Un proiect danez defineste vehiculul electric al viitorului, bazat pe surse regenerabile de energie
Producatori internationali de automobile isi unesc fortele in proiectul danez Parker pentru a deschide calea urmatoarei generatii de vehicule electrice. Aplicand expertiza daneza si facand echipa cu specialisti in integrarea in retea, cum ar fi Enel, Nuvve si Insero, producatorii de automobile Nissan, Mitsubishi si PSA Groupe vor dezvolta o definitie universala pentru integrarea in retea, permitand vehiculelor electrice la nivel mondial sa sprijine un sistem energetic al viitorului bazat pe surse regenerabile de energie.
Cu obiectivul de a inlocui combustibilii fosili cu energia regenerabila, sistemul energetic al viitorului va experimenta mai multe provocari in asigurarea capacitatii necesare a retelei si echilibrarea retelei de energie electrica. Proiectul Parker va demonstra modul in care vehiculul electric poate juca un rol-cheie in rezolvarea acestei provocari globale.
Partenerii proiectului sunt in prim-plan in dezvoltarea integrarii in retea, iar producatorii de automobile Nissan, Mitsubishi si PSA Groupe au implementat deja tehnologia cunoscuta sub numele vehicle-to-grid (V2G) in diverse modele de autoturisme. V2G face parte din tehnologia care face posibil ca un vehicul electric sa devina integrat in retea si sa furnizeze energie electrica catre aceasta, dar si sa primeasca energie electrica de la retea. Prin tehnologia V2G, vehiculele pot fi utilizate ca resurse energetice si, prin urmare, pot sprijini in mod activ reteaua de energie electrica.
Cu toate acestea, o implementare la nivel mondial a vehiculelor integrate in retea necesita un teren comun – o definitie universala – astfel incat mii de vehicule electrice de toate marcile si indiferent de localizarea acestora sa poata furniza energie electrica in retea in functie de nevoile retelei locale. „Este importanta o definitie comuna a ceea ce inseamna vehiculul integrat in retea, deoarece asigura faptul ca masinile, sub toate marcile contemporane produse in serie, au capacitatile tehnice necesare pentru a sprijini in mod optim reteaua,” explica Peter Bach Andersen, cercetator al Center for Electric Power and Energy, DTU Electrical Engineering si Project Manager al proiectului Parker.
Pentru a ajunge la aceasta definitie comuna, proiectul danez va demonstra si va defini capacitatile tehnice, pe care vehiculele electrice ale viitorului trebuie sa le sprijine, cu scopul de a implementa V2G la nivel mondial. Mai mult decat atat, proiectul va face primii pasi catre dezvoltarea unui certificat Grid Integrated Vehicle (GIV), pe care producatorii de automobile il pot aplica pentru a arata capacitatea vehiculelor de a sprijini reteaua. In consecinta, proiectul consolideaza pozitia Danemarcei drept pionier la nivel mondial, atunci cand vine vorba de vehicule integrate in retea.
„Este foarte interesant sa vedem cum diferiti parteneri isi unesc fortele, inclusiv companii de utilitati si producatorii de automobile, alaturi de DTU si Nuvve in Danemarca, unde am desfasurat cercetarea cu privire la V2G in ultimii 5 ani”, spune profesorul Willett Kempton, CTO Nuvve si inventatorul conceptului Grid Integrated Vehicle. Pe langa un rol cheie in provocarile globale, cum ar fi poluarea aerului, schimbarile climatice si echilibrarea retelei de energie electrica, capabilitati V2G va face vehicule electrice ale viitorului mai atractive pentru consumatori, care, printre altele, vor putea vinde servicii catre retea.
Cei mai importanti producatori de automobile, cum ar fi Nissan, Mitsubishi si PSA Groupe recunosc oportunitatile comerciale oferite de integrare in retea si vad proiectul Parker drept urmatorul pas spre comercializarea la nivel mondial a vehiculelor integrate in retea: „Nissan este cunoscut pentru inovatie si calitate, in special in ceea ce priveste vehiculele electrice, si intentioneaza sa fie un lider in dezvoltarea vehicle-to-grid “, spune Nicolas Joubaud, Section Manager V2G and Stationary Storage , Nissan. „Suntem mandri sa participam la proiectul Parker, care ne va oferi o mai buna intelegere a integrarii vehiculelor electrice in retea, pe scara mai larga. Nissan considera ca integrarea in retea va revolutiona piata de energie prin transformarea unui vehicul electric intr-un activ energetic.”
In cadrul proiectului, partenerii vor explora oportunitatile comerciale viabile prin testarea sistematica si vor demonstra serviciile V2G pentru diverse marci de autoturisme. Barierele economice si de reglementare vor fi identificate, precum si efectele economice si tehnice asupra sistemului energetic si asupra pietei.
“Enel face pasi importanti in dezvoltarea retelelor inteligente, cu scopul de a integra in mod eficient energiile regenerabile in retelele de distributie, precum si de a crea un rol activ pentru client pe piata energiei. V2G este una dintre cele mai promitatoare tehnologii prin care aceste provocari pot fi abordate si, din acest motiv si prin participarea la proiectul Parker, am dezvoltat Frederiksberg Pilot in Danemarca, primul hub comercial V2G din Europa”, spune Livio Gallo, Head of Global Infrastructure and Networks , Enel.
Proiectul Parker va fi prelua si transmite date catre Frederiksberg Pilot, pe masura ce proiectul va efectua teste pe sapte vehicule electrice si sase statii de reincarcare, care fac parte din proiect.