SN Nuclearelectrica si Ministerul Energiei raspund Fondului Proprietatea in privinta continuarii programului nuclear
Parerile mai mult sau mai putin avizate, despre oportunitatea continuarii programului nuclear in Romania, au rabufint zilele trecute in baza unor afirmatii conform carora pretul energiei nucleare ar fi de peste 80 euro/MWh. A urmat apoi declaratia administratorului Fondului Proprietatea, care, in calitate de actionar la Nuclearelectrica, a incercat sa sugereze ca proiectul reactoarelor 3 si 4 este unul nefezabil din punct de vedere economic. In sfarsit, apar si reactiile celor implicati direct in acest proiect, reactii care pot aduce multa lumina in dezbatere, daca sunt citite cu atentie. Noi, care am scris in nenumarate randuri despre programul nuclear al Romaniei, nu mai comentam, deocamdata, nimic. Prezentam doar pozitiile SN Nuclearelectrica si ale Ministerului Energiei pe aceasta tema:
Cu referire la pozitia actionarului minoritar Fondul Proprietatea fata de fezabilitatea si oportunitatea dezvoltarii Proiectului Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda, SN Nuclearelectrica SA face urmatoarele precizari:
- Din punct de vedere al necesitatii pe termen lung in asigurarea securitatii energetice, diversificarii surselor, independentei energetice si a contributiei la stabilitatea Sistemului Energetic National
- Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda va inlocui la nivelul anilor 2025-2030 capacitati actuale de productie care vor iesi din uz fie din considerente de natura tehnica, fie din considerente de politici energetice europene, asa cum este mentionat in Strategia guvernamentala de continuare a proiectului lansata in anul 2014. Asadar, dublarea capacitatii nucleare va suplini un gol energetic, nu va fi o suplimentare cantitativa.
- Strategia energetica europeana, asumata si de Romania in calitate de stat membru, prevede tinte clare de decarbonizare (o reducere a CO2 cu 40% pana la nivelul anilor 2030), statele membre avand dreptul de a-si stabili un mix energetic echilibrat care sa asigure nu doar tinta de decarbonizare, dar, simultan, cerintele de sistem energetic. Sursele regenerabile, a caror importanta este de necontestat in acest context, nu pot asigura singure aceste tinte, fiind necesar un mix echilibrat in care energia nucleara, prin caracteristicile sale, devine o solutie la fel de importanta. Un mix echilibrat care sa asigure un sistem energetic robust, optim functional si care sa confere unui stat capacitatea de a juca un rol important in regiune simultan cu asigurarea necesitatilor pentru propriii consumatori nu se poate crea pe polarizarea resurselor cu rol major in noua paradigma energetica: energie nucleara vs. energie regenerabila.
- Din punct de vedere al avantajelor pentru SN Nuclearelectrica SA
- Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda va aduce beneficii economico-financiare certe pentru SNN prin:
- valorificarea activelor existente, aflate in conservare, care in prezent nu genereaza niciun fel de venit;
- venituri din operarea Unitatilor 3 si 4 de catre SNN, conform prevederilor Strategiei de continuare a proiectului;
- venituri din asigurarea fasciculelor de combustibil produse de FCN Pitesti, sucursala SNN, necesare operarii celor doua reactoare;
- SNN va primi dividende rezultate din participatia minoritara in compania de tip producator independent de energie infiintata dupa expirarea duratei de viata (de aproximativ 2 ani) a companiei de proiect;
- Si la nivel national prin:
- Locuri de munca pe perioada constructiei (16000) si a operarii (800 O&M + servicii suport);
- Economia nationala si locala, taxe si impozite;
Asadar, in mod evident, SNN va beneficia din punct de vedere economico-financiar de realizarea Proiectului Unitatilor 3 si 4 direct prin incheierea de contracte de operare si furnizare de combustibil si incasarea de dividende. Implicit, in aceasta situatie, actionarii SNN vor beneficia la randul lor de orice crestere economico-financiara a SNN.
De asemenea, actionarii SNN nu vor fi prejudiciati in niciun fel nici in prezent intrucat contributia efectiva a SNN la capitalul social al noii companii de proiect este in numerar doar in valoare de 2 milioane de Euro, conform strategiei proiectului. Restul contributiei SNN la capitalul social va fi doar cu activele existente. EnergoNuclear va fi absorbita integral in noua companie proiect, asadar investitia SNN in EnergoNuclear va fi recuperata, neexistand posibilitatea unei pierderi nici in acest caz.
- Din punct de vedere al contextului actual de piataContextul actual de piata este unul caracterizat prin scaderea accentuata a preturilor la energie si instabilitate, context care reprezinta o provocare majora pentru realizarea oricarui proiect mare de investitii avand in vedere rolul pretului de piata. Acest context este specific statelor membre ale Uniunii Europene si chiar SUA si Canada, nu doar Romaniei. Aceste mecanisme suport, de tipul Contractelor pentru Diferenta, sunt utilizate in primul rand pentru ca in piata exista distorsiuni care impun aplicarea acestora. Acestea nu reprezinta o alegere a producatorului. Contractul pentru Diferenta se utilizeaza de marii producatori pentru a echilibra situatia din piata. Un astfel de mecanism nu creeaza o distorsiune de piata, ci ofera sustenabilitate pe fondul unor distorsiuni existente de piata.
- Corectarea situatiei actuale de piata poate proveni din proiecte de investitii majore si modificare legislativa. Insa, realizarea acestor proiecte majore de investitii, indiferent de sursa, necesita aplicarea unor mecanisme suport.
- Situatia actuala de piata este descrisa de specialisti ca fiind un esec de piata, care a generat imposibilitatea realizarii de noi capacitati de productie si inlocuire a celor uzate moral si economic, produs gradual de impactul subventionarilor masive in sursele regenerabile.
Contractul pentru Diferenta, mecanismul deja utilizat de Marea Britanie pentru realizarea proiectului nuclear de la Hinkley Point C nu este o forma de ajutor de stat, ci este un mecanism bidirectional gandit ca o alternativa de echilibrare a pietei, de fortare a producatorului sa vanda pentru a realiza strike- price-ul (deci asigura competitivitate in vanzare) si de protejare impotriva riscului legislativ si de reglementare. Este un mecanism bazat pe date de piata care permite realizarea de analize periodice pentru a scadea nivelul de pret garantat daca costurile se dovedesc a fi mai scazute decat planificat, deci evita supra-compensarea, pretul de referinta fiind un pret de piata stabilit cu un an inainte pentru a reflecta pretul estimat al energiei, pe baza preturilor medii de piata.
In ceea ce priveste Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda nu este stabilit in prezent un nivel al strike price-ului, stabilirea acestuia depinzand de o serie de factori financiari complecsi disponibili dupa realizarea studiului de fezabilitate, ulterior infiintarii companiei de proiect. Pretul de 82 Euro/MWh reprezinta pretul de piata estimat de Comisia Europeana pentru perioada 2030-2050.
De asemenea, avand in vedere datele estimate la nivel European si de Banca Mondiala, se preconizeaza pe termen lung o crestere a pretului la energie. Coroborat, Proiectul Unitatilor 3 si 4 va fi pus in functiune in intervalul 2025-2030, asadar, desi realizarea proiectului implica in prezent utilizarea unui mecanism suport, evolutia ulterioara a preturilor poate transforma acest mecanism dual in beneficiu pentru consumator.
Precizari ale Ministerului Energiei legate de rolul si importanta proiectului de construire a unitatilor 3 si 4 la CNE Cernavoda:
Avand in vedere aparitia in spatiul public a unor speculatii legate de proiectul construirii a doua noi reactoare la CNE Cernavoda, Ministerul Energiei doreste sa faca unele precizari legate de necesitatea innoirii parcului de producere a energiei electrice si termice a sectorului energetic din Romania, in vederea indeplinirii obiectivelor de securitate energetica si protectie a mediului, in linie cu angajamentele stabilite la nivel global in domeniul schimbarilor climatice.
Consideram ca inlocuirea capacitatilor de producere a energiei invechite si care ies din uz in jurul anului 2025, trebuie sa reprezinte o prioritate absoluta pentru strategia de securitate energetica a Romaniei, iar discutiile de nivel tabloidal care se pot isca in jurul acestui subiect nu ajuta cu nimic la informarea corecta si profesionista a publicului, ci doar afecteaza un proiect strategic national.
Proiectul unitatilor 3 si 4 de la CNE Cernavoda raspunde cerintelor sistemului electroenergetic national in tranzitia Romaniei catre o economie fara emisii de carbon si contribuie decisiv la securitatea energetica a Romaniei si la mentinerea stabilitatii pretului electricitatii la un nivel suportabil pentru consumatori. Romania a exploatat in conditii de maxima siguranta si de eficienta tehnologica reactoarele nucleare existente, aspect confirmat de evaluarile internationale de specialitate. Romania are inca, in acest moment, o baza tehnologica si un capital uman pregatit la cele mai inalte standarde in domeniul nuclear, ceea ce ne confera un avantaj competitiv cert. Tehnologia nucleara reprezinta o optiune viabila si certa pentru a produce si in viitorul apropiat energie curata, fara emisii de gaze cu efect de sera, ceea ce va duce la protectia mai eficienta a mediului inconjurator si la reducerea pe termen lung a efectelor incalzirii globale.
Romania a investit deja peste 1 miliard de euro in infrastructura si necesarul tehnologic dedicat reactoarele 3 si 4 de la CNE Cernavoda si fara ca acest proiect sa fie pus in practica, cheltuielile deja efectuate vor deveni pierderi certe pentru bugetul de stat.Totodata, proiectul nostru nuclear are o contributie directa la asigurarea securitatii, dar si a independentei energetice a Romaniei, fapt recunoscut si prin deciziile forurilor abilitate la nivel national. Ministerul Energiei sprijina
Societatea Nationala Nuclearelectrica SA (SNN) pentru ca aceasta sa finalizeze acest proiect in conditii optime de eficienta economica si sa negocieze cele mai avantajoase conditii comerciale cu partenerii sai implicati in acest proiect. Nivelul pretului la care energia electrica produsa de reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda va intra in Sistemul Energetic National la nivelul anilor 2025 – 2030 va fi stabilit in urma unor studii de specialitate, dezbatute public si aprobate de autoritatile nationale si europene competente, ca parte a procesului de autorizare a proiectului in sine.
In calitate de reprezentant al statului roman in cadrul SNN, Ministerul Energiei urmareste cresterea valorii activului net al companiei, mentinerea disponibilitatii tehnice a grupurilor energetice pentru a asigura securitatea energetica a Romaniei. Nu urmarim si nu vom urmari promovarea unor interese speculative fie pe piata de capital, fie in orice alt context. Ministerul Energiei isi exprima increderea ca SNN are capacitatea de a-i convinge pe toti actionarii sai, in forurile de decizie statutare, asupra viabilitatii financiare a proiectelor de dezvoltare pe care le propune, in momentul cand actionarii vor fi chemati sa decida asupra acestora, in conformitate cu prevederile actelor constitutive ale societatii.
Securitatea energetica a Romaniei continua sa reprezinte obiectivul primordial al Ministerului Energiei. Respingem cu hotarare orice incercare de influentare neprincipiala a procesului actual de negociere prin intermediul unor speculatii nefondate si care nu au legatura cu realitatea. Consideram ca importanta acestui proiect pentru securitatea energetica nationala este majora si lansam un apel la echilibru si rugam toate partile interesate sa manifeste prudenta in tratarea unor informatii neverificate pentru a nu influenta negativ procesul in curs.