabilă, prin urmare fără emisii de carbon, permițând clasificarea ca hidrogen verde a hidrogenului obținut. Cantitatea anuală de hidrogen verde care va fi produsă în cadrul celor două proiecte a fost estimată la circa 8 kilotone.
Integrarea hidrogenului verde în procesul de obținere a combustibililor verzi, precum combustibilul sustenabil pentru aviație și biodiesel, va determina o reducere cu cel puțin 70% a emisiilor de CO2 prin comparație cu combustibilii convenționali…” (NA. Lumea nu înțelege legătura între biodiesel și hidrogenul verde, dar trecem peste asta)
Revenind la spusele Dlui Vice-President:
”…iar noi suntem interesaţi să ne păstrăm profilul de furnizor şi să mergem în zona aceasta de dezvoltare a tehnologiilor. O ultimă direcţie care este foarte importantă pentru noi, mai ales că am pariat pe gazul natural (NA. Importanta declaratie !) şi considerăm că reprezintă un pilon important pentru dezvoltarea noastră şi pentru dezvoltarea României, decarbonizarea gazului natural prin intermediul hidrogenului este una din măsurile care se pot dovedi de viitor.
De aici înțelegem ca OMV vrea să-și pastreze pozitia de furnizor de H2…de oricare culoare, pentru ca aparent nu e verde daca il fac din gaz metan (OMV are un curcubeu larg de optiuni, dar, se pare ca numai verde nu va fi acel Hidrogen, făcut probabil prin SMR-steam methane reforming care poate fi ”vopsit” tehnologic ulterior în orice culoare).
S-ar putea ca OMV-Petrom să vrea să beneficieze cumva, in modul cel mai economic/competitiv de cel mai bun gaz metan natural din lume in procesul lor de productie al oricarei culori de Hidrogen, față de alți competitori, uitindu-ne mai jos ?:
https://www.jstor.org/stable/40567242 unde întîmplător se găsește o informația cum că ”…Romanian natural gas has a methane content of 98-99% and its calorific value is one of the best in the world, whilst casing-gas containes 64-90% methane, in which a large quantity of parrafins and other chemicals are found…”
dupa cum si Rompetrol (KazMunay Gas) au avut și ei in programul lor de investiții tot o fabrică de Hidrogen, dar, fara fonduri europene pentru Hidrogen Verde (vezi mai jos)
De ce n-or fi cerut si ei finanțare PNRR pentru hidrogen verde ?
Avind in vedere cele de mai sus, respectiv declarațiile a 3 inalți oficiali ai celei mai mari companii integrate de energie din Sud-Estul Europei (!), avem doar 6 intrebări modeste lămuritoare pentru cititorul obișnuit:
- Vorbim despre același proiect sau de 2 proiecte diferite ?
- Pînă la urmă, ce culoare de hidrogen se va produce la Brazi cu fonduri PNRR ?
- Lumea înțelege ca fondurile din PNRR sunt alocate pentru Hidrogen Verde, deci, cum il face verde pe acela rezultat din metan (probabil SMR-Steam Methane Reforming) care ar fi turcoaz si-l colorează apoi în verde ?
- Dar dacă totuși sunt electrolizoarele la Brazi, de unde vine energia verde ? …dar apa (curată !) Își construiește OMV-PETROM eoliene si solare (in bugetul declarat) pe undeva prin Prahova (sau Dobrogea cu liniile electrice aferente, neconectate la SEN !) ca sa respecte Regulamentele UE ref. ”Adiționalitate” ?
- Care este adevărul in următoarele afirmații ale CEO OMV – Petrom:
- ”…În prezent, proiectele sunt în faza de proiectare, având ca obiectiv decizia finală de investiție în 2024…”. Dupa cum bine se cunoaste, nici o finanțare din Fonduri Europene, în România, nu se poate face fără intocmirea riguroasă a unui Studiu de Fezabilitate după normele HG-907/2016. Întelegem de aici că mai intii s-a semnat contractul de finanțare de 50 mill. EUR din PNRR si apoi OMV se apucă de proiectare ca să vadă daca investește sau nu ?! (in astfel de conditii, o multime de beneficiari ar vrea sa facă și ei așa. Regula nu e valabilă pentru toți ?)
- Nu se poate înțelege cum sunt corelate următoarele date:
- Se declara investiția totală la un buget de cca 140 mill. EUR, din care 50 mill sunt din PNRR
- La o analiza superficiala a oricărui cititor nespecialist ar rezulta că:
- 55 MW electrolizoare costa cca 50 mill. EUR
- Pentru productia a 8 Kt de H2 verde, ar trebui (de exemplu) un parc eolian de cca 135 MWp care să producă energie electrică verde pentru electrolizoare. Costul ar fi de cca 150 mill. EUR
- Numai aceste echipamente principale (fara a socoti cable electrice, infrastructura pentru Hidrogen, etc, etc,) au un cost total de cca 200 mill EUR, mult peste cele 140 mill. EUR declarate. Care este adevărul ? Sau după proiectare se va solicita o suplimentare de fonduri, evident, din PNRR ?
- Sau produce Hidrogen (de orice culoare) si-l arde in CCGT la Brazi, declarînd candid că produce electricitate ”mult mai curată” si să mai scape de ceva plăți pentru emisiile GES ?
Dragostin Catalin
Intrebari corecte la care probabil nici OMV nu are raspunsul si nici nu-i intereseaza sa-l afle.
Intreabarea mai relevanta e de ce insista UE cu acest H2 cand noi facem primi pasi timizi catre regenerabile respectiv in unele cazuri catre un nou val de reactoare nucleare?
Sigura logica la care am ajuns eu e ca se anticipeaza niste varfuri de productie la regenerabile (solar in special) care vor duce pretul la zero sau chiar negativ in piata pentru ca nu avem suficienti consumatori pe acele intervale. Si unul din raspunsiri la acesta problema e sa aduca in piata un consumator nou care sa produca H2 cu acel surplus. Un prim experiment de 1-1.5GW la nivelul UE din ce vad eu.
Din datele OMV 55MW cu 8 kilotone anual ar rezulta undeva pe la 5000 ore sau 60% load. Poate chiar mai putin pentru ca eficienta s-ar putea sa fie chiar foarte buna in functie de tehnologie, fiind motiviul pentru care le-ar pune la Brazi unde ar avea acces la o sursa externa de caldura.(sepeculez)
Deci nu vorbim de H2 verde cum abereaza OMV si altii ci mai degraba un H2 “gratis” rezultat din echilibrarea retelei. Ce putin asa vad eu lucrurile.
furtul consta in faptul ca, daca, intr-adevar folosesc energie electrcia verde (asta numai hidroelectrcia o poate asigura constant…altimteri, la eolienele lor, ar trebui stocare, etc. alt balamuc), atunci, asta o ia OMV-ul, iar lipsa acelei cantitati din SEN creste facotrul de emisie al celorlalti consumaotri, pentru ”inverzirea OMV”, iar H2 acela se duce in amestec la CCGT Brazi, si apoi OMV ”ne scoate ochii” cit de verzi sunt ei